Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 14
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    168

    Standaard mijn nieuwe Eastman AC 320 CE

    Sinds vorig jaar ben ik helemaal in de ban van het acoustische werk van Chris Cornel.
    Er gaat dan ook geen dag voorbij dat ik Songbook niet even opzet.
    Hierdoor ben ik zelf ook meer op mijn acoustische gitaar aan het spelen geraakt.
    Ik heb een oude acoustische Richwood welke ik voornamelijk op de camping gebruik. Deze klinkt niet
    slecht, maar qua bespeelbaarheid is het niet veel soeps meer. Het bovenblad is ook bol komen te
    staan waardoor de actie veel te hoog is.

    Kortom er moest een nieuwe komen en dan meteen een goede waar ik weer een aantal jaar mee vooruit
    kan. Ik wilde wel perse een singlecut. Niet dat ik nu heel veel in de hogere regionen kom, maar zo
    nu en dan dus wel en dan irriteerde het enorm dat ik geen singlecut had.

    Na veel adviezen te hebben gelezen hier op het forum, ben ik me in eerste instantie gaan richten op
    Blueridge en Eastman gitaren. December vorig jaar ben ik naar Nederland Muziek gegaan hier in Almere. Eerst een beetje rondgekeken in de lagere regionen. Yamaha, Tanglewoods enz bespeeld. Klonk allemaal eigenlijk best goed. Met name 1 donkere tanglewood klonk erg goed in mijn oren. Echter helaas geen singlecut.

    Toen op naar de hogere prijsklasse. Ik was benieuwd of er nou veel verschil in klank zou zitten.
    Na het aanslaan van het eerste akkoord op een Eastman AC320 was ik meteen overtuigd, ja dus.
    Een aantal verschillende modellen van Eastman getest. De Eastman AC320 (Dreadnought) en de AC312 (OM) waren beide fantastisch, maar ik had toch een lichte voorkeur voor de wat voller klinkende 320. Ook nog even een iets duurdere Taylor getest maar gaf toch de voorkeur aan de Eastmans.

    Enkele weken daarna ben ik naar Alphenaar in Haarlem geweest. Daar heb ik opnieuw vanalles en
    nogwat getest. Wederom eerst een goede Tanglewoood en ook nog een Ibanez ( prijs rond de 250 a 300
    dacht ik) in handen gehad. Daarna de duurdere waaronder Blueridge en Martins. Uiteindelijk klonken
    wederom de Eastmans het beste. Er was ook 1 Martin die heel goed klonk. Echter deze was iets
    duurder en was niet volledig massief. Daarom zou ik toch eerder voor de Eastmans gaan.

    Goed, ik had nu een goede basis. Eerst maar eens wat verkopen, want anders viel er niks te kopen.
    In 2 weken tijd heb ik mn Gibson Les Paul Studio en mn Fender Hotrod Deville (410) verkocht voor
    prima prijzen ( hoezo ellende op marktplaats en speurders ?)
    Dit bood ook perspectief om ook nog serieus naar de duurdere modellen te gaan kijken.

    Een maand geleden hierom wederom naar Nederland Muziek in Almere gegaan. Dit omdat deze dichtbij
    is en ik dit een leuke zaak vind waar ik altijd zeer tevreden over ben geweest.
    Wederom van alles getest en kwam weer uit op de Eastman AC 320 CE. Weet niet of dit nog dezelfde
    was als de vorige keer. De duurdere Eastman modellen (420) vond minstens net zo goed, mischien
    zelfs nog iets beter, maar verschil was in mijn oren zo miniem dat ik besloot voor de AC320 te
    gaan.

    Goed ik naar huis om mn geld op te halen. Kom ik terug zegt de verkoper;"Ik heb niet zo goed nieuws
    voor je" wat bleek; hij had de gitaar nog even helemaal nagelopen en bleek dat de 12e fret een rateltje gaf op 1 plek. waarschijnlijk was het 12 fretje aan 1 kant iets te hoog. Hij wilde hem zo niet aan mij verkopen en wilde hem terugsturen naar de importeur om hem weer helemaal goed af te laten stellen.
    Ik baalde enorm natuurlijk, maar vond het wel heel netjes van de verkoper. Hij had ook immers niks
    kunnen zeggen en hem gewoon verkopen. Hij stelde mij de keuze om deze gitaar toch mee te geven aan
    mij zodat ik alvast kon gaan spelen. Ondertussen zou hij dan een nieuwe bestellen en kon ik deze
    omruilen als hij binnen was. Vond dit ook een heel aardig aanbod, maar aangezien ik deze bespeeld
    had, wilde ik dat deze opnieuw afgesteld werd. Die 2 weken kon ik nog wel wachten.
    Helaas bleken de 2 weken achteraf nog 1 maand te duren.

    Afgelopen vrijdag eindelijk het verlossende telefoontje. Hij was weer terug van de importeur. Ik was op dat moment thuis aan het werken, maar was toch gelijk in de auto gestapt om hem op te halen.
    Ik heb hem daar heel even bespeeld en ben gelijk naar huis gegeaan. Thuis kon ik op mn gemak verder testen, maar moest wel af en toe mn laptop in de gaten houden ( ik was immers aan het 'werk'

    Thuis ontdekte ik al spelende een scheur. Deze zat op de rand van de kop en liep door tot op de hals.
    Dit had ik nog niet eerder gezien. Maar thuis was het vrij licht en zonnig en zag hem vrij snel.

    Ik heb direct weer gebeld naar NM en ben er gelijk naartoe gegaan. De verkoper zag het binnen niet maar buiten zag hij het ook ook meteen. Hij had dit eerder bij het nakijken niet opgemerkt en vond het zeer vreemd dat dit bij de importeur niet gezien was. Na goed bekijken was het volgens hem een scheurtje in de lak en niet in het hout zelf. Het kon verder geen kwaad, maar was natuurlijk niet de bedoeling van een nieuw instument.

    Wat nu te doen? Hij kon hem weer terugsturen en een nieuwe bestellen. Maar dan moest ik maar weer afwachten of die net zo goed klonk. Hij kon ook op deze een korting geven van 120 met behoud van volledige garantie. Ik moest hier even over nadenken, maar besloten om dit toch te doen.
    Ik heb er geen last van bij het spelen. Alleen als ik hem ooit zou doorverkopen/inruilen zou dit waardevermindering opleveren. Door de korting en omdat dezelfde gitaar per 1 mei inmiddels 50 euro duurder was geworden ( ik had hem nog voor de oude prijs van 799) was de eventuele waardevermindering ruimschoots gecompenseert. Ook afgesproken dat ik de foto's aan hun opstuur zodat er later geen onduidelijkheid kan ontstaan.

    Dus nu is het lekker spelen geblazen. Ik ben er ondanks alles zeer content mee.
    Ook ben ik zeer te spreken over de service van Nederland Muziek. Vriendelijk en kundig personeel die je serieus neemt en met je mee denkt.

    Als iemand nog iets zinnigs kan vertellen over de scheur hoor ik het graag.
    Wat mij nog bevreemd is hoe die scheur er in is gekomen. Ik heb namelijk tot op heden geen enkel negatief geluid gehoord over Eastman, dus dan zou dit de eerste zijn.

    Oh ik zal zo ook eens versterkt proberen. Er zit ook een element in, maar deze heb ik nog niet geprobeerd

    Zo dat was een lap tekst, maar hier de foto's:


















    huh?

  2. #2
    Junior Member
    Geregistreerd
    31 juli 2003
    Locatie
    Almere
    Berichten
    19

    Standaard

    Hey mede almeerder mooie gitaar hoor! Ik hoor goede verhalen over Eastman, en misschien wil ik in de toekomst eens kijken naar een AC 522 (Grand Auditorium).

    Als er daadwerkelijk een scheur in de hals zit, zou ik toch kiezen voor een nieuw exemplaar. (Nadeel van NM is dat ze over het algemeen maar 1 exemplaar van elk model hebben, waardoor je niet kunt vergelijken).
    Volgens mij maakt Eastman de nek uit drie delen en is de kop er op gelijmd.
    Het lijkt op de foto dat er een scheur zit tussen de lijmdelen, maar ik ben geen expert.

    De snaren trekken met een behoorlijke kracht aan je brug en hals/kop. Als je de aankomende jaren verschil in temperatuur/vocht krijgt in de woonkamer kan het zijn dat die scheur groter wordt.

    Een korting van 120 euro is natuurlijk mooi meegenomen, maar als je over 2/3 jaar een afgebroken hals hebt ben je dat voordeel kwijt.

    Succes!
    Laatst gewijzigd door Berend; 5 juni 2013 om 14:35

  3. #3

    Standaard

    Gefeliciteerd mooie gitaar, ook ik heb hier al meerdere malen voorbij zien komen dat Eastman goed klinkende gitaren maakt voor een alleszins redelijke prijs. Als de verkoper hem goed heeft nagekeken en geconstateerd heeft dat de scheur alleen in de lak zit, tsja dan zou ik mij geen echte zorgen maken, zeker niet in combinatie met de afspraak die je met hem hebt gemaakt, wel zwart op wit?
    Op de foto's zie ik overigens geen scheur misschien dat je die nog beter kan plaatsen voor de echte gitaarkenners onder ons?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    2 januari 2008
    Locatie
    Almere-Buiten
    Berichten
    168

    Standaard

    Bedankt voor de reacties. Voor zover ik kan zien zit de scheur niet op een lijmdeel. Deze zit een stukje hoger en loopt rond. Volgens de verkoper zit de scheur in de lak en kan dit komen omdat nitro cellulose lak wat gevoeliger is hiervoor dan gewone lak. Ik ga hiermaar vanuit. De scheur is op de 4e foto het beste te zien. Als je op de kleine foto klikt kom je op de Photobucket site en hier kan je hem ook nog volledig uitzoomen. Dan kan je het duidelijk zien.
    Ik heb inderdaad zwart op wit dat ik volledige garantie heb, dus ben daar niet zo bang voor.
    Heb overigens vanmiddag even versterkt gespeeld, dit werkt allemaal prima, alleen oppassen met lage bassen want gaat gauw rondzingen. Maar goed daar ging het mij verder niet om, maar wilde even weten of dit werkte.
    En nu weer opzoek naar leuke tokkel liedjes, ben nu bezig met "Blackbird"
    huh?

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 april 2009
    Locatie
    Buggenhout
    Berichten
    207

    Standaard

    Prachtig ! En veel plezier met je gitaar.

    Leuk om te lezen daar ik rustig aan ook een gitaar uit deze prijsklasse aan het zoeken ben. \o/
    After all is said and done. More is said than done.

  6. #6

    Standaard

    Geweldige gitaar ik heb deze week ook een 320 gekocht nadat ik eerst de 312 had gekocht ik kon hem zo ruilen.
    veel plezier ermee.

  7. #7

    Standaard

    Fijn dit te lezen. Vorige week een AC122 CE gekocht bij Max Guitars (mán wat een spullen hebben die gasten daar) en ik ben er echt heel enthousiast over. veel in mijn handen gehad en geluisterd en gevoeld, maar ik zocht een goed klinkend werkpaard en kon niet om de prijs/kwaliteit verhouden van dit ding heen. Heel lang een veel duurdere Yamaha APX 1200 gehad en die klonk gewoon niet zo goed als deze gitaar. Vind zelf de iets simpelere look van de instappers ook net wat mooier dan die van de duurdere modellen van Eastman, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

    Hopelijk loopt het los met die scheur in de hals. Dat klinkt mij toch een beetje eng in de oren.

  8. #8

    Standaard

    Hoi super mooie gitaar gefeliciteerd

    wat die scheur betreft ik ben een leek hoor het is maar een idee het lijkt wel of er iets scherps langs is gegaan als van een reparatietool ofzo misschien bij de reparatie gebeurd hun niets gezien of niets gezegd

    en als je het niet helemaal vertrouwd kun je misschien nog even iemand er naar laten kijken

    heel veel plezier met spelen in ieder geval

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2013
    Locatie
    Cranendonck
    Berichten
    860

    Standaard

    Als je de foto sterk vergroot lijkt het geen scheur te zijn maar een lijmnaad die plaatselijk werkt, waardoor de lak is gebarsten.

    Ik vind het wel opmerkelijk dat de fabrikant-reparateur het niet heeft opgemerkt. als je een nieuwe gitaar ter reparatie krijgt met een licht gebrek, controleer je hem toch optisch helemaal althans dat mag je verwachten.

    Ik denk niet dat het van invloed is op het spelen -geluid maar wel zeker als je hem straks wil verkopen een toekomstige koper is dan toch wat huiverig en of de 120.00 korting dat dan compenseert is natuurlijk de vraag.

    Ik denk dat ik er voor gekozen zou hebben bestel maar een nieuwe en als deze binnen was de 2 met elkaar vergelijken dan had je nog kunnen kiezen. maar ja achter af is mooi wonen.

    Veel plezier gewenst met je mooie gitaar

    Met vr gr
    Han

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Allereerst, gefeliciteerd!! Welkom bij de Eastman familie!

    Het lijkt idd een finish scheur, iets wat wel vaker voorkomt bij Eastman. Had hetzelfde met een AC408, die over de gehele lengte van de lijmnaad van het achterblad een lakscheur had. Het heeft mij toen ervan weerhouden iig. Mijn 412 is onberispelijk. Ze maken geweldige gitaren, maar finish... mwah.. En Nitro is een moeilijke finish, dat maakt het ook niet beter. Lekker dun, maar ook kwetsbaar als het niet helemaal goed is opgebracht..

    Veel speelplezier!!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top