Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 30
  1. #1

    Standaard 'body' weg met distortion bij optreden

    Hoi,

    ik heb een probleem met mijn geluid als ik optreed en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen

    Ik speel al een tijdje gitaar en sinds een jaar zit ik in een bandje waarmee we regelmatig optreden. We proberen gewoon leuk wat nummertjes te coveren, top-40 tot classics, leuk om te spelen en leuk om te luisteren.

    Op het moment dat ik clean speel dan heb ik een prima geluid, ben ik goed te horen en heb ik geen problemen met mijn geluid. Als ik mijn distortion aanklik, verdwijnt mijn geluid in een ruis en voeg ik niets meer toe. de bass/inhoud/body is totaal verdwenen van mijn geluid.

    Ik het gaat om een Marshall MG30 ( 30W transistorversterker ) en een Boss DS-1 voor de distortion.
    Hetzelfde probleem kwam voor toen ik op een Peavey Bandit 112 speelde (volgens mij 100w transistor )
    Gitaar betreft Ibanez ART-600, les paul body en actieve elementen.

    Iemand ervaring met deze problemen? Ik hoor graag jullie mening en alvast bedankt voor het lezen.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Als je dit forum een klein beetje kent, zul je merken dat Marshall MG en BOSS DS-1 eigenlijk zo'n beetje het foutste van het foutste is.

    Even serieus: Die Marshall is een leuke amp voor thuis, en misschien voor oefenruimtes op laag volume. In dat laatste geval zul je spaarzaam moeten zijn met de gain. Hoe meer gain, des te meer je verzuipt in de mix. Dat heb je zelf eigenlijk ook al gemerkt, want clean knal je er makkelijk bovenuit.
    Met een buizenversterker heb je hier al minder last van, maar ook daarvoor geldt eigenlijk hetzelfde.
    Probeer het eerst 's met een bak minder gain, maar ik ben bang dat je zowel de amp als je DS-1 een schop moet geven en op zoek moet naar een leuke buizenamp.
    Ik speel ook (o.a.) in een (rock)coverband, en doe alles met een éénkanaals 50 Watt Marshall 2204 of een 2 kanaals Mesa Boogie Stiletto. tubescreamertje en/of boostertje ervoor en gaan met die banaan!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.489

    Standaard

    Waarschijnlijk een combinatie van teveel gain, geen geweldige amps en een pedaal dat veel laag weghaalt.

    Ik weet niet of het bij jou het geval is maar meestal zie je dat de jonge gastjes de drive van hun pedaal vol open zetten en het volume dan aanpassen wat min of meer een recept is voor ongedefinieerde herrie dat onmiddellijk verzuipt in het totaal.
    Je krijgt een beter geluid uit een pedaal als je voorzichtig met de drive bent een scheutig met volume maar het vereist wat preciezer spelen.

    Oh, ik zie dat Henri me voor was...
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #4

    Standaard

    Bedankt voor de tips,

    ik ben wel bewust dat je inderdaad niet de gain volledig open moet zetten, dat is geen mooi geluid idd. Ik dacht eigenlijk dat het vooral aan de versterker lag en niet aan de Boss, maar helaas haha. Ik heb verder nog wel wat pedaaltjes liggen waar ik mee kan spelen. Bedankt

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijsman Bekijk bericht
    Ik dacht eigenlijk dat het vooral aan de versterker lag en niet aan de Boss
    Het is een optelsom in dit geval ...

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Het is een optelsom in dit geval ...
    Haha, tsja ik heb net pech met mijn keuzes maar voor de volgende keer weet ik beter waar ik op moet letten.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijsman Bekijk bericht
    Haha, tsja ik heb net pech met mijn keuzes maar voor de volgende keer weet ik beter waar ik op moet letten.
    Ach, je weet nooit wat je wel moet hebben zonder eerst dat wat je niet had moeten hebben te hebben

    "Pech" is inderdaad de juiste term ... maar ook leerzaam!

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Gooi die DS1 nou niet gelijk weg, da's nou typisch zo'n pedaal met een "sweet-spot". Ga er gewoon eens voor zitten om te kijken of je die kan vinden. Je begint met de toonknop, die zal zelden verder moeten dan "kwart voor", bijna helemaal linksom dus. Gain inderdaad niet al te hoog en corrigeren met de volume knop. Verder rustig zoeken tot je wel een bruikbaar geluid hebt.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Inderdaad die DS-1 niet weg doen. Even goed sparen en dan een fatsoenlijke amp kopen, misschien een nieuwe marshall dsl 401, wordt in het verre oosten, erg betaalbaar en icm een ds-1 ideaal voor je muziekstijl !

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Draai wat meer mid in je geluid, dan prik je er ook beter door.
    "Meten is weten, gissen is missen"

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top