Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 18 EersteEerste 1234513 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 179
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Ik zou die top eens terug nat maken, en zien hoe het erna eruit ziet.
    Het lijkt me eerder door uitdroging dat dat los komt.

    Aan de zijkanten: Laten zitten en en voorzichtiger zijn !

    Op het einde kan je alles nalopen, en terug lijmen. Ter plaatse verwarmen: bestaande lijm terug 'vloeibaar' maken, nieuwe tidebond ertussen en klemmen.

    Voor de binding: kan je niet 2x binding op elkaar lijmen, zit je al aan 0,8?




    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Te laat nu maar volgens mij had je de lak niet helemaal moeten wegschuren. Gewoon dof schuren. Het rotte met die losgekomen lijmnaad is dat je 'm wel kan herlijmen maar dat kans groot is dat de lijmnaad iets breder gaat zijn dan eerst en dat blijft bijna altijd zichtbaar onder de lak, no matter what. Ook al omdat die naad nog gaat werken na het lakken. indien nodig kan je e naad proberen te vullen met epoxy.

    Zijkanten zou ik dus gewoon wat mat schuren.
    Laatst gewijzigd door barno; 11 november 2013 om 14:52

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Ik zou die top eens terug nat maken, en zien hoe het erna eruit ziet.
    Het lijkt me eerder door uitdroging dat dat los komt.

    Aan de zijkanten: Laten zitten en en voorzichtiger zijn !

    Op het einde kan je alles nalopen, en terug lijmen. Ter plaatse verwarmen: bestaande lijm terug 'vloeibaar' maken, nieuwe tidebond ertussen en klemmen.

    Voor de binding: kan je niet 2x binding op elkaar lijmen, zit je al aan 0,8?

    s.
    ik zal e boel nog even goed vast zetten voordat ik met het finishen begin, maar het opnieuw verwarmen kan ik wel eens proberen, maar wellicht veiliger als ik er gewoon nieuwe lijm tussen zet?

    De binding is daar volgens mij niet zo heel geschikt voor, het is niet zo stevig als gewoon celluloid binding, maar meer rubber achter. Voelt meer als vinyl zeil aan dan hard plastic.Maar aan de andere kan, ja wellicht dat het wel kan werken. Voordeel is dat dit spul zo makkelijk te buigen is dat het minder moeite zal zijn dan gewone binding. Maar ook wel weer zonde van dit spul, is niet goedkoop. Ik zit dan wel weer aan de dikte ja, dat is wel een voordeel.

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Te laat nu maar volgens mij had je de lak niet helemaal moeten wegschuren. Gewoon dof schuren. Het rotte met die losgekomen lijmnaad is dat je 'm wel kan herlijmen maar dat kans groot is dat de lijmnaad iets breder gaat zijn dan eerst en dat blijft bijna altijd zichtbaar onder de lak, no matter what. Ook al omdat die naad nog gaat werken na het lakken. indien nodig kan je e naad proberen te vullen met epoxy.

    Zijkanten zou ik dus gewoon wat mat schuren.
    Achteraf ben ik wel blij dat het er af is, want man man man, dikte van dat spul was niet normaal en op sommige stukken ook erg lelijk gedaan, zag bv een rand van een lijmnaad er doorheen komen, dus schuren had ik evengoed wel. Inmiddels is de hele body kaal, incl wat butsen maar dat is wel weg te werken met vuller.

    Maar zo'n lijmnaat valt dus niet fatsoenlijk op te vullen met secondelijm en daarna schuren? Of gaat dat een probleem opleveren wanneer het hout een beetje gaat werken?

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    beter foto's van de lijmnaden. Dit stadium moet wel goed zijn anders kan het een hoop verpesten, daarm zat ik ook te denken om de top voor de zekerheid helemaal los te halen en opnieuw te verlijmen. Hoewel ik me afvraag of dat wel een succes zal zijn als het hout nog verder vervormt door het verwarmen. Zoals je ziet is het aan de achterkant een heel kleine strookje over gebleven bij het frezen, ik ga die denk ik ook vlak schuren zodat ik in ieder egval kan zien hoe het daar achter er voor staat. Schuur ik de bovenkant wel wat af om de boel weer op gelijke hoogte te krijgen. Gaat om 0,5mm.



  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    Maar zo'n lijmnaat valt dus niet fatsoenlijk op te vullen met secondelijm en daarna schuren? Of gaat dat een probleem opleveren wanneer het hout een beetje gaat werken?
    dat laatste dus. enfin, ik heb nog nooit een slechte lijmnaad zo kunnen bijwerken dat ie na het lakken onzichtbaar bleef. Maar mss kan iemand anders het wel

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    dat laatste dus. enfin, ik heb nog nooit een slechte lijmnaad zo kunnen bijwerken dat ie na het lakken onzichtbaar bleef. Maar mss kan iemand anders het wel
    Als jij als prof het al niet kan dan verwacht ik zeker niet dat het mij wel lukt. Damn, dat wordt dan de carved top los halen en optniew te gaan lijmen. Tenzij iemand nog een suggestie heeft om dit te voorkomen? Het nare is, dat die top dus uit twee stukken bestaat, nou ja, heb ik de komende tijd wat te doen

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door muffstuff Bekijk bericht
    Als jij als prof het al niet kan dan verwacht ik zeker niet dat het mij wel lukt. Damn, dat wordt dan de carved top los halen en optniew te gaan lijmen. Tenzij iemand nog een suggestie heeft om dit te voorkomen? Het nare is, dat die top dus uit twee stukken bestaat, nou ja, heb ik de komende tijd wat te doen
    Howla, ik ben helemaal geen prof en ook niet de beste houtbewerker (vandaar mijn ervaring met slechte lijmnaden, tegenwoordig vermijd ik ze dus ) Mss hebben anderen hierover betere suggesties.

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 maart 2012
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    1.639

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    Howla, ik ben helemaal geen prof en ook niet de beste houtbewerker (vandaar mijn ervaring met slechte lijmnaden, tegenwoordig vermijd ik ze dus ) Mss hebben anderen hierover betere suggesties.
    Voor mij ben je wel een prof barno, of het wilt of niet

    Wellicht dat stijns optie, verwarmen en klemmen nog een optie bied?

    of is titebond de magische schakel in het geheel? ik bv ook http://www.guitarsupplies.nl/index.p...d=2088&lang=NL
    in huis
    Laatst gewijzigd door muffstuff; 11 november 2013 om 16:47

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Secondenlijm met schuursel gaat het alleen nog erger maken: een harde naad van een halve mm in het essen, gaat zeker zichtbaar blijven !

    Neem het van een prof en redelijk ervaren houtbewerker aan: natmaken ! Het hout is door de heteluchtblazer helemaal uitgedroogd, door het nat te maken (niet onderdompelen) kan je het terug zijn normale vochtigheid geven, en het iets pushen.
    Als de naad terug dichtkomt, kan je met je vingers daar weer lijm tussen wrijven, alleen klemmen wordt moeilijk, maar misschien is dat zelfs niet eens nodig.

    Daarnaast, zelfs een perfecte lijmnaad blijft zichtbaar onder dekkende lak.

    Klankblad eraf halen, kan alleen als je het goed uitlijnt, anders kom je nadien in de problemen.
    Dus een gat boren onder de bigsby, zodat je daar een houten tap in kan lijmen, en ook in op de plek van de neckpickup.
    Dan weet je perfect dat de top op exact de juiste plek terug terecht komt.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top