Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 48
  1. #11

    Standaard

    Hi Han,

    Interessante discussie. Vooral omdat de vraag 'wat is beter' eigenlijk al wordt beantwoord door de resultaten: zowel in het analoge als het digitale domein zijn er uitstekend klinkende platen verschenen. Ik geloof wel in je beschrijving van de beleving van analoog opnemen: een andere werkwijze; sfeervoller wellicht en met een opnamemedium dat subtiel meehelpt om een track 'groot' te laten klinken.

    Daarom een vraagje: is het werkbaar om DAD, of zelfs DAAD op te nemen? Dus: digitaal tracken, losse tracks overzetten op analoge tape voor de mixing stage, analoog masteren en dan digitaliseren? En zou dat klankvoordelen opleveren? Zou dat voor thuisopnemers zoals ik een werkbare manier zijn om te profiteren van tapecompressie? Of introduceert een dergelijke workflow andere problemen?
    https://soundcloud.com/paul-van-egmond/

    "Unfortunately Common sense on this rock we call Earth is so rare it's a damn superpower." - Anon.

  2. #12
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.707

    Standaard

    Ik lees op forums wel van mensen die dat doen en idd doet het wel iets met je geluid. Maar dan moet je wel een goede tapemachine gebruiken, tenzij je per sé naar een bepaald geluid op zoek bent.

    Ik heb een paar jaar met iemand gewerkt die nummers van bestaande bands zong en daarvoor CD's met soundtracks uit Amerika liet komen. Die nummers zette ik dan op twee sporen van de 24 sporen Otari machine en dan leek het vetter te klinken, alsof het door de dikke olie was gehaald. Maar vaak is dat ook suggestie denk ik.

    Digitaal via een computer werken is totaal anders, het getuur naar dat beeldscherm, eindeloos zitten te editen aan iets wat in principe al niet geweldig is, van mij hoeft het niet zo. Ik werk liever met een band die echt kunnen spelen en dan knallen en gaan. En het klinkt meestal meteen al super, daar word je blij van.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    Ik heb daar zelf een theorie over: de kop van een 24 sporen tapemachine bestaat uit 24 bovenop elkaar gestapelde spoeltjes met een kern. In die kern zit een spleetje van een paar micron breed en daar loopt de tape langs. Als er wordt opgenomen wordt er een soort patroon gelegd op de tape en als je dat wilt terughoren spoel je de tape terug, zet hem op weergave en dan genereren die patroontjes weer een spanninkje. Maar van die 24 sporen verschuift er onderling niets binnen het tijdsdomein, alls zit nog op exact dezelfde plek tov elkaar.

    De vraag is of de computer dat ook voor elkaar krijgt. Wat wat gebeurt er als die 48 sporen moet berekenen en met elkaar moet mengen, verschuift er dan helemaal niets op de tijdsbalk?
    Kort antwoord: Nee, Protools (niet alle versies) heeft de functie dat 'ie automatisch de vertraging van je plugins berekent en alle sporen rechttrekt daarop. Zo voorkom je dus bijv. faseproblemen bij parallele compressie.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Han S Bekijk bericht
    En dan heb je nog de latency, ook al is die nog maar heel klein. Ik ken mensen die er niet mee kunnen omgaan en niet lekker kunnen spelen, terwijl ze daar bij analoog opnemen helemaal geen last van hebben, er is dan immers geen latency. Of zit dat ook tussen de oren?
    Tot op een zekere hoogte zit dat tussen je oren denk ik ja, maar de meestal zul je toch monitoring doen vóór je Protools in gaat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Dingen die ik opgenomen/geproduceerd heb: Soundcloud

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door N.D. Bekijk bericht
    Tot op een zekere hoogte zit dat tussen je oren denk ik ja, maar de meestal zul je toch monitoring doen vóór je Protools in gaat.
    Niet als je extra partijen op aan het nemen bent.

  5. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Niet als je extra partijen op aan het nemen bent.
    Jawel hoor, ook dan kun je (okee, niet via alle interfaces of converters) vaak gewoon voordat je protools in gaat of zelfs voor je signaal geconvert wordt monitoren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Dingen die ik opgenomen/geproduceerd heb: Soundcloud

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door N.D. Bekijk bericht
    Jawel hoor, ook dan kun je (okee, niet via alle interfaces of converters) vaak gewoon voordat je protools in gaat of zelfs voor je signaal geconvert wordt monitoren.
    Sorry: had het beter moeten omschrijven.

    Je hebt latency bij afspelen en bij opnemen. Zonder goede compensatie krijg je dus mis-aligned tracks. Ook al hoor je jezelf direct ...

  7. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Sorry: had het beter moeten omschrijven.

    Je hebt latency bij afspelen en bij opnemen. Zonder goede compensatie krijg je dus mis-aligned tracks. Ook al hoor je jezelf direct ...
    Klopt, maar ik ga er vanuit dat je DAW weet hoeveel latency er is bij het afspelen en daar het opgenomen spoor op aanpast. Ik heb er zelf in ieder geval nog nooit last van gehad, zowel bij directe monitoring als bij monitoring via Protools.
    En tegenwoordig gaat het om zulke kleine getallen bij latency dat ik me serieus afvraag of het in de meeste gevallen uberhaupt te merken is.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Dingen die ik opgenomen/geproduceerd heb: Soundcloud

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door N.D. Bekijk bericht
    En tegenwoordig gaat het om zulke kleine getallen bij latency dat ik me serieus afvraag of het in de meeste gevallen uberhaupt te merken is.
    Is simpel te testen: output aan input doorlussen en dat opnemen. Kun je zien of ze goed uitlijnen.

  9. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Is simpel te testen: output aan input doorlussen en dat opnemen. Kun je zien of ze goed uitlijnen.
    Dan zal er ongetwijfeld een klein verschilletje in zitten als je maar ver genoeg inzoomt.

    Vind die video overigens wel erg goed, voor mij zat er niet echt iets nieuws tussen, maar het wordt wel duidelijker uitgelegd dan ik zou kunnen.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Richwoodje
    Nee, dit is Bob Dylan noch Roger Waters, het is Niels D.
    Dingen die ik opgenomen/geproduceerd heb: Soundcloud

  10. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door N.D. Bekijk bericht
    Kort antwoord: Nee, Protools (niet alle versies) heeft de functie dat 'ie automatisch de vertraging van je plugins berekent en alle sporen rechttrekt daarop. Zo voorkom je dus bijv. faseproblemen bij parallele compressie.
    Ik denk dat je het punt van Han niet helemaal vat. Die computer rekent er hard op los en wij hebben het idee dat dat foutloos gaat, maar dat is nogal de vraag.

    direct monitoring is wel een zege ja .

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top