Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 32
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.916

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wietse Bekijk bericht
    plant, met jong hout wordt hout bedoeld dat net gekapt is dus nog niet lang heeft liggen drogen, niet de leeftijd van de boom.
    30 jaar geleden gebruikte egmond wel jong hout vandaar dat die ook zo snel krom trokken.
    bij egmonds zei men wel eens dat als je daarvan een hals in de grond zou steken en water gaf dat die uit zou botten.
    OK, dan ben ik abuis. Ik herinner me (en kan terugvinden) dat b.v. Seagull adverteerde met:

    "All SEAGULL guitars feature either solid cedar or spruce tops. The wood used in these tops can be found in trees that have an average age of about 800 years."

    Niks ten nadele van Seagull natuurlijk en het gaat hier alleen over de top, maar blijkbaar doet hoe oud de boom was er helemaal niet toe. Althans niet voor de mogelijkheid op vervormen of breken.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2011
    Berichten
    781

    Standaard

    Onzin, heb ook een les paul studio. Gelijk toen ik hem binnen had heb ik er 13 - 58 snaren op gelegt.. Omdat ik wou weten hoe dat speelde. Hij is niet gebroken en een heel klein beetje gebogen, maar ik heb verder ook niks aan de neck gedaan (stomm)
    En dit is wel heel extreem maar daar hoef je je dus geen zorgen om te maken

    grz
    What I love about the blues is that it pulls in those that feel it, and want to learn it, and repells those with huge ego's and overly technical show-offs who play with no emotion whatsoever.

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Op de site van af staat een mooi voorbeeld van europees elzen waar de stam na drogen 90 graden getordeerd is. Maar het hout dat gebruikelijk is voor gitaarhalzen, eenmaal goed gedroogd en daarna verwerkt doet niet zo veel meer hoor. Ik zou me er niet druk om maken. Als het goed is gebruikt een fabrikant goed gedroogd, stabiel hout.

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 september 2002
    Locatie
    Omgeving Arnhem
    Berichten
    10.336

    Standaard

    Volgens mij geeft een setje 010 snaren in E gestemd zo'n 40kg aan "trekkracht" op je hals.
    te koop: Orange 2x12 cab (PPC212OB) met 2x Creambacks (G12M-65) speakers. PM mij voor meer info

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Ik denk dat die leraar heel iets anders bedoelt...
    Bij een pas gefabriceerde gitaar moet je altijd maar afwachten of de hals zuiver in vorm blijft en bijvoorbeeld niet gaat vervormen, kromtrekken of torderen.
    Maar als een gitaar eenmaal 5 of bijvoorbeeld 10 jaar oud is en dus stabiel is en de hals nog steeds recht en zuiver van vorm is, zal dat onder normale omstandigheden niet meer veranderen....
    Dus theoretisch loop je met een gitaar van bijvoorbeeld 5 á 10 jaar oud minder risico
    Volgens mij is dit het juiste antwoord.......

  6. #16

    Standaard

    Mmmhhh.............., hoe lang geeft Gibson garantie op zijn gitaren?

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2002
    Locatie
    friesland
    Berichten
    1.733

    Standaard

    Moderne gitaren daar zit altijd een trekstang in. Ik heb eens een Squier P bass gekocht met een neck zo krom als een hoepel. In een paar dagen tijd mbv de trekstang weer helemaal goed gekregen. OK torderen is minder leuk, wokkel zeg maar. Meestal nix aan te doen.

    Kopbreuk bij gitaren met een kop-onder-een-hoek. Mahonie neck en kop uit 1 stuk, Gibson dus. Linke soep. Aangelijmde kop is al beter. Nog beter: Westone jaren 80, 3 delig gelamineerde nekken, doorlopend in de kop. Rainbow(ES335) heeft een mahonie neck, Thunder een maple neck. Voluut (verdikking bij de kop-hals overgang) wil ook nog wel eens helpen. Maple is sterker dan mahonie.

  8. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zonno Bekijk bericht
    Volgens mij is dit het juiste antwoord.......
    Dat denk ik ook...

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snaarplukker Bekijk bericht
    Mmmhhh.............., hoe lang geeft Gibson garantie op zijn gitaren?
    @ Snaarplukker
    @ Imarocker
    Zodra je je gitaar als consument koopt, is daar de Wet Consumentenkoop* op van toepassing. Die wet gaat uit van de vraag hoelang een dergelijk product in de praktijk meegaat.

    Iedereen hier op GN zal toch beamen dat een gitaar in ieder geval zo'n jaar of 15 meegaat. Voor een made in de Afhaalchinees. Voor een Jap of zo veel langer. Dan is dat je garantietermijn. Tot aan de wettelijke termijn van 20 jaar maximaal.
    Daarvoor is het nodig dat je de datum van aankoop kunt aantonen. Dus bonnetje goed bewaren.

    Deze wetgeving is ingegaan in 1992. Nog maar een jaar of 20 terug dus. Maar het komt de heren producenten/detaillisten beter uit om net te doen of ze gek zijn. Zo is de vraag 'bonnetje mee'? ronduit schandalig.

    *doe je een internet aankoop, dan is het Wet Koop op Afstand.
    Beide wetgevingen gaan uit van het conformiteitsbeginsel. De consument mag er op vertrouwen dat hij/zij een product heeft aangekocht dat zich conform de gebruikelijke levensduur gedraagt.

    Ik zeg, lekker het gitaartje kopen dat je leuk vindt klinken/lekker vindt spelen en alle zorgen lekker bij de droevige coach laten.
    Helaas zijn er nog geen wetgevingen op het gebied van garantie op coaches, alhoewel het daar de hoogste tijd voor lijkt.

    Ik merk nog even op dat ik vind dat dit soort onderwerpen eenmalig en centraal geregistreerd kunnen worden in de kennisdelingshoek. Die er nog steeds niet is.
    Veel succes!
    Vriendelijke groet, Gus

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Zonno Bekijk bericht
    Volgens mij is dit het juiste antwoord.......
    Dat is ook wat hij inderdaad bedoeld!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top