Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 46
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Mooi materiaal Daan
    Ik zit nog steeds kwijlend naar die schuurmachine te kijken. Die móét er een keer komen hier. Het valt me trouwens mee dat die lagerdingen niet duurder zijn.

    Welke maat uke wordt het trouwens?
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    't viel me reuze mee die schuurmachine moet ik zeggen. Ik heb denk ik mazzel gehad met de tafel, die zit met 3 scharnieren en is echt helemaal zonder zijwaartse speling, daar was ik wel bang voor. Qua materiaalkosten was ik iets van €100 kwijt. De motor komt van marktplaats voor €15, as €15, lagers €15, poelie €7, v-snaar €12 en wat hout.

    De body heb ik wat groter dan sopraan getekend, ik denk dat concert het meest in de buurt kom. De hals die ik nu heb gemaakt is tenor grootte, 17inch scale, 15de fret aan de body.
    Ik was al aan het kijken voor een 17 inch template voor m'n fretzaag bak toen ik erachter kwam dat ik gewoon m'n 25,5 inch scale template kan gebruiken voor alle ukulele maten, voor bariton komt de nut op de plek van de 5de fret, voor tenor de 7de fret etc. etc.
    Laatst gewijzigd door Daan Muller; 25 juli 2013 om 22:33

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Daan Muller Bekijk bericht
    't viel me reuze mee die schuurmachine moet ik zeggen. Ik heb denk ik mazzel gehad met de tafel, die zit met 3 scharnieren en is echt helemaal zonder zijwaartse speling, daar was ik wel bang voor. Qua materiaalkosten was ik iets van €100 kwijt. De motor komt van marktplaats voor €15, as €15, lagers €15, poelie €7, v-snaar €12 en wat hout.

    De body heb ik wat groter dan sopraan getekend, ik denk dat concert het meest in de buurt kom. De hals die ik nu heb gemaakt is tenor grootte, 17inch scale, 15de fret aan de body.
    Da's natuurlijk geen geld voor zo'n schuurmachine. Is de snelheid van de motor nog regelbaar?

    Hoe kom je uit met je brug als je een tenor hals op een concert uke zet? Komt die niet ver naar achteren te staan?

    Ik gebruik voor de scale zo'n online programma waar je de variabelen kun inbrengen en dan als resultaat een PDF krijgt op ware grootte. Deze print ik dan op A4 sticker vellen en die plak ik op het fretboard. Dan is het een kwestie van op de lijntjes zagen.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Hoe kom je uit met je brug als je een tenor hals op een concert uke zet? Komt die niet ver naar achteren te staan?
    Ik heb de body zo getekend dat ik 'm met 3 maten hals kan gebruiken. Ik denk dat ie tussen concert en tenor inzit qua grootte.

    Voor een tenor hals komt de 15de fret aan de body, voor een sopraan en concert de 12de en ik heb ruimte zat om met de brug te schuiven.


  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Een wonder... Zo voelt het tenminste... Ik had me voorbereid op de nodige gebarsten zijkanten voor het goed zou gaan, maar tadaaa....



    Het werkt, probleemloos.

    Apparaat aangezet, hout in een bak met heet water. Drie kwartier later was het ding goed heet,er zitten nu twee 100 watt lampen in, 300 watt zijn besteld.

    Hout erop en zachtjes duwen, je voelt het op een gegeven moment vanzelf meegeven. Beetje meer duwen, klem erop, langzaam aandraaien, en zo ook de twee andere klemmen.

    Ik ga het nu laten afkoelen en dan nog weer een keer opwarmen, schijnt het beter van in vorm te blijven heb ik links en rechts gelezen.

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Met dit weer kun je de lampen gewoon uitdoen

    Ziet er super uit! Mooi gezicht is dat. Blijft lastig op zo'n foto door te hebben dat het heel klein is. Zoals Barno ook al had gezegd, misschien iets van bekende grootte bij iedere foto plaatsen. Want de draadeinden op de foto lijken wel M12, maar zijn misschien wel M4
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    M10

    Het zijn twee zijkanten die erop liggen die elk 6cm breed zijn.

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Je verkijkt je inderdaad op de grootte. Als je er nou als referentie een flesje Heineken naast zet ....

    Ziet er mooi uit Daan
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  9. #19
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Heb je geen schrik dat je die houten stokken gaat verbranden, die vlak langs de lampen lopen?

    En als je hem nog eens opnieuw zou maken (nu je toch bezig bent ) calculeer wat ruimte voor springback aan de uiteinden: niet recht naar beneden laten lopen, maar wat naar binnen laten draaien.
    Als je dan de zijkanten uit de mal haalt, dan gaan ze een beetje open staan, maar niet teveel, want ze waren teveel naar binnen geplooid !




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 juli 2012
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    270

    Standaard

    Die stokken zijn met aluminium tape beplakt, net als de hele binnenkant. Ja iets naar binnen laten lopen bij de uiteinden zou beter zijn geweest, je ziet dat wel meer. Voor de volgende.

    De boel zit inmiddels netjes in zijn huisje, uiteinden op maat gezaagd en netjes recht geschuurd.



    Volgende stap staart en hals blok maken en de boel lijmen. Maar dat zal even moeten wachten, ik heb m'n frees gesloopt en ik wil eerst de tenon-dinges in het hals blok frezen voor ik de boel in elkaar plak. Ik heb wel een proefhalsblokje gemaakt maar dat is iets te kort en om nou 2 mm rondom van de zijkanten af te schuren, da's vragen om problemen...

    Fles of blik bier voor de schaal heb ik niet, ben al een paar jaar zo goed als geheelonthouder... Vond nog wel een aansteker, hoewel ik ook al een jaar of 12 niet meer rook...
    Laatst gewijzigd door Daan Muller; 27 juli 2013 om 12:05

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top