Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 19
  1. #1

    Standaard Oude buizenversterker heropstarten

    Ik heb een oude buizenversterker gekregen, maar deze staat al minstens 30 jaar stil, vermoedelijk nog veel langer omdat alle buizen origineel zijn uit '65 ongeveer.
    Hoe moet ik die nu best opnieuw opstarten?

    Nu weet ik ook wel dat je die beter niet gewoon direct op het net aansluit en de knop omdraait, maar hoe moet je het dan wel doen?

    Op het eerste zicht is er niets kapot, maar daar ben ik niet zeker van.
    Ik lees hier en daar om met een variac te werken bij het opstarten (maar die heb ik niet) of met een gloeilamp in serie met de versterker, maar welk wattage moet ik dan nemen ? En ook algemene tips zijn meer dan welkom, ik wil de versterker niet meteen naar de knoppen helpen.


    PS: het gaat om een Philips EL6415 mengversterkertje. Ik heb ook al ervaring met (het gevaar van) buizenversterkers.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Je kan de elko's even losmaken emn op lek checken. Meet je meer dan zeg maar 5Meg dan kun je hem aansluiten met een gloeilamp in serie. Afhankelijk van het verbruik bepaal je het vermogen van de lamp. Als de amp in rust al 50W verbruikt kun je een 40W lampje nemen en hem een uurtje aan laten staan. Gaat dat goed dan neem je een 75W etc. Houd vooral de temperatuur van de elko's in de gaten en laat je daarbij niet foppen door naastgeplaatste buizen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    De gloeilamp methode is een erg veel gebruikte methode, ik geef de voorkeur aan een combinatie met een variac(regelbare trafo) zodat je de boel langzaam op kan voeren en de elco's kan laten formeren. Mij ervaring is echter dat je ze beter gewoon kan vervangen. Ondanks dat sommige oude elco's nog best goede ESR waardes vertonen, heb ik er al verscheidene van die exemplaren zien exploderen.
    Als je erg hecht aan een vintage uiterlijk kan je b.v. van die oude fender elco's de kartonnen busjes er af pulken en om de nieuwe heen zetten. Nieuwere elco's van dezelfde waardes zijn meestal wat kleiner dan de orginele dus met wat kunst en vliegwerk is dat wel te doen.
    Ik heb dat met een oude Philips buizenradio uit 1932 ook gedaan, Nieuwe componenten in oude blikjes teruggezet.

    Die 6415 heb ik trouwens ook, evenals een paar van z'n broertjes en zusjes.
    Laatst gewijzigd door MaBerY; 1 juli 2013 om 13:03

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    De gloeilamp methode is een erg veel gebruikte methode, ik geef de voorkeur aan een combinatie met een variac(regelbare trafo) zodat je de boel langzaam op kan voeren en de elco's kan laten formeren. Mij ervaring is echter dat je ze beter gewoon kan vervangen. Ondanks dat sommige oude elco's nog best goede ESR waardes vertonen, heb ik er al verscheidene van die exemplaren zien exploderen.
    Als je erg hecht aan een vintage uiterlijk kan je b.v. van die oude fender elco's de kartonnen busjes er af pulken en om de nieuwe heen zetten. Nieuwere elco's van dezelfde waardes zijn meestal wat kleiner dan de orginele dus met wat kunst en vliegwerk is dat wel te doen.
    Ik heb dat met een oude Philips buizenradio uit 1932 ook gedaan, Nieuwe componenten in oude blikjes teruggezet.

    Die 6415 heb ik trouwens ook, evenals een paar van z'n broertjes en zusjes.
    Een variac heb ik jammer genoeg nog niet, maar die gaat er ooit wel eens komen.

    De elco's zullen waarschijnlijk toch wel vervangen moeten worden, maar ik ga ze niet vervangen voor ik weet dat de structurele (dure) onderdelen van het versterkertje nog goed werken (trafo's, ...), en daarvoor start ik hem het liefst eens op.

    Vintage look is voor mij niet zo belangrijk hoor.

    Je zegt dat je de 6415 ook hebt, is hij de moeite waard om er wat mee te spelen? Of flikker ik hem beter in de vuilbak?

    Het speakersysteem heb ik trouwens nog niet helemaal goed door. De 10V- uitgang, is die voor (10V)²/35W = 2,9 ohm? En de 25V voor 17,9 ohm?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  5. #5

    Standaard

    Ik zou de buizen eruit halen en daarna de netspanning erop zetten. En dan maar kijken wat er gebeurd... als het goed gaat en de juiste spanningen zijn op de buisvoeten aanwezig, dan goede buizen erin, weer aan zetten en testen.
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

  6. #6

    Standaard

    Oke, bedankt voor de tips! Heb hem ondertussen opgestart, eerst met een 60W lamp in serie, daarna met een iets zwaardere en nu ook zonder lamp. En er is nog niets ontploft
    Jammer genoeg is hij niet helemaal oké meer. De eindversterker werkt nog (als ik op de buizen tik krijg ik nog geluid), maar uit de voorversterker komt niets meer.
    Maar dat is voer voor een ander topic. Eerst maar zelf eens proberen op te lossen
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Die Philips EL6415 en EL6425 dingen zijn prima te gebruiken als gitaarversterker. 't Ziet er wel bizar uit zo'n groene typemachine :-)
    Vooral die EL6425 is knetterhard met 70 watt.
    Ik heb een EL6400 met 2xEL81 van 10 watt ongeveer die ik een klein beetje heb aangepast voor gitaar. Speelt mijn zoon van 15 over.
    Klinkt weergaloos.

    Ik heb ook nog twee 19" rack versies:
    een EL6426, dat is een rack versie zonder preamp van de 6425 met 4x EL36
    Die heb ik nog een tijdlang als monitor versterker gebruikt in mijn bandje van 10 jaar terug.
    En een EL6436 met 4 x 807 buizen, van die grote colaflessen. Dat ding levert 140 watt, maar die is niet helemaal goed. Restauratieprojectje.

    Ik had nog een EL6425 zonder kap en die heb ik gesloopt voor onderdelen. De trafo's en buizen zitten nu in een RVS chassis voor een combo amp ( die als langlopend project nog afgebouwd moet worden :-)
    Leuk spul en bomvrij ontworpen. Die elco's zijn wel speciaal, weant ze zitten in speciale klemmen en het zal niet meevallen om exact passende exemplaren te vinden, dus dat vergt wel wat knutselwerk.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaBerY Bekijk bericht
    Die Philips EL6415 en EL6425 dingen zijn prima te gebruiken als gitaarversterker. 't Ziet er wel bizar uit zo'n groene typemachine :-)
    Vooral die EL6425 is knetterhard met 70 watt.
    Ik heb een EL6400 met 2xEL81 van 10 watt ongeveer die ik een klein beetje heb aangepast voor gitaar. Speelt mijn zoon van 15 over.
    Klinkt weergaloos.
    Oke, tof om te horen
    Ik denk dat ik de mijne weer volledig werkend heb.
    Maar, om eerlijk te zijn, ik heb geen idee welke de aansluitingen aan de achterkant zijn. Ik dacht eerst dat het van die oude Philips-micro aansluitingen zijn, maar dat klopt niet. De aansluitingen zijn ook groter dan XLR.
    Weet jij wat de juiste naam is van de stekkers? En enig idee waar ik die nog kan vinden?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Zo te zien is dit oud formaat XLR.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 februari 2008
    Locatie
    Alkmaar
    Berichten
    116

    Standaard

    Dit is een oude philips stekker (type 977/F05) en heeft een schroef borging. Die wordt op de EL series niet gebruikt.
    Hij is echt anders dan een XLR en XLR past echt niet.
    Ik heb wel een doosje met dit soort stekkers liggen waar ik heel zuinig op ben en ook nog een orginele Philips en Geloso microfoon.
    Ze zaten ook in de Geloso versterkers. Dit is een foto van een converterkabeltje met aan de andere kant XLR female.
    Laatst gewijzigd door MaBerY; 10 juli 2013 om 13:43

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top