Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Effect ! Zelfbouw FX: batterij wordt gloeiend heet. Iemand een idee?

    Bonjour,

    Ik ging vandaag verder met een projectje wat ik tijden (meer dan een jaar) geleden gekocht heb bij Newtone-online. Het gaat om hun "the Plus"-bouwpakket (MXR Distortion+) maar het wil niet echt lukken. Ik ben een absolute beginner met het maken van DIY gitaareffecten (en vind het superleuk!) dus hoop toch jullie kennis en ervaring een beetje te kunnen misbruiken hier .

    De batterij wordt gloeiend heet als ik hem in de batterijsocket klik, en ik heb geen idee hoe dat komt. Ik heb alle draden gecontroleerd en alles zit muurvast op de printplaat net als bij alle potmeters/jacks/3dpt. Ook zie ik nergens soldeersol op een ander gaatje dan waar het moet.

    Paar dingen die wellicht kunnen helpen:
    - Heb ooit al een keer een set gekocht, maar die had ik verpest dus had ik alle onderdelen nog een keer besteld (excl. de behuizing). Ik twijfel nu over de foliecondensatoren. De 'oude' die ik kreeg had 2 pootjes maar was 3 gaatjes lang, de nieuwe die ik kreeg hebben ook 2 pootjes maar zijn ook maar 2 gaatjes lang. Zie de rode condensatoren in de foto. Op het PCB zijn er ook drie gaatjes. Ik heb maar gegokt dat ze in de gaatjes moesten waar ik ze nu in heb gestopt. Hier twijfel ik het meest over, wellicht dat een van jullie hier uitsluitsel over kan geven. Zo lijkt het me logisch omdat het dan met beide kanten van het koper in de PCB contact kan maken.
    - Het ligt al een jaar in een bak, enige waar ik een beetje over twijfel is de LED. Die zal vast en zeker paar keer heen en weer gevlogen zijn. Kan het aan de LED liggen als die kapot is? Nee toch? Ik heb de LED overigens vervangen voor een blauwe i.p.v. de standaard rode, maar de weerstand is ook prima voor blauwe leds.
    - True bypass-functie werkt gewoon, 'enkel' het bordje werkt niet.
    - Handleiding van Newtone is hier te vinden.
    - Foto's van mijn b(r)ouwsel zijn hier te vinden.

    Alvast bedankt!
    Laatst gewijzigd door Chocola; 3 juni 2013 om 23:30
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  2. #2
    pandjesbaas
    Geregistreerd
    12 januari 2004
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    1.659

    Standaard

    Als een batterij gloeiend heet wordt, wijst dat op een keiharde kortsluiting.
    Trek het IC er eens uit; wordt je batterij dan nog heet?
    En als je D5 aan één kant lossoldeert?
    Verder doe je er goed aan, de bedrading nog maar 'es nauwkeurig te checken...
    (Dat heb je vast al gedaan, maar toch...)

    Just my 5 €cts...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    + en - wel goed aangesloten?
    vwb. die condensatoren:
    Als het goed is zie aan de onderkant bij de koperbanen dat er 2 gaatjes zijn doorverbonden en 1 niet. Zolang een pootje in het ene gat zit en de ander in een van de 2 dubbele gaat het prima. over die bruine ceramische (met cijfer "10" erop) heb ik mijn twijfels.
    @edit: die cap zit goed dus daar zit het niet in (is een fout in de PCB opdruk).
    Hoe had je die batterij aangesloten? via die jack of los?
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 4 juni 2013 om 15:29
    Nico


  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juli 2010
    Locatie
    Geleen
    Berichten
    1.888

    Standaard

    edit; vergeet maar wat ik zei. Ik lig nog te slapen.
    Laatst gewijzigd door SantaX; 4 juni 2013 om 15:27

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door nico verduin Bekijk bericht
    + en - wel goed aangesloten?
    vwb. die condensatoren:
    Als het goed is zie aan de onderkant bij de koperbanen dat er 2 gaatjes zijn doorverbonden en 1 niet. Zolang een pootje in het ene gat zit en de ander in een van de 2 dubbele gaat het prima. over die bruine ceramische (met cijfer "10" erop) heb ik mijn twijfels.
    @edit: die cap zit goed dus daar zit het niet in (is een fout in de PCB opdruk).
    Hoe had je die batterij aangesloten? via die jack of los?
    Bedankt voor de reactie. Ik heb dus de condensatoren goed aangesloten? Dat is mooi (al had ik gehoopt dat het daar aan zou liggen).

    De batterij heb ik aangesloten op de batterijsocket. Zie hiervoor de foto hieronder. Je ziet rechts de inputsocket zitten, aan de bovenkant de adapterinput. vanaf beide loopt er een zwarte of rode draad naar de rechterkant, en je ziet de batterijsocket niet maar die zit daar weer aan met een bijna volle 9v batterij (was 9.2 volt, nu 8.4 na een paar keer warm worden ).

    Net werd hij niet meer warm, maar ik was vergeten de jack erin te stoppen. De batterij wordt pas warm als de jack erin zit (anders is er ook geen verbinding tussen + en -).



    Wat bedoel je met + en - omgedraaid? Als in: ja, waarschijnlijk ergens want anders zou de 9v batterij niet warm worden. Maar volgens mij heb ik alles goed bedraad. Ik ga zo nog een keer alles langs.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  6. #6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Frits van Mourik Bekijk bericht
    Als een batterij gloeiend heet wordt, wijst dat op een keiharde kortsluiting.
    Trek het IC er eens uit; wordt je batterij dan nog heet?
    En als je D5 aan één kant lossoldeert?
    Verder doe je er goed aan, de bedrading nog maar 'es nauwkeurig te checken...
    (Dat heb je vast al gedaan, maar toch...)

    Just my 5 €cts...
    Ik heb het IC er uitgetrokken en opnieuw geprobeerd. De batterij wordt nog steeds heet. Ik ga nu D5 aan één kant desolderen.

    edit: Ik krijg D5 er erg moeilijk uit, zijn er andere manieren?
    Laatst gewijzigd door Chocola; 5 juni 2013 om 00:00
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chocola Bekijk bericht
    Ik krijg D5 er erg moeilijk uit, zijn er andere manieren?

    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    That did cross my mind multiple times, maar ik heb geen spare parts wat dat betreft... Dus dan is het definitief tot ik één zo een 1N4001 erbij koop. Vandaar dus de vraag of het verwijderen van D5 essentieel is in het bepalen wat de fout is :-P.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Orpheo Bekijk bericht
    oh ik wil zo graag mijn custombuilds laten zien, maar ze staan nog in het bos

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Tja als je die verbrand hebt, dan heb je ook een prachtige sluiting
    Nico


  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Chocola Bekijk bericht
    Vandaar dus de vraag of het verwijderen van D5 essentieel is in het bepalen wat de fout is :-P.
    D5 is ompool beveiliging en niet nodig voor het functioneren. Het feit dat hij kapot zou zijn wil zeggen dat je plus en min verkeerd had zitten en heeft D5 zijn werk gedaan. Losknippen zal de sluiting opheffen maar dan moet je toch echt zeker van zijn dat de batterij goed zit. En....bidden dat de diode sneller was dan het IC
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top