Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 4 van 18 EersteEerste ... 2345614 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 31 t/m 40 van 179
  1. #31
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    nat maken als in, nat wc papier, stoomstrijkijzer erop? of gewoon een natte doek er opleggen voor een kwartiertje en de breuk in de gaten houden?

    Ik ga sowieso wel een flesje titebond kopen, kan geen kwaad denk ik.

    Nou moet ik ook zeggen dat mijn telemaster, bestaande uit een body van drie delen, onder bepaald licht en hoek de lijmnaad laat zien. Maar als je er recht voor zit is het totaal niet te zien. Als dat het geen is waar we over praten valt het wel te overzien

  2. #32
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Barno & Stijn zijn Da Men. Ze weten waar ze over praten.

    Uit mijn klein beetje ervaring: Ga er niet vanuit dat je een onvolkomenheid wel weg kunt werken tijdens het lakken - dat lukt niet! Voordat je met het aflakken begint moet de body zo glad zijn als een spiegeltje. Dus, ieder piepklein naadje waarvan je denkt: "Dat loopt wel vol met lak" ga je geheid weer zien!

    Vóór het lakken afwerken met bijv. Z-Poxy dan wel een goede optie zijn: Goed opbrengen en glad afschuren!

    Voor de rest: Listen to the men above!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  3. #33
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    titebond is inmiddels besteld, zal stijns raad opvolgen maar beseffen dat de lijmnaad eventueel kan doorkomen.

  4. #34
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Dus even voor mijn staooenplan

    Klankbord boven op bij naad nat maken, even laten inwerken, Wannee rik merk dat ik het kan duwen doe ik titebond tussen de naad en zorg dat er een klem op zit. Zo goed en kwaad als dat natuurlijk zal lukken

  5. #35
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Gewoon wat water erover wrijven. Niet te nat.
    En laat het een dag of 2 staan, controleer af en toe.

    Wat jij met die hete luchtblazer op een uur gedaan hebt, duurt normaal een half jaar (vocht verliezen, zodat de naden open komen te staan) En dat natuurlijk samen met het feit dat tidebond loskomt dmv hitte.

    Dus verwacht nu niet dat het op 5 minuten gepiept is.
    Laat het even met rust en bevochtig het in gecontroleerde omstandigheden. Haast en spoed is zelden goed (nu klink ik toch als een oude zak, maar het is wel een waarheid die als een paal boven water (excusez moi le jeu de mot) staat)


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  6. #36
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Na een avond lijkt de naad zich alweer te dichten, thanks stijn! Alleen jammer dat ik de titebond er nog niet tussen heb zitten haha, maar dat zal ik als nog er tussen wrijven.

  7. #37
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Als er nog beweging in zit, dan kan je verdunde lijm over de naad laten druppelen, en dan de 2 helften los van elkaar op en neer laten bewegen, de lijm zuigt zichzelf er wel tussen.

    Daarna wel klemmen !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #38
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Als er nog beweging in zit, dan kan je verdunde lijm over de naad laten druppelen, en dan de 2 helften los van elkaar op en neer laten bewegen, de lijm zuigt zichzelf er wel tussen.

    Daarna wel klemmen !



    s.
    zal het vanavond meteen proberen!

  9. #39
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Lijmnaden zijn allemaal weg dankzij jullie advies, bedankt daarvoor!

    Inmiddels ook de binding channel van mijn radiused edge geroute, nooit een frees gebruikt dus dat was spannend. Een heel klein deukje maar die is makkelijk weg te werken. Geen tearouts of iets dergelijks. Maar het bitje was ook maar 1,5 mm .



  10. #40
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Ik zit nu wel mee twee uitdagingen waar ik mijn mogelijkheden overweeg. De binding is zoals gezegd vrij dun, totaal 0,4mm dik. De buitenste transparante laag laat vrij makkelijk los. Voor de body binding heb ik nu een strook witte binding van 0,5 mm geplakt aan de gold sparkle binding laag. Omdat de transparante laag ( 0,2 mm) er af is, hou ik een strook van 0,7 mm over. In het binding kanaal is mijn binding dus iets smaller. Ik vraag me af of deze rand straks makkelijk strak getrokken wordt als ik ga lakken, als in dat het lak daar dan in gaat liggen? Alternatief is de wite binding kopen van 1 mm dikte en die van te voren zorgvuldig langs een vijl halen, in de hoop er een klein laagje af te halen.

    Dit is allemaal wel te overzien denk ik, als ik maar mijn tijd neem en niet de kantjes er vanaf probeer te lopen. Het makkelijk loslaten van de dunne transparante laag is wel een probleem bij de fretboard binding. Dit gaat een probleem worden als ik de binding ga aanbrengen. Bij de body zal de clear nitro de boel wel sealen en zal ik de gold sparkle niet voelen. Wanneer de gold sparkle bloot ligt voel ik het oppervlak vrij goed, niet wenselijk bij een hals. Maar bij de hals wordt dat een probleem denk ik, daar zal ik uiteindelijk ook wel alles excl fretboard nog in de clear nitro zetten, maar dat is nooit genoeg om de gold sparkle te vullen. Enige oplossing die ik zie, is toch voor een strook acryl gaan, maar omdat de gold sparkle niet helemaal glad is( voelt als schuurpapier) denk ik dat een laag acryl ook niet helemaal mooi er op gezet kan worden. Iemand hier nog een geniaal idee? Ik wil namenlijk de fretboard binding niet zomaar opgeven.


    Hier even een teststrook geplakt op de body

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top