Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 84

Discussie: Dobro, anyone?

Threaded View

  1. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Hee Chris, how's life? Long time no see...

    Naar mijn ervaring zijn deze goedkopere (nou ja, relatief gesproken dan) Regals een stuk beter dan andere instrumenten uit dezelfde prijsklasse.
    Met name gretsch viel nogal tegen.
    De nog goedkopere doen het leuk... aan de muur.
    Ik heb geen Regal, zoals gesuggereerd, maar ik heb het er wel op geleerd.
    Maar die mag je niet vergelijken met de instrumenten van tegenwoordig, het was een echte vintage, ik schat uit dezelfde periode als mijn Gibson.
    Ik speel op een APF custom walnut uit 1991. Een jaar of 10 geleden een Quarterman cone ingezet en het ding heeft -voor een dobro dan- een mega bas. Verder een hele uniforme respons, wat het spelen een stuk makkelijker maakt.


    Een dobro kun je -zoals gesuggereerd- op schoot nemen, maar staand spelen is toch echt handiger.

    Overigens is de -in deze thread genoemde- veronderstelling, dat fingerpicking gitaar kunnen spelen een voorsprong geeft, inderdaad een.. veronderstelling.
    In werkelijkheid kun je er zelfs meer last van hebben dan voordeel. Bij dobro -en zeker ook banjo- gebruik je geregeld je duim op de 2e en soms zelfs 1e snaar, iets wat ik bij fingerpicking gitaar eigenlijk niet tegenkom.
    Doordat de RH patronen dus nogal verschillen (net als t.o.v. banjo) hoor je heel vaak beginners 'gitaar spelen' op een dobro, i.p.v. echt dobro.
    Bij banjo neem je dezelfde problemen waar.
    Het loont de moeite om eerst de grondbeginselen te leren en dan pas wat te gaan experimenteren.
    Dobro RH lijkt nog het meest op banjo, dus daarmee heb je wel een headstart.

    Essentieel zijn ook een goede bar en fingerpicks.
    Ik gebruik zelf een Shubb-Pearse SP-3, ook omdat ik niet van die hele grote handen heb.
    Bij fingerpicks adviseer ik iedereen om Dunlop te laten voor wat het is -ik vind de klank onder de maat- maar te gaan voor echt goede zoals 1941's.
    ProPiks zijn ook niet verkeerd, maar daarbij is de keuze zo overweldigend, dat je geheid met net de verkeerde thuiskomt....
    Thumbpicks wel van Dunlop en wel clear, die balanceren het mooist t.o.v. de fingers. Ik heb alijd medium, omdat ik niet van die kolenschoppen heb.
    En ga je in andere toonaarden dan G,C en D spelen, dan ontkom je haast niet aan een capo.
    En heb je dat allemaal voor elkaar, probeer dan dit eens (ik denk dat je hier zonder inleidende oefeningen een harde dobber aan zult hebben):
    Laatst gewijzigd door RB-1; 23 augustus 2013 om 14:27
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top