Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 4 EersteEerste ... 234
Weergegeven resultaten: 31 t/m 37 van 37
  1. #31

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Ik heb mijn 1987x build voorzien van een "cathode lift bypass". Simpelweg de kathode loskoppelen van GND in standby, maar daar voorkom ik de stroompiek in de Sovteks niet mee bij Off > Standby, ik verplaats het alleen maar 1 stap naar voren.

    .
    Deze denkfout blijft zich maar steeds herhalen.
    Ook je Marshall heeft een inschakelpiek net als veel andere apparaten die je dagelijks in het stopcontact steekt. Dit is geen probleem en niet te voorkomen tenzij je ieder apparaat aansluit op een regeltrafo en de spanning langzaam opvoert.

    Bij een versterker waar de elco's direct na de (halfgeleider) gelijkrichter komen gaat je lampje niet helemaal uit als je van standby naar play schakelt, maar bij het inschakelen is er nog steeds een piek. Bij het aanzetten van de versterker gaat het lampje dus een fractie later aan dan het daadwerkelijke contactmoment van de schakelaar. Dit valt echter niet op.
    En dan zijn er ook nog lampjes die direct aan de netspanning aangesloten zijn... Zoals bij Mesa/boogie, die gaan natuurlijk nooit uit, tenzij de inschakelstroom zo groot wordt dat de netspanning zelf daalt, maar dat zal je met een 50 of 100 watt versterker niet lukken.

    Het enige dat ik wilde uitleggen met de inschakelpiek die er gaat lopen bij jou is uitleggen waar de plop vandaan komt en wat je er tegen kan doen. Dat dit voor jou vervolgens een probleem op zichzelf ging worden was niet de bedoeling.
    Laatst gewijzigd door guitarnijboer; 30 juli 2013 om 11:57

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Het enige dat ik wilde uitleggen met de inschakelpiek die er gaat lopen bij jou is uitleggen waar de plop vandaan komt en wat je er tegen kan doen. Dat dit voor jou vervolgens een probleem op zichzelf ging worden was niet de bedoeling.
    Hmmm ... ik koppelde het gebrek aan vermogen (fietslampje uit) aan de knal, maar jouw post doet me nu (eindelijk!) geloven dat ik ze als losse kwalen moet zien ...

    Toch lijkt me een oplossing om het "gebrek aan vermogen" aan te pakken waardoor de knal vervolgens ook niet ontstaat. De makkelijkste oplossing lijkt me op dit moment wat 7ender voorstelde: preamp/PI caps na de switch, power filtering er voor.

  3. #33

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door flo123 Bekijk bericht
    En hoe zit het met de kathode vergiftiging als er geen anode stroom loopt tijdens deze standby/mute oplossingen?
    Zie:
    http://www.auvio.nl/Hoofdmenu/Servic...rgiftiging.htm
    Zou er wel anodestroom lopen als je de hoogspanning uitschakelt zoals bij iedere willekeurige standby schakelaar het geval is? En wat gebeurt er dan met de electronen die onder invloed van de warmte van de gloeidraad uittreden uit het kathode materiaal? (ja je leest het goed, alleen al door de kathode te verhitten treden electronen uit het materiaal)
    Je zou dus kunnen zeggen dat een standby switch sowieso niet goed is voor je buizen en dat is ook zo.
    Al het gezeik over hoe schakel ik mijn versterker het beste aan en uit kan dus het beste beantwoord worden met: gewoon aan en uit zetten zonder de stand by te gebruiken. Maar goed...dat gelooft toch niemand. Want in het boekje staat dat hij een minuut moet opwarmen en voor de zekerheid laten we de versterker dan ook maar 'afkoelen' op standby. Dat laatste is natuurlijk helemaal onnozel als je bedenkt dat de standby switch er nu juist zit om een versterker 'standby' of klaar voor gebruik te laten door de buizen op temperatuur te houden...

    Toch is een eindbuis geen CRT en gezien het nooit verstandig is om appels met peren te vergelijken geld dat ook hier weer.
    In de praktijk zul je bij je eindbuizen weinig merken van dit verschijnsel, omdat ze daarvoor al overleden zijn aan andere defecten. Daarnaast is het gebruikte kathodeoppervlak niet geconcentreerd op 1 klein puntje, werkt een CRT op hogere spanningen etc.

    Je moet ook voor en nadelen tegen elkaar afwegen en bedenken dat alles dat je gebuikt slijt. Een standby schakelaar heeft nadelen (die je trouwens grotendeels kunt beperken zoals aangegeven) maar het heeft ook voordelen. Je kunt je versterker even uit zetten zonder dat je daarna bij het aanzetten hoeft te wachten op het opwarmen van de buizen en je voeding blijft koeler als je in ieder geval de eindbuizen uitschakelt.

  4. #34

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Hmmm ... ik koppelde het gebrek aan vermogen (fietslampje uit) aan de knal, maar jouw post doet me nu (eindelijk!) geloven dat ik ze als losse kwalen moet zien ...

    .
    Het is dus geen 'kwaal' of gebrek aan vermogen. Een lege elco heeft voor de trafo en gelijkrichter kortstondig een impedantie van enkele ohms. Het is dus eigenlijk een kortstondige kortsluiting die er op het eerste moment van opladen plaatsvind. Dit duurt echter zo kort dat het je trafo en gelijkrichter niet beschadigd. Het maakt niet eens heel veel uit of er nu 50 of 100 uF achter de voeding hangt. Beide hebben in eerste instantie vrijwel dezelfde lage weerstand (enkele ohms merk je niet op deze spanning) de tijd van laden wordt alleen verlengd. Wordt deze tijd echter te lang (bij een te grote capaciteit) dan heeft de trafo wikkeling tijd om heet te worden en kan deze verbranden, hetzelfde geld voor je diodes. Je diodes hebben een constante stroom die ze langdurig kunnen leveren en een maximale stroom die ze heel kortstondig kunnen leveren. (natuurlijk speciaal bedoeld voor de oplaadtijd van de elco die er achter zit) Deze maximale stroomsterkte en de tijd dat deze kan worden geleverd is dus bepalend voor de capaciteit die je achter de gelijkrichter kunt hangen. Ik weet niet eens of het tegenwoordig nog zo is, maar vroeger zag je veel brugcellen waarop de spanning en maximale capaciteit aangegeven stonden. Bijvoorbeeld B250/C100 dat heeft daar dus mee te maken.

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guitarnijboer Bekijk bericht
    Een lege elco heeft voor de trafo en gelijkrichter kortstondig een impedantie van enkele ohms. Het is dus eigenlijk een kortstondige kortsluiting die er op het eerste moment van opladen plaatsvind.
    Dat heb je volgens mij niet als je 100k over je standby switch zet.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Dat heb je volgens mij niet als je 100k over je standby switch zet.
    ... wat ik gedaan heb (nog zonder 47nF, die zijn in back order) en inderdaad: als er in standby al 132V= op de elco's staat en je gooit 'm op 'on' heb je geen klap meer.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    ... wat ik gedaan heb (nog zonder 47nF, die zijn in back order) en inderdaad: als er in standby al 132V= op de elco's staat en je gooit 'm op 'on' heb je geen klap meer.
    Inmiddels zitten de 47nF's er ook overheen: helemaal geen pops/knallen/etc meer! Perfect, ook op de late avondjes thuis

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top