Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 17
  1. #1

    Effect ! Zelfbouw FX: batterij wordt gloeiend heet. Iemand een idee?

    Bonjour,

    Ik ging vandaag verder met een projectje wat ik tijden (meer dan een jaar) geleden gekocht heb bij Newtone-online. Het gaat om hun "the Plus"-bouwpakket (MXR Distortion+) maar het wil niet echt lukken. Ik ben een absolute beginner met het maken van DIY gitaareffecten (en vind het superleuk!) dus hoop toch jullie kennis en ervaring een beetje te kunnen misbruiken hier .

    De batterij wordt gloeiend heet als ik hem in de batterijsocket klik, en ik heb geen idee hoe dat komt. Ik heb alle draden gecontroleerd en alles zit muurvast op de printplaat net als bij alle potmeters/jacks/3dpt. Ook zie ik nergens soldeersol op een ander gaatje dan waar het moet.

    Paar dingen die wellicht kunnen helpen:
    - Heb ooit al een keer een set gekocht, maar die had ik verpest dus had ik alle onderdelen nog een keer besteld (excl. de behuizing). Ik twijfel nu over de foliecondensatoren. De 'oude' die ik kreeg had 2 pootjes maar was 3 gaatjes lang, de nieuwe die ik kreeg hebben ook 2 pootjes maar zijn ook maar 2 gaatjes lang. Zie de rode condensatoren in de foto. Op het PCB zijn er ook drie gaatjes. Ik heb maar gegokt dat ze in de gaatjes moesten waar ik ze nu in heb gestopt. Hier twijfel ik het meest over, wellicht dat een van jullie hier uitsluitsel over kan geven. Zo lijkt het me logisch omdat het dan met beide kanten van het koper in de PCB contact kan maken.
    - Het ligt al een jaar in een bak, enige waar ik een beetje over twijfel is de LED. Die zal vast en zeker paar keer heen en weer gevlogen zijn. Kan het aan de LED liggen als die kapot is? Nee toch? Ik heb de LED overigens vervangen voor een blauwe i.p.v. de standaard rode, maar de weerstand is ook prima voor blauwe leds.
    - True bypass-functie werkt gewoon, 'enkel' het bordje werkt niet.