Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 12
  1. #1

    Standaard Koch Multitone positie pre-ampbuizen

    Ik heb zojuist 4 nieuwe pre-ampbuizen voor mijn Koch Multitone I - 50W binnengekregen via Tonefactory. Ik heb hierbij een buis met low noise/microphonics genomen voor de V1 positie en een balanced pre-ampbuis voor de V4 (Allebei JJ 12AX7/ECC83s). Op de plaatsen 2 en 3 heb ik standaard buizen genomen (Tung Sol 12ax7).

    De tube-sockets van de pre-amp buizen zijn geclusterd in een rijtje van 3 + 1 daar boven (Zie foto).

    Mijn vraag is: Wat is nu de V1, V2, V3 en V4?

    Wellicht dat de manual van de Multitone II (let op: II) voor sommigen uitkomst biedt!

    Alvast bedankt voor de reactie.

  2. #2

    Standaard

    Ken het ding niet, maar ik zou zeggen, die losstaande is de fasedraaier V4, rechts op de foto V1. Zit die wellicht het dichtst bij de input?

  3. #3

    Standaard

    Ja, die rechtse van het rijtje van drie zit inderdaad het dichtste bij de input.

    In de losstaande zit momenteel een TAD 12ax7WB selected (7025) in.

  4. #4

    Standaard

    Alle merken die buisjes overstempelen zijn selected (niet negatief bedoeld). Voor de fasedraaier is het nuttig dat de twee helften hetzelfde zijn, als je niet gaat finetunen. Voor V1 is belangrijk dat ie weinig brom en ruis geeft, omdat dit storend kan worden door de verdere versterkings-trappen.

  5. #5

    Standaard

    Bedankt.

    Volgens tommus42 is de V4 (Fasedraaier) de losstaande buis, de V2/V3 de linkse en de middelste buis in het rijtje van drie en is de V1 de meest rechtse buis op de foto

    Kan iemand dit bevestigen?
    Laatst gewijzigd door The_syphon; 24 juni 2013 om 19:02

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The_syphon Bekijk bericht
    Bedankt.

    Volgens tommus42 is de V4 (Fasedraaier) de losstaande buis, de V2/V3 de linkse en de middelste buis in het rijtje van drie en is de V1 de meest rechtse buis op de foto

    Kan iemand dit bevestigen?
    bevestigen niet, maar is wel het meest logische... de 7025 is van oorsprong een 12ax7 die minder storingsgevoelig is, voornamelijk door het gebruik van spiraal-achtige goeidraden, wat het een ideale kandidaat maakt voor de eerste versterkingspositie... tegenwoordig heeft bijna elke ecc83/12ax7 van de huidige producties deze gloeidraden... (waaronder JJ's en tungsols)
    gebalanceerde triodes voor de fasedraaier geloof ik niet in... gitaarversterkers hebben over het algemeen altijd een ongebalanceerde fasedraaier... sommige gitaristen gaan zelfs nog een stapje verder door een 12DW7 erin te stoppen (gain van 100 mU op de ene helft en 20 mU op de andere)... ik heb hier zelf ook mee geëxperimenteerd, maar dan voornamelijk met stereo setups, om faseneutralisering tegen te gaan

  7. #7

    Standaard

    Wat Tommus zegt: V1 zit het dichtst bij de ingang waar je je gitaarkabel in plugt. Anders gezegd zit hij het verst van de grote eindbuizen vandaan.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door big dooley Bekijk bericht
    ......gebalanceerde triodes voor de fasedraaier geloof ik niet in... gitaarversterkers hebben over het algemeen altijd een ongebalanceerde fasedraaier... sommige gitaristen gaan zelfs nog een stapje verder door een 12DW7 erin te stoppen (gain van 100 mU op de ene helft en 20 mU op de andere)... ik heb hier zelf ook mee geëxperimenteerd, maar dan voornamelijk met stereo setups, om faseneutralisering tegen te gaan
    Interessante materie, neemt het vermogen dan niet veel af? Lijkt me dat de ene eindbuis dan veel verder wordt uitgestuurd.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 oktober 2009
    Locatie
    Terneuzen
    Berichten
    140

    Standaard

    Klinkt logisch, zou me verbazen als het anders is. De 7025 is de V1, de twee ernaast zijn V2 en V3, de losstaande is V4 (driver/fasedraaier).

    Maar waarom neem je niet even contact met Koch op? Ik heb een paar weken geleden een Twintone II gekocht, en had dezelfde vraag, 's avonds een mailtje gestuurd (afijn, een supportticket aangemaakt op hun supportsite: http://www.usamusic.nl/support/) en de volgende ochtend het antwoord, inclusief een diagrammetje.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2010
    Locatie
    sirjansland
    Berichten
    1.553

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tommus42 Bekijk bericht
    Interessante materie, neemt het vermogen dan niet veel af? Lijkt me dat de ene eindbuis dan veel verder wordt uitgestuurd.
    klopt, maar dat is juist de bedoeling...
    bij de meeste mono-setups, is het idee erachter, om de versterker in kwestie flink open te draaien... hierdoor zal 1 kant oversturen terwijl de andere kant clean blijft... ietwat vergelijkbaar met een single ended klasse A versterker, die op z'n tandvlees werkt

    in mijn geval gebruikte ik het om 1 kant van de sinus van de ene versterker niet de andere te laten neutraliseren... om dit te bewerkstelligen, gebruikte ik in de ene een reguliere 12DW7 en in de andere een zogenaamde "reversed triode" 12DW7
    als beide versterkers uit fase staan, zal opp deze manier de piek van de ene, niet al te veel geneutraliseerd worden door het dal van de andere, waardoor er meer laag doorkomt

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top