Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 60
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 maart 2008
    Locatie
    provincie groningen
    Berichten
    4.680

    Standaard

    Ah nou ik heb er vandaag een uur mee gezeten, toen had ik kramp hahaha..ik speel em niet meer NA mn gitaar haha

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Hij speelt al een stuk beter. Een paar punten helaas:
    De E-snaren hebben zich in het hout van de brug getrokken, die liggen nu dus een stuk lager dan de A snaren, waardoor de A snaren een eigenlijk te hoge actie hebben.
    1 fret lijkt niet helemaal juist qua hoogte; Of dat de oorzaak van m'n buzzing is weet ik niet.
    Krijg veel last van buzzing als ik het A akkoord pak, en dan daarna met pink of ringvinger de G en daarna Fis pak op de D snaar. Buzzing dan op de D snaar, maar dat zal allicht aan niet genoeg druk uitoefenen liggen. En op de A snaar, dat allicht daar ook aan ligt, maar allicht ook niet.
    Maar het idee is toch echt dat je geen kramp in je fikken krijgt bij het spelen ;-)
    Tja, ik (en Kris inmiddels ook) weet een hele goede mandolinebouwer/engineer die dat voor je kan oplossen.
    Ik repareer nuts (ned:topkam) meestal met bakpoeder en een druppel snelle cyanoacrylaatlijm.
    Dan opnieuw op hoogte maken.
    Bij een bridge zou ik houtschuursel (ebben, palissander) gebruiken.
    Maar ga niet knoeien met cyano bij je instrument, een drup op je lak of tussen je stemmechanieken en je hebt een mega-probleem.

    Een mandoline speelt ongeveer zo zwaar als twee violen tegelijk, dus helemaal gek dat je in het begin kramp krijgt is het nou ook weer niet.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Verder klinkt hij me te kil. Maar dan moet ik denk ik toch terug naar oval hole.
    Snaren die erop zitten zijn D'Addario J740.
    Oval- of F-hole zou eigenlijk niet uit mogen maken als de rest van het instrument identiek is. Toch heb ik bij oval holes tot nog toe een dunner, meer tinkelend geluid waargenomen en bij F-holes just een donkerder, meer solide toon. Maar dat zegt niets over de oorzaken.
    De belangrijkste factor is naar mijn ervaring de soepelheid van het bovenblad en de inhoud/tuning van de klankkast.
    Mijn Washburn M2-SB heeft nog net even meer laag dan mijn Gibson, maar is voor de rest met (veel) afstand de mindere van de twee, dus je mag maar een keer raden welke ik het liefst pak.
    De Washburn is mijn 'campingmandoline'. Nu kampeer ik de laatste 10 jaar eigenlijk niet meer, dus.....
    D'Addario J740? Moet dat geen J-74 zijn? Ik gebruik de EXP-74, gaat langer mee dan de meerprijs en is voor mij dus voordeliger.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Ik kan in ieder geval wel al 'beter' mandoline spelen dan gitaar, maar dat was in mijn geval ook niet zo moeilijk
    Bij mij is dat na bijna 40 jaar nog steeds zo....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    @RB-1:
    Ik dacht bij mandoline juist hoe krijg ik ooit m'n vingers op zo'n klein plekje. Nu ja, dat kan wel eens lastig zijn. Maar nog is m'n hand eigenlijk te klein om eenvoudig de hogere fretten te pakken wanneer je ook op de lagere fretten zit. Te kleine handen, te dikke fikken ofzo
    Ik weet het, ik ben de uitzondering die de regel bevestigt...
    OK dan, even een gratis mini-workshop>
    De moeilijkste akkoorden:
    G: wijsvinger 2e snaar, 2e fret; middelvinger 1e snaar, 3e fret; ringvinger 3e snaar, 5e fret; pink 4e snaar, 7e fret.
    C: wijsvinger 3e snaar, 2e fret; middelvinger 2e snaar, 3e fret; ringvinger 4e snaar, 5e fret; wijsvinger dempt de 1e snaar
    D: wijsvinger 1e snaar, 2e fret; middelvinger 3e snaar, 4e fret; ringvinger 2e snaar, 5e fret; pink 4e snaar, 7e fret.
    D7: wijsvinger 2e snaar, 3e fret; middelvinger 3e snaar, 4e fret; ringvinger 2e snaar, 5e fret; pink 4e snaar, 7e fret; wijsvinger dempt de 1e snaar
    Tips: als je wisselt van D naar G of D7 en andersom: laat je pink staan.
    Om die mooie 'plonk' te krijgen sla je je akkoorden niet aan met de plectrumbeweging parallel aan het vlak van de snaren, maar 30 graden er 'in'. Mik op de G snaar.
    Op die manier stuitert het plectrum terug, van de snaren af: probeer alleen de G en nog een beetje de D snaar te raken, maar de A en E snaar mag je dan nauwelijks horen.
    Speel met een dik, afgerond plectrum: dit http://www.thepickshoppe.com/index.p...aaece98fd383e5 of dit (M-150) http://www.thepickshoppe.com/index.p...aaece98fd383e5.
    Ook druk je je snaren alleen maar (heel kort!) door tot op de frets op het moment dat je plectrum de snaren raakt.
    Voor de rest dempen je vingers de snaren.

    Hier hoor je mijn A5-L die op deze wijze alleen maar rhythm chops -in een double shuffle ritme- speelt, maar hij is wel essentieel voor de sound. http://www.banjohangout.org/myhangou...6008&archived=
    Laatst gewijzigd door RB-1; 10 oktober 2013 om 23:30
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  3. #33

    Standaard

    Bedankt voor de tips!
    "D'Addario J740? Moet dat geen J-74 zijn?" Zou kunnen, J740 is waarschijnlijk de code van de eerste snaar

    Ik gebruik nu een Dunlop Tortex .73mm plectrum. Zal ook eens kijken naar zo'n andere.
    Ik zal als ik bij een vriend ben eens luisteren hoe zijn mandoline klinkt. Warmer of niet enzo.
    Met 30 graden er 'in' bedoel je 30 graden naar je toe gedraaid? (of zeg, richting je hoofd).

    Wbt die akkoorden: Bijvoorbeeld deze:
    G: wijsvinger 2e snaar, 2e fret; middelvinger 1e snaar, 3e fret; ringvinger 3e snaar, 5e fret; pink 4e snaar, 7e fret.
    http://www.mandolincafe.com/cgi-bin/.../ch.pl?chord=G Bedoel je dus de middelste hiervan. Ik gebruik altijd de linker uiteraard . Maar hoe zit het met de naamgeving ervan? Als ik die G akkoord, dan pak ik de linker en niet de middelste of rechter. Weet jij hoe dat zit? Ik kom hem bijvoorbeeld niet tegen in m'n Mel Bay's mandolin chords boek (maar ik kan ook gewoon tijdelijke scheelheid hebben).

    "Ook druk je je snaren alleen maar (heel kort!) door tot op de frets op het moment dat je plectrum de snaren raakt.
    Voor de rest dempen je vingers de snaren."
    Maar dan krijg je toch juist die buzz? Of is dat een kwestie van rap genoeg de druk eraf ofzo?

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Bedankt voor de tips!
    "D'Addario J740? Moet dat geen J-74 zijn?" Zou kunnen, J740 is waarschijnlijk de code van de eerste snaar
    Dat lijkt me ook. J-74 of EXP-74 zijn de bruikbaarste snaren.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Ik gebruik nu een Dunlop Tortex .73mm plectrum.
    Da's ongeveer de helft te dun.
    Betekent, dat het geluid wat je nu krijgt nog geen schim is van waar je mandoline tot in staat is.
    Je moet het wel even leren, spelen met zo'n dik plectrum. De vering komt nu uit de zachte delen van je vingers i.p.v. uit het plectrum zelf.
    En die vering kun je nu varieren door harder of minder hard te knijpen. Daarmee krijg je ineens een dynamiek die het dunne plectrum (rasp,rasp....) niet heeft. En als bonus een puurdere (meer de grondtoon i.p.v. een hoop boventonen) toon. Alles staat of valt met de losheid van je pols.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Met 30 graden er 'in' bedoel je 30 graden naar je toe gedraaid? (of zeg, richting je hoofd).
    Nee, in plaats van parallel aan de snaren, naar beneden, er naar toe. Zo:


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Wbt die akkoorden: Bijvoorbeeld deze:
    G: wijsvinger 2e snaar, 2e fret; middelvinger 1e snaar, 3e fret; ringvinger 3e snaar, 5e fret; pink 4e snaar, 7e fret.
    http://www.mandolincafe.com/cgi-bin/.../ch.pl?chord=G Bedoel je dus de middelste hiervan. Ik gebruik altijd de linker uiteraard . Maar hoe zit het met de naamgeving ervan? Als ik die G akkoord, dan pak ik de linker en niet de middelste of rechter. Weet jij hoe dat zit? Ik kom hem bijvoorbeeld niet tegen in m'n Mel Bay's mandolin chords boek (maar ik kan ook gewoon tijdelijke scheelheid hebben).
    Tja, alle akkoorden met open snaren vermijden. Anders krijg je zo'n djengedjeng/rammel geluid zoals bijvoorbeeld in deze video -vanaf 1:07- http://www.youtube.com/watch?v=_PXzyNebPlY Hij bedoelt het allemaal heus wel goed, maar dit is een gitarist die denkt dat hij mandoline speelt. En het staat op het internet, dus het is waar.....
    Ook heeft de band REM de naam van de mandoline als een pingelende rammelbak gevestigd. Verder prima muzikanten hoor, behalve die mandoline, dat was zwak...
    Hoe het wel moet?
    Nou, bijvoorbeeld zo: https://www.youtube.com/watch?v=-Maa-3ou-H4
    Of zo: https://www.youtube.com/watch?v=C556DlhHkGU
    Mel Bay, heb er niet zo'n hoge pet van op. Ken eigenlijk geen echt goede boeken.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    "Ook druk je je snaren alleen maar (heel kort!) door tot op de frets op het moment dat je plectrum de snaren raakt.
    Voor de rest dempen je vingers de snaren."
    Maar dan krijg je toch juist die buzz? Of is dat een kwestie van rap genoeg de druk eraf ofzo?
    Zolang je vingers de snaren raken kun je geen buzz krijgen. Je kunt je vingers nog een heel stuk langzamer bewegen dan je rechterhand en dan gaat het nog steeds goed. Kijk maar goed naar die laatste videos.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #35

    Standaard

    Voordat ik reageer op de rest van het bericht:
    https://www.youtube.com/watch?v=NTE4lzeBUNI Die klinkt toch niet slecht?

    Denk dat het verschilt per persoon, op mandolincafe hebben ze er in ieder geval geen problemen mee. Ik vind het vooral handig om de basics te leren. Zoals van bladmuziek spelen. (kan ik nog steeds niet, behalve op de piano ) Maar ook bv technieken als up-down picken. Ben nog niet zo ver in het boek, omdat ik eerst ff zin had om bovenstaand nummer te spelen. Die gaat grotendeels wel aardig, op een paar stukken na. Kan helaas geen tabs ervan vinden, wél voor de ukulelijk, toch interessant dat daar wel tabs voor zijn, maar voor het oorspronkelijke instrument niet.
    Er is wel een youtube howto met tabs, maar daar staan wat kleine foutjes in. De reacties zijn wel sneu.. Commentaar over het gebruik van Gb in plaats van F#. Dat het fout is geloof ik best, maar qua noot maakt het hierbij niet uit. Ik heb zelfs een vingerbord diagram uit 1898 waar ze allemaal opstaan: E# or F, A# or Bb, D# or Eb, etc.

    Ik ga het merken met de andere picks, heb drie van die Golden Gate MP-12 picks besteld.
    Pick maakt inderdaad best wel wat uit, met een 1.0 mm klonk het toch wel anders, met 2 picks op elkaar ook, maar dat speelt wat lastig

    Ahw die man is wel heel cool Maar niet echt een vergelijk met de andere filmpjes he, daar spelen sowieso 2 mensen En het is een ander nummer. Volgens mij speelt hij sowieso enkel akkoorden (in ieder geval in de paar filmpjes die ik gekeken heb).
    Wbt Losing My Religion van REM, ik wist dat REM een nummer met mandoline had gespeeld maar geen idee dat dat die was, is het niet echt een mandoline partij mijns inziens had net zo goed ukulelijk of gitaar met capo kunnen zijn lijkt me.
    Dit was het nummer waardoor ik mandoline wilde spelen ooit: http://youtu.be/8tv0irA42BA?t=1m38s

    Maar ik zal in ieder geval eens op m'n vingers letten mbt. geen buzz krijgen. Het moet lukken Sowieso gaat het al steeds beter, moet alleen wel wat meer gaan picken, want dat gaat nog niet zo vloeiend.

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    ideetje

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Voordat ik reageer op de rest van het bericht:
    https://www.youtube.com/watch?v=NTE4lzeBUNI Die klinkt toch niet slecht?
    Helaas.
    Dit is nou echt zo iemand die gewoon gitaar had moeten blijven spelen. Of echt mandoline leren. Echt heel erg slecht. Wat 'ie bijvoorbeeld niet goed doet is het niet dempen van de hoogste snaren met de linker hand.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Denk dat het verschilt per persoon, op mandolincafe hebben ze er in ieder geval geen problemen mee.
    Tja, er zijn ook hele volksstammen die Andre Rieu een hele goede klassiek violist vinden...
    En als ze iets ontzettend goeds te horen krijgen, het op zijn hoogst 'wel aardig' vinden.
    Dat is ook hier een beetje het probleem.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Ik vind het vooral handig om de basics te leren. Zoals van bladmuziek spelen.
    De basics leer je eigenlijk niet van papier....
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Maar ook bv technieken als up-down picken.
    Down-up....

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Ben nog niet zo ver in het boek, omdat ik eerst ff zin had om bovenstaand nummer te spelen. Die gaat grotendeels wel aardig, op een paar stukken na. Kan helaas geen tabs ervan vinden, wél voor de ukulelijk, toch interessant dat daar wel tabs voor zijn, maar voor het oorspronkelijke instrument niet.
    Er is wel een youtube howto met tabs, maar daar staan wat kleine foutjes in. De reacties zijn wel sneu..
    Wat is de url daarvan?


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Commentaar over het gebruik van Gb in plaats van F#. Dat het fout is geloof ik best, maar qua noot maakt het hierbij niet uit. Ik heb zelfs een vingerbord diagram uit 1898 waar ze allemaal opstaan: E# or F, A# or Bb, D# or Eb, etc.
    Heb je, praktisch gezien, wel gelijk in.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Ik ga het merken met de andere picks, heb drie van die Golden Gate MP-12 picks besteld.
    Pick maakt inderdaad best wel wat uit, met een 1.0 mm klonk het toch wel anders, met 2 picks op elkaar ook, maar dat speelt wat lastig
    Ook hoe je je plectrum vasthoudt maakt erg veel verschil. 1.0 gaat de goede kant op.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Ahw die man is wel heel cool
    Wie?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Maar niet echt een vergelijk met de andere filmpjes he, daar spelen sowieso 2 mensen En het is een ander nummer. Volgens mij speelt hij sowieso enkel akkoorden (in ieder geval in de paar filmpjes die ik gekeken heb).
    Wbt Losing My Religion van REM, ik wist dat REM een nummer met mandoline had gespeeld maar geen idee dat dat die was, is het niet echt een mandoline partij mijns inziens had net zo goed ukulelijk of gitaar met capo kunnen zijn lijkt me.
    Absoluut.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Dit was het nummer waardoor ik mandoline wilde spelen ooit: http://youtu.be/8tv0irA42BA?t=1m38s
    Maar dat is echt klassiek, da's een andere tak van sport.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door robertsp Bekijk bericht
    Maar ik zal in ieder geval eens op m'n vingers letten mbt. geen buzz krijgen. Het moet lukken Sowieso gaat het al steeds beter, moet alleen wel wat meer gaan picken, want dat gaat nog niet zo vloeiend.
    Maak eens opnamen, dan kan ik je wellicht tips geven.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juni 2013
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    1.137
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Interessante stukjes heb ik hier gelezen, heel goed, dank jullie wel voor deze info en tips!

    Ik gebruik sinds enkele maanden de Fender 1.14mm plectrum bij het mandoline spelen, daarvoor gebruikte ik ruim een jaar de wat ovalere, hardere en dunnere plectrum die meer gebruikt wordt bij de 'klassieke' mandoline spelers. Het zijn twee totaal verschillende plectrums en ik speel het liefst met de zachtere en dikkere Fender, welke plectrums gebruiken jullie bij het mandoline spelen en waarom?:


  8. #38
    Junior Member
    Geregistreerd
    13 oktober 2013
    Locatie
    Zandvoort
    Berichten
    5

    Standaard

    Hallo allemaal!

    Ik heb deze oude mandoline ergens gevonden op zolder, er staat in de klankkast tekst in het Russisch of een andere taal met cyrillisch schrift. Er staat een jaartal 1982, dus komt waarschijnlijk uit de USSR. Kan iemand misschien wat specifieker zijn?

    Voor de rest heb ik hem is een keer gestemd en wat akkoorden opgezocht op internet. Best geinig instrument eigenlijk , als deze niks is zou ik misschien wel eens een fatsoenlijke willen aanschaffen.




  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Ik vond mijn goedkope Richwood speledingetje het niet waard om in dit topic op te nemen, maar deze mag er wel in: mijn zelfbouwertje is af!



    Linkje naar het bouwtopic
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 juni 2013
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    1.137
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Ik heb even een paar keer met mijn ogen moeten knipperen bij jouw 'zelfbouwertje' beste woml...wat een prachtig instrument heb je gebouwd! Chapo, chapo, chapo...

    Met heel veel plezier heb ik het bouwtopic gelezen, en een hoop nieuwe dingen, termen en weet ik wat al niet meer, geleerd over het zelfbouwen van een Mandoline, een hele aparte discipline mag ik wel zeggen...

    Als deze prachtige mandoline net zo klinkt als hij eruit ziet dan is het een juweel van een instrument...
    Hoop dat je tzt een clipje plaatst betreffende de klank van dit mooie instrument.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top