Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 23

Discussie: Semi holow project

  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    5 mm voor je zijkanten veel te dik. Hooguit 2 mm is voldoende sterk voor de zijkant. De scherpe punt bij de hoorn moet misschien wel iets dunner dan 2 mm. Da's ook geen probleem want je zult daar waarschijnlijk toch een blokje inlijmen waar de strap schroef in kan.

    Zorg dat het hout niet verbrand door het in beweging te houden - heen en weer bewegen. Een natte lap over het buigijzer wil ook nog wel eens helpen.

    Je moet het hout niet forceren. Je voelt op een gegeven moment wel dat het wil gaan buigen. Het is echt een geduldskwestie.

    Mooi project trouwens. En een schitterende werkplaats
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  2. #12

    Standaard

    Bedankt ike, ik zal ze vanavond opnieuw door de vandiktebank steken en opnieuw proberen. En geduld is idd wel de grootste vereiste!

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Ik heb zojuist de dikte van de zijkanten van mijn semi-hollow http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...ntinuing-Story nog even nagemeten. Dikte is 2 mm. - mahonie.
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door sonnydarko Bekijk bericht
    Zozo, we zitten al een stapje verder.


    begonnen met het uitsnijden en schuren van de curve, man wat een hels karweitje, denk dat de volgende een platte fullbody wordt pfioew...

    na lang zoeken naar tekeningen ivm met die curves en waar en hoe diep, was ik het beu en gewoon op het gevoel eraan begonnen, eens je begonnen bent met de grote lijnen wordt het wel gemakeijker.
    Dit is ook een redelijk vaak toegepaste methode, al dan niet gebruik makend van mallen. Het is natuurlijk ook best bruikbaar op een top zoals jij hebt.



    Zoiets als dit kun je gebruiken om de dikte te meten:

    Laatst gewijzigd door Ike57; 3 juli 2013 om 17:02
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  5. #15

    Standaard

    Opnieuw geprobeert met zijkanten van 2mm en dat ging inderdaad een stuk vlotter! Bedankt voor de tip.

    Dat eerste filmpje van dat carven is precies wel nog een goede manier, gaat waarschijnlijk wel een stuk vlotter dan met beitel en hamer.. Khad wel nog een vraagje, het gedeelte waar de pickups en brug op komen, moet dat onder een helling? Ik heb dat namelijk vlak gelaten. Dan moet ik volgens mij wel geen helling op de nek steken als ik dat juist voor heb?

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    halshoek heeft voornamelijk te maken met type brug dat je gebruikt. TOM brug, dan moet hals onder hoek, tenzij je hem belachelijk hoog de body laat binnenkomen

  7. #17

    Standaard

    updeejt

    verder de zijkanten afgewerkt en buitenmallen gemaakt







    nek aftekene


    lintzaag is handig


    hier eerste foutje ontdekt, een beetje te wild geweest met de bandschuurmachine en te scheef geschuurd, nuja heb het opgelost en de cutaway van de centerblok onder dezelfde helling gemaakt dus het kan nog een mooi foutje opleveren


    zelfgemaakt fineer uit afrormosia lijmen op de headstock




    zelf de headstock ontworpen (met een klein beetje inspiratie van de esp ltd wel...)


    grof uitgezaagd en de mal gevezen (hopelijk juist gemeten) in de gaten waar de tuners komen. En daarna uitgefreesd met de bovenfrees

  8. #18

    Standaard

    uitgefreesde headstock met even het fretbord erbij voor een kleurvoorsmaakje


    tailblock uit sipo aangelijmd en effen geschuurd


    zijkanten gelijmd aan het centerblok, pfhooe was een moeilijk karweitje, hier toch even de lieftallige vriendin moeten inschakelen voor hulp, had net een paar handen tekort


    begonnen met de kervingen voor de bovenkant erin te lijmen. het zijn er geworden uit sipo


    extra steunblokje voor de strap in esdoorn, wel nog aan het twijfelen of ik het aan de andere kant ook zou doen voor extra stevigheid misschien... suggesties iemand?


    en het 2e foutje, heel in het begin had ik het al ontdekt dat er aan de ommezijde van men bovenkant een mankementje was, dus dan maar een nieuw stukje bijgelijmd, met een mooie lijmnaad bijna niet te zien


    hier moest ik het ook nog wat op helling maken, uit luiheid dan maar wat spietjes gemaakt en met de bovenfrees gedaan..





    de klankgaten ook beetje zelfontworpen, vond weer nergens een pdf met de juiste afmetingen. vind ze persoonlijk goed gelukt

  9. #19

    Standaard

    Hebben die klankgaten eigelijk een grote functie bij semi acoustische electrische gitaren? of is dat enkel voor het zicht?

    Kheb namelijk een ideetje om aan de binnenkant een laagje fineer te hangen voor de klankgaten, zo:




    Kvind het nog iets hebben, maar als de klank daardoor zal worden beïnvloedt dan laat ik het maar voor wat het is

  10. #20

    Standaard

    Vandaag nog wat verder gedaan met de top, de binnenkant wat hol gemaakt voor nog wat gewichtsverlies, en ook omdat die klankgaten anders een heel dikke rand hebben, was wel stressy om niet te diep te gaan ...




    Ook nog wat klemmen gemaakt van een oude gordijndrager en wat ijzerwerk





    En hier al in volle actie om de bovenkant erop te lijmen. Kheb de onderkant er ook opgelegd om wat meer steun te krijgen bij het vastspannen van de klemmen





    Iemand trouwens al een antwoordt op men vorige post?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top