Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 42
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard Hoe verwijder ik dit lampje?

    Net voor het eerst sinds een grondige verbouwing mijn 2e Sovtek MIG 50 op standby gezet ... geen stand by lampje

    Blijkt er wel netjes 6.9V~ doorheen te gaan, dus het "fietslampje" zal het wel begeven hebben, alleen krijg ik er met geen mogelijkheid beweging in!




    Volgens dit topic zou het een schroefdraadlampje moeten zijn:


    (helaas niet mijn lampje)


    Er zit ook geen "veer' achter, dus schroeven lijkt me logisch. Alleen hoe?!? Kapot knijpen en proberen het restant met een tang er uit te krijgen?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard





    Is dat spul toch nog ergens goed voor Na een flinke worsteling heb ik het lampje weten te verwijderen!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    En het bewijs:



    Een mooi geoxideerde en doorgebrand lampje!

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Dan nu de volgende vraag: waar moet ik deze mee vervangen?

    Hij zal ongetwijfeld 6v zijn, en er staat iets van 0.3 op maar kan niet meer ontcijferen 0.3 Watt of Ampere?

    Bij Conrad hebben ze een 50mA variant: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/720191/ en daar staat dit bij:

    Het is een wonder dat deze lamp 12V 50 mA nog geleverd wordt. Het is de oude "fiets achterlamp" die kennelijk uit de gratie is geraakt voor de 100 mA versie.
    Nergens meer te krijgen behalve bij Conrad.
    Waar maak je je druk om ,zou men denken. Deze lampjes zijn onmisbaar voor Philips platenspeler 209 S. Daar zitten er negen van in en bij gebruik van de 100 mA versie zou het plastic veel te heet worden. Conrad: geweldig
    Het is maar een idicatorlampje, dus alles behalve donker is al goed, ik hoef er echt geen achteropkomend verkeer mee te signaleren.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Ikke heel blij naar onze middeleeuwse "fietsreparatieset" grijpen ... zit er een kapot lampje in (hij was sowieso te fel: 0.6W)
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 7 juli 2013 om 23:41

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    Deze lampjes worden ook nog gebruikt in de modelbouw-wereld. In de treinwereld is het meestal 12 volt, maar ik vermoed dat deze ook onder de noemer scheepsbeslag te vinden zijn en daar zal 6v vast wel te krijgen zijn. Robbe is een bekend merk in de model-scheepsbouw die ook lampjes in het assortiment hebben, maar dan ben je snel 3 a 4 euro kwijt. Helaas is in de miniatuurwereld alles kleiner, behalve de prijs. Als je zoekt op het gewenste voltage en E10 (het type fitting) zul je denk ik wel wat aanbieders vinden. Als het niet fel hoeft te branden zou je wellicht ook een 12volt lampje erin kunnen zetten.

    Edit: ze zijn er ook in kekke kleurtjes: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/7...x24mm-blauw-6V al zijn dit geen echte gloeiglampjes, maar LED's met een bol erom.
    Laatst gewijzigd door SantaX; 8 juli 2013 om 01:09

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.022

    Standaard

    verwijderen en een neon-paneel-lampje inbouwen ,....of iets dergelijks met een ledje.....

    ...óf naar de "Action" hollen ,....daar liggen blistertjes met een handjevol 6V 0,6W lampies ( fiets-achterlampjes ) te koop voor een keutel .


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    verwijderen en een neon-paneel-lampje inbouwen ,....of iets dergelijks met een ledje.....

    ...óf naar de "Action" hollen ,....daar liggen blistertjes met een handjevol 6V 0,6W lampies ( fiets-achterlampjes ) te koop voor een keutel .
    Zo'n fietslampje hoort gewoon in een Sovtek

    En 0.6w is echt veel te veel; 0.3w is al achterlijk fel. Misschien een voorschakelweerstandje toevoegen? Of gaat dat een flinke kachel worden?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HaroldA Bekijk bericht
    Misschien een voorschakelweerstandje toevoegen? Of gaat dat een flinke kachel worden?
    rekenen..... rekenen.....ik weet het..... 't is vervelend... rekenen
    Nico


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2007
    Locatie
    Brabant!
    Berichten
    21.324

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    rekenen..... rekenen.....ik weet het..... 't is vervelend... rekenen
    Hoe kun je uitrekenen hoe heet een weerstand wordt? Hoeveel graden Celsius is 1 watt? En hoeveel koeloppervlakte heb je nodig per watt aan warmte?

    Edit: overigens kan ik pas rekenen zodra ik weet wat voor waarde de weerstand gaat hebben. Als ik 'm wil dimmen zal ik eerst wat verschillende weerstanden moeten proberen.
    Laatst gewijzigd door HaroldA; 8 juli 2013 om 15:15

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top