Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 41
  1. #1

    Amp ! Fender 5F1 champ project

    Zo, de knoop is doorgehakt.
    Na wat zelfbouw pedaaltjes, wilde ik een versterker gaan bouwen en dan wel de moeder der buizen amps, de 5F1. Besloten het cabinet ook zelf te maken, gewoon omdat dat leuk is. Mij leek het vooral supercool dat je bij het bouwen van een versterker zowel houtbewerking, het bekleden en de electronica moet doen. Mooi afwisselend en natuurlijk leuk om te kijken of ik het kan.

    Gelukkig heb ik in de familie mensen met kennis en de gereedschappen om me te helpen, want ik ben geen expert, dus da's handig. Hiervoor heb ik nog nooit (behalve pedaaltjes) cabinets en versterkers gebouwd.

    Ik wilde beginnen met het cabje (wist nog niet welke kit ik ging bestellen), ik had nog genoeg 14mm multiplex tot mijn beschikking, dus besloten dat maar te gebruiken. Eigenlijk wilde ik 18mm gebruiken, maar voor een 8 inch speaker leek me 14mm nog net kunnen. Anders kan ik altijd nog een keer een cab maken. Laat ik meteen maar beginnen met de makkelijkste manier van bekleden, tweed.... Als dat lukt, dan is gewoon tolex een eitje dacht ik. Daar ben ik nog wel een beetje bang voor.

    De maten zijn een beetje nattevinger werk. Ik heb ergens op internet een tekening gevonden waar alles in inches stond (3/32" en dat soort ongein). Deze maten heb ik omgerekend en waar nodig naar boven afgerond.
    Ik hoefde geen periode correcte maten. Iets groter leek me ook wel handig wanneer ik een 8" speaker zou omruilen voor een 10".

    Waarschijnlijk wordt de kit zelf die van Tonefactory. Speaker ben ik nog over aan het twijfelen.

    Genoeg gezever, tijd voor foto's.

    De mal voor de vinger verbindingen:


    Een proefstukje:


    De hoogte van de frees moest ietsjes groter worden.

    De plankjes:


    Daar had ik helaas, omdat het beter uitkwam met de vingerverbinding, twee plakjes omgewisseld en toen had ik dus twee kanten die niet meer pasten. Nieuw plakje gezaagd en klaar.

    Afronden van de kanten, helaas nog geen freestafel, maar die zou er binnenkort wel komen


    Beetje lijm ertussen en in elkaar zetten


    Hoeken afronden


    Uitsparing voor het chassis en de twee zijplankjes aan de voorkant:



  2. #2

    Standaard

    De freestafel was binnen, dus nu wat preciezer (en langzamer, zie de verbrande plekken) te werk gegaan.



    Omdat 3 van de 4 hoeken het niet hielden tijdens het afronden, deze gevuld met kneedbaar hout.
    Best irritant, volgende keer maar massief hout gebruiken of een beschermplankje erachter. Of heeft iemand tips?
    Maar hij wordt toch bekleed, dus wat zeik ik.


    Vervolgens netjes geschuurd. De volgende stap is het bekleden.

  3. #3

    Standaard

    Leuk! Ziet er al goed uit. Lekker bezig... Ga ik volgen.
    CLAUS zoekt optredens! (onkostenvergoeding is voldoende)
    http://www.clausmusic.nl
    http://www.facebook.com/Clausmusic

  4. #4

    Standaard

    Gaat inderdaad voorspoedig.

    Nu het bekleden.
    Dit ga ik doen met tweed en BisonTix. Voordeel van dat spul is, dat het een soort gel is en dus geen draden vormt.
    Ook zit het meteen in 1 keer goed en plak als een dolle. Nadeel is, is dat je het niet erg goed kan corrigeren als het fout gaat...



    Gelukkig kwam mijn berekening goed uit en heb ik voldoende aan 1 meter


    Omdat ik niet wilde dat het tweed een overlap had, zoals je bij de Fenders wel ziet, was het extra tricky. Ook wilde ik dat het patroon doorliep bij de naden. Ook lastig, zeker omdat het patroon niet 45 graden is, dit dus gecorrigeerd tijdens het uitsnijden.


    Het resultaat:


    De hoeken zijn wel lastig, eerst met een paar proefstukjes geoefend.


    Voor de binnenhoeken met je er tweed achter plakken, anders hou je een opening


    De lijm aanbrengen en dan even laten drogen, vervolgens lijmt het meteen heel vast. Er komt wel een behoorlijke damp vanaf...ughh


    Nog meer lijmen, nu kunnen we niet meer terug, vast is vast...


    Ziet er in het beginsel al redelijk strak uit al zeg ik het zelf

  5. #5

    Standaard

    De achterkant was tricky, omdat je veel hoeken hebt, maar de lijm houdt prima, fjeww



    Het uitsnijden van het tweed op de plek waar het chassis komt,


    Uiteindelijk tevreden, alleen had ik de voorgeplaatste hoekjes nog iets beter kunnen bijtrimmen, pech


    Aan de achterkant ook iets te voortvarend geweest met het trimmen, past niet helemaal.
    Niet dat je het gaat zien, maar toch...


    Eindresultaat van het plakken:

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.755

    Standaard

    Respect , heel mooi gedaan , doe ik je niet na.

  7. #7

    Standaard

    Nu het lakken. Besloten schellak te gebruiken, gelukkig hebben we een schilderspeciaalzaak waarbij ik het kant en klaar kon kopen.
    Besloten voor een blanke versie te gaan. Het oud uit zien komt vanzelf. Gelukkig was het dinsdag zonnig.



    Eerst een proefstukje om te kijken wat het doet. Ging prima en het droogt ook vrij snel omdat het o.b.v. ethanol is.


    Omdat het vrij dun is, ga ik in eerste instantie uit van 3 lagen.


    Het resultaat na 2 lagen.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hendriks Bekijk bericht
    Respect , heel mooi gedaan , doe ik je niet na.
    Thanks, het was wel een kl%^e klusje. Ben 1 hele middag bezig geweest met meten en snijden en ook 1 middag lijmen.
    Zeker omdat je maar 1 exemplaar maakt en ik nog niks eerder heb gedaan.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Mooi werk man, moet ook nog een 5f1 headshell bekleden met tweed. Maar mijn knieen knikken nog te veel van het vooruitzicht van dat gesnij etc. Moet nog veel moed verzamelen, jou post helpt slechts deels (je brengt de standaard voor een eerste tweed klus weer hoger, hulde)!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Tof man! Ik ben ook bezig met een Champ project, maar maak niet zelf de behuizing. Ik wil misschien wel een speakerkast gaan maken, maar ik schrik altijd van het maken van vinger/zwaluwstaart verbindingen. Lijkt me nogal een precies klusje, maar jij gaat er al mooi tegenaan!
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top