Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 23

Discussie: Semi holow project

  1. #1

    Standaard Semi holow project

    Hoi

    Ik ben van plan om aan een gitaarprojectje te beginnen, na lang rond te neuzen naar info ben ik op dit forum tegengekomen, maar zit nog met enkele vragen, en bij deze hoop ik daar dan antwoorden op te vinden, in ruil zal ik jullie dan plezieren, met foto’s en verslagen van heel het project.

    Ben al altijd groot fan geweest van de Gibson es 355, en zal dus ook zo een model maken, nagenoeg wel wat aangepast aan eigen voorkeuren. Het geluid dat ik een beetje zoek is iets ala jack white, the black keys, black box revelation, de moderne bluesrock sound zo’n beetje. Het bouwproces zit ik niet mee in of ik zal het kunnen, het is enkel de kennis hoe en wat die me dwars speelt. Ikzelf ben schrijnwerker van beroep en beschik over een volledige atelier waarin alle nodige machines staan (inclusief spuitkabine) die je maar kunt dromen en gezien ik een schappelijke baas heb mag ik deze dan ook zoveel gebruiken als ik nodig heb. Daar wij alles in hout maken beschik ik dan ook over hele verzameling hout, wat me zo ongeveer naar mijn eerste punt of vraag brengt.

    De nek zal ik hoogstwaarschijnlijk in sipo maken, gezien we hier wel een paar ton mooie droge sipo om deuren mee te maken liggen hebben zal dit wel het ideale zijn waarschijnlijk.

    De top van de body twijfel ik nog tussen afrormosia en esdoorn, van afrormosia in gitaren heb ik nog niet veel gehoord en weet dus ook niet of dit wel goed zal klinken in een semi holow. Esdoorn daarentegen wordt wel veel gebruikt en goed, maar het nadeel is dat we hier juist maar esdoorn van ruw 23mm dik hebben, en aangezien dat ik de curve zal uitkappen denk ik dat dat dan weer een flauwe curve zal zijn. Ik heb hier ook nog mooi 1e klas dennen hout liggen maar dat is maar 17breed waardoor ik het al in 3 stukken zou moeten lijmen, en weet niet of dat wel kan/mag.

    De back van de body weet ik nog niet, ik denk misschien ook in sipo of misschien ceder, maar ik heb al gehoord dat dat nogal dof kan klinken?

    Centerblok weet ik nog niet zeker. Ook twijfels tussen esdoorn, den of sipo.

    Fretbord zal wengé of panga panga worden.

    Voor de mensen die wat ideeën hebben zal ik nog even de houtsoorten opnoemen waar ik gebruik kan van maken; Afzelia, afrormosia, esdoorn, den, padouk, sipo, meranti, beuk, iroko, ceder, eik(maar zal geen keuze worden), douglas, masarandouba.

    Electronica ben ik nog wat aan het lezen, en dat zal een normale opstelling worden, veel verstand heb ik daar niet van dus het zal niets speciaals worden.

    De volgende twijfels zijn de pick ups, ik vind nergens echt iets concreet waar je pick ups kunt vergelijken of waar er reviews te lezen zijn. Qua sound vind ik een Gretsch zeer mooi klinken, en ben dan wat gaan lezen over TVjones pick ups. Maar wat ik me afvraag is of je zomaar een pick up kunt combineren met elkaar, bvb iets van seymour duncan en dan die tv jones classic erin, moet je op iets letten qua specs met pickups voor dat je die kunt combineren?

    Bedankt iiig al
    Laatst gewijzigd door sonnydarko; 12 juni 2013 om 22:05

  2. #2

    Standaard

    Ik dacht altijd dat de meeste van die curved tops gelamineerd waren. Maar ik bekijk hier nu de Framus 12 string Es 355 model dat hier ligt wat beter, en ik ben geneigd te denken dat het volledig den is.

    In jou houtvoorstellen lijken me twee dingen raar.

    Afrormosia als top. Lijkt me wel iets voor de rug. Inderdaad nog niet veel over gehoord in gitaarbouwland. Ik ben zelf in een project verwikkeld met Afrormosia als rug en zijwanden voor een nylonsnarige.

    En ceder als rug. Ik neem aan dat het over loofhout-ceder gaat (?), maar ook dat blijft zacht en licht. Bij akoestische gitaren wordt er voor rug en zijwanden een hardere houtsoort gekozen. Die moeten stijf genoeg blijven om het geluid te projecteren, in plaats van op te slokken, wat een zachte, soepele of te lichte rug zou doen.

    Drie stukken aan elkaar lijmen etc. lijkt me allemaal geen probleem. (Ik ben van mening dat je met dit soort materie gerust zo veel mogelijk kan doen wat niet kan of mag.) (Zoals 2 planken esdoorn op elkaar lijmen om een dikker blok te bekomen.)

    Benieuwd naar wat het wordt.

    K

  3. #3

    Standaard

    De meeste zijn inderdaad gelamelleerd, maar omdat je op die wijze een hele mal moet maken zag ik dat nog niet zitten, plus dat je daarvoor ook fineer moet aankopen, en dat heb ik niet liggen, al die voorgenoemde houtsoorten hebben we ruim op voorraad.

    Ik heb ondertussen al beslist van houtsoorten.

    Top en back worden in afromosia, zijkanten in sipo, steel ook in sipo en centerblok zal in esdoorn worden.

    Over de electronics en pickups mogen er altijd tips komen...



    Trouwens dit weekend de plannen uitgetekend en houtlijst opgesteld, dus hopelijk kan ik deze week beginnen.

  4. #4

    Standaard

    Vandaag wat begonnen aan het hout uithalen en grote stukken te lijmen en ongeveer op maat zagen. Direct al wat foto's getrokken.

    Een hoopje dat ooit hopelijk een gitaar wordt




    bookmatched!


    hoopje is al wat kleiner geworden...


    top en nek lijmen


    back lijmen



    De nek heb ik jammergenoeg in twee stukken moeten lijmen, wel een risico maar er zat niets anders op.

    De top in afrormosia is gebookmatched uit in stuk, de achterkant in 3 stukken gedaan.

    En de nek en zijkanten worden toch in esdoorn, zal een mooi kleureffect geven bij het vernissen.
    Laatst gewijzigd door sonnydarko; 19 juni 2013 om 21:55

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 december 2012
    Locatie
    Drachten
    Berichten
    195

    Standaard

    Ziet er goed uit!! Ben benieuwd maar je bouwverslag!!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Aan klemmen geen gebrek iig! Ik ben zeer benieuwd wat dit gaat worden!

  7. #7

    Standaard

    Nog wat foto's

    Kleurenpallet


    Top uitgezaagd


    Kervingen gezaagd




    Vandaag ook begonnen met de nek uit te tekenen, best wel moeilijk als je niet echt een deftig plan hebt, het plan die ik hier heb is in inch en niet op ware grote dus tis nogal veel rekenwerk. Kheb ook zelf proberen een eigen headstock te ontwerpen maar kwam uiteindelijk altijd uit op de originele van gibson hmm..

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2008
    Locatie
    Dicht bij Gent, O-Vl, België
    Berichten
    2.798

    Standaard

    is dit het plan dat je hebt (van de es335)? https://sites.google.com/site/guitar...files/gibson-e
    no life without music

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    nice.
    zo te zien heb jij zoveel materiaal en ruimte als alle zelfbouwers samen hier op het forum

  10. #10

    Standaard

    Zozo, we zitten al een stapje verder.


    begonnen met het uitsnijden en schuren van de curve, man wat een hels karweitje, denk dat de volgende een platte fullbody wordt pfioew...

    na lang zoeken naar tekeningen ivm met die curves en waar en hoe diep, was ik het beu en gewoon op het gevoel eraan begonnen, eens je begonnen bent met de grote lijnen wordt het wel gemakeijker.




    hier bijna klaar, de grote lijnen zijn erin, nog juist wat fijn afwerken en te diepe boorgaten uitschuren,
    was wel heel moeilijk om de twee kanten hetzelfde te krijgen. Iemand daar tips voor hoe je dat het beste kunt vergelijken of ze hetzelfde zijn bij deze manier van uitsnijden?



    Hier bezig met de zijkanten te buigen. Na een halfuurtje bezig te zijn beseft dat dit weleens het moeilijkste kan zijn. Het krijgen van de juist ronding (zonder te breken) is echt bijna niet te doen, of misschien doe ik iets verkeerd..




    Iemand tips over dat buigen van de zijkanten? ik heb misschien het gevoel dat ze wat te dun zijn (5mm), want na het buigen verdunnen ze steeds maar, en aangezien het hout redelijk verbrand is door de ijzeren buis, zal ik heel wat moeten wegschuren en vrees ik dat ik plots geen hout meer zal over hebben... hulp gevraagd dus!

    De manier dat ik het doe; het hout af en toe nat maken aan beide kanten en dan op de ijzeren buis, zachtjes naar beneden duwen en licht heen en weer bewegen.
    Laatst gewijzigd door sonnydarko; 2 juli 2013 om 22:03

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top