Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 3 EersteEerste 123
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 30
  1. #21

    Standaard

    een ds1 kan wel tof zijn hoor. 't is wel een behoorlijk smerig geluid, maar soms past dat net.

    Nirvana was boss DS-1 bijvoorbeeld.

    als je klank verzuipt : mids op de versterker opendraaien... DS-1 is al een pedaal met niet zo veel mid.

  2. #22

    Standaard

    Na lange tijd reageer ik weer, leuk dat iedereen zo enthousiast meedenkt! Ik heb nog geen enkel pedaal weg gegooid maar die DS1 ligt echter wel in de kast. Ook heb ik een mxr distortion + versleten.

    Ondertussen is een hoop veranderd aan mijn setting, veel geleerd over muziek en geluid in het algemeen en weer extra speelervaring opgedaan afgelopen tijd. Het belangrijkste wat ik ondertussen heb geleerd is dat je geluid overal in de zaal anders kan klinken, op het podium hoor ik mijzelf eigenlijk nooit, maar achterin de zaal ben ik het beste te horen.

    Waar speel ik nu mee?
    Gitaar: Ibanez ART600 (Les paul model / actieve elementen)
    Versterker: Peavey Valveking 100 (100W buizenbak) + 2x 12" celestion speakers. Dit is echt een scheurijzer, lachen.
    Effecten: Wah -> compressie(boss) -> overdrive (bad monkey) -> distortion (mxr super badass) -> booster (mxr) -> delay (digitech)

    En het probleem met live distortion? Nog steeds niet weg. Ik ben ondertussen van mening dat ingebouwde overdrive/distortion kanalen beter klinken dan pedaaltjes, dat voorop. Veel bredere body, dieper geluid en mooiere klanken. Uiteraard rustig aan doen met de gainknop, teveel gain = overkill op hoog volume en klinkt niet mooi. Maar nog steeds best leeg naar mijn mening.

    Ten tweede wordt mijn distortiongeluid (mxr pedaal) als het ware weggedrukt door onze bassist, met mijn overdrive heb ik dat namelijk niet. Die bad monkey(OD) komt om een of andere reden veel beter door. Clean ook geen problemen. Ik heb veel geëxperimenteerd met extra mids opendraaien en gain omlaag, mag helaas allemaal niet helpen.

    Is dit nou gewoon een feit wat ik moet accepteren dat live distortion verzuipt? Ik kan mijn volume altijd harder zetten maar als ritmegitarist leidt dat alleen maar tot het feit dat iedereen weer harder gaat spelen totdat de zang gewoon verdwenen is.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Wel, je zit op de goede weg, da's mooi.
    Over het algemeen, voor je overdrive channel gebruik je een booster, voor je clean channel boosters en overdrives.

    Zolang je gitaargeluid achter de zanger zit is het niet zo'n probleem dat het wat overloopt in het totaal maar voor een lead wil je natuurlijk absoluut duidelijk te horen zijn.
    Dat is een van redenen waarom een Klon goed werkt. Het is een van de weinige pedaaltjes die je geluid "groter" maken, zich vooraan in het geluidsbeeld plaatst en je geluid bundelt met alle goede harmonics om ergens doorheen te prikken. Maar goed, als je een zee van delay en reverbs gebruikt zet je jezelf weer achteraan, daar is geen kruid tegen gewassen.

    Natuurlijk is het geen wonder pedaal en er zijn meer boosters die gewoon goed zijn. Het hangt ook af van de peak resonaties die je gear oproept en hoe goochem je bent met je phrasing.

    Een midheavy hoog aftoppend bas suckend pedaaltje werkt goed in je huiskamer, die imiteert een amp met compressie en de mids die daarbij naar voren komen. In een podium amp wordt dat dubbelop, daar wordt alles heel klein van.
    Laatst gewijzigd door Pepe; 9 januari 2015 om 02:49
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2014
    Locatie
    Aalten
    Berichten
    123

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijsman Bekijk bericht
    Na lange tijd reageer ik weer, leuk dat iedereen zo enthousiast meedenkt! Ik heb nog geen enkel pedaal weg gegooid maar die DS1 ligt echter wel in de kast. Ook heb ik een mxr distortion + versleten.

    Ondertussen is een hoop veranderd aan mijn setting, veel geleerd over muziek en geluid in het algemeen en weer extra speelervaring opgedaan afgelopen tijd. Het belangrijkste wat ik ondertussen heb geleerd is dat je geluid overal in de zaal anders kan klinken, op het podium hoor ik mijzelf eigenlijk nooit, maar achterin de zaal ben ik het beste te horen.

    Waar speel ik nu mee?
    Gitaar: Ibanez ART600 (Les paul model / actieve elementen)
    Versterker: Peavey Valveking 100 (100W buizenbak) + 2x 12" celestion speakers. Dit is echt een scheurijzer, lachen.
    Effecten: Wah -> compressie(boss) -> overdrive (bad monkey) -> distortion (mxr super badass) -> booster (mxr) -> delay (digitech)

    En het probleem met live distortion? Nog steeds niet weg. Ik ben ondertussen van mening dat ingebouwde overdrive/distortion kanalen beter klinken dan pedaaltjes, dat voorop. Veel bredere body, dieper geluid en mooiere klanken. Uiteraard rustig aan doen met de gainknop, teveel gain = overkill op hoog volume en klinkt niet mooi. Maar nog steeds best leeg naar mijn mening.

    Ten tweede wordt mijn distortiongeluid (mxr pedaal) als het ware weggedrukt door onze bassist, met mijn overdrive heb ik dat namelijk niet. Die bad monkey(OD) komt om een of andere reden veel beter door. Clean ook geen problemen. Ik heb veel geëxperimenteerd met extra mids opendraaien en gain omlaag, mag helaas allemaal niet helpen.

    Is dit nou gewoon een feit wat ik moet accepteren dat live distortion verzuipt? Ik kan mijn volume altijd harder zetten maar als ritmegitarist leidt dat alleen maar tot het feit dat iedereen weer harder gaat spelen totdat de zang gewoon verdwenen is.
    Ik heb ook een peavey valveking en deze hebben gewoon ontzettend veel gain, ik speelde eerder met de gain knop op twaalf uur en met het gain kanaal ook een stuk harder dan het cleane kanaal en toch hoorde ik het cleane kanaal erdoorheen knallen en overdrive verdween gewoon helemaal in de mix, mids indraaien hielp niks. Ik heb tegenwoordig de gain knop op tien uur, bass op drie uur, mids op twaalf uur, en treble op twee uur en ik hoor mezelf nu veel beter, ik hoef ook niet meer het overdrive kanaal veel harder te zetten. Ik hoop dat dit helpt!

    Succes!


    Edit: ik heb ook wel eens een ds-1 geprobeerd op mijn peavey vk, ik was van mening dat de overdrive van de versterker veel mooier was!

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 juni 2007
    Locatie
    De Koekstad
    Berichten
    10.352

    Standaard

    Presence zo laag mogelijk (op nul!?), en je volume domweg wat hoger.
    Ik stel mijn distortion dan meestal af, zodat hij net niet gaat rondzingen als ik maximum distortion heb.
    Soms vergeet ik dat wel 's en heb ik nog steeds de thuis-instelling, en gaat de amp rondzingen als ik de gitaar stilhoud.
    Je speakers op een verhoging, of indien je een combo hebt, schuin plaatsen kan ook erg goed werken.

  6. #26

    Standaard

    Ik denk dat je huidige setup best aardig is en zou het nu inderdaad wat meer gaan zoeken in de details en nuancering. Wat mij meestal helpt is het feit dat ik bij slaggitaar wat neutraler speel en bij solo gitaar juist wat harder en met meer midboost. Live mag je best wel wat hoog hebben terwijl het laag vaak wel wat weggedraaid mag worden. Het door te spelen met het middenbereik vind je vaak een frequentie waarmee je ineens vol dor de mix prikt.

    my 2 cents

  7. #27

    Standaard

    Grootste fout is dat de meeste gitaristen hun volume met het pedaal willen verhogen. Zet het volume gelijk aan de versterker en krik het dan op met de versterker. (beetje oud topic zie ik)

  8. #28
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Nee hoor, nieuw leven in het topic
    Ik ken die Valvekings een klein beetje en merkte ook dat het drive kanaal moeite heeft om vol te klinken. Dynamiek is erg mager. Moeilijk om te zeggen waar het precies aan ligt, maar ik denk meer de amp zelf dan de kast, al weet ik niet welke speakers er in die kast zitten? Celestion is niet altijd garantie voor goed geluid.

    Een amp met een goed drivekanaal is prachtig, maar je kan een simpelere amp met een goed dynamisch clean kanaal prima laten beuken met de juiste combi van booster en overdrive. Je kan bijvoorbeeld prima een meer middy drive gebruiken en die boosten met een booster die het laag en het volume wat omhoog gooit. Dat lijkt dubbelop, maar het kan prima werken. Pepes voorbeeld met de Klon (tegenwoordig vanuit de DIY en kloon hoek een stuk makkelijker aan te komen) is een prachtig voorbeeld daarvan. Maar er zijn er genoeg, boosters die een beetje extra toonregeling hebben.

    Ander punt is dat je, denk ik, met een pittige output zoals met je aktieve elementen weer een heel ander startpunt hebt. Ik denk zo maar dat je met een low tot medium gain overdrive al een heel vette scheur zou moeten kunnen bewerkstelligen, waar dat iemand met een Stratje van zijn leven niet gaat lukken.
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 augustus 2014
    Berichten
    1.792

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door thijsman Bekijk bericht
    Hoi,

    ik heb een probleem met mijn geluid als ik optreed en ik hoop dat jullie mij daarmee kunnen helpen

    Ik speel al een tijdje gitaar en sinds een jaar zit ik in een bandje waarmee we regelmatig optreden. We proberen gewoon leuk wat nummertjes te coveren, top-40 tot classics, leuk om te spelen en leuk om te luisteren.

    Op het moment dat ik clean speel dan heb ik een prima geluid, ben ik goed te horen en heb ik geen problemen met mijn geluid. Als ik mijn distortion aanklik, verdwijnt mijn geluid in een ruis en voeg ik niets meer toe. de bass/inhoud/body is totaal verdwenen van mijn geluid.

    Ik het gaat om een Marshall MG30 ( 30W transistorversterker ) en een Boss DS-1 voor de distortion.
    Hetzelfde probleem kwam voor toen ik op een Peavey Bandit 112 speelde (volgens mij 100w transistor )
    Gitaar betreft Ibanez ART-600, les paul body en actieve elementen.

    Iemand ervaring met deze problemen? Ik hoor graag jullie mening en alvast bedankt voor het lezen.
    Met deze versterker (Marshall MG30) blijft het behelpen. Ga gewoon op je gemak allerlei versterkers uitproberen die beter klinken.

  10. #30

    Standaard

    je hebt een update gemist vrees ik, hij heeft een andere versterker.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top