Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 5 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 11 t/m 20 van 45
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.569

    Standaard

    Moooooi!! Ben benieuwd, wordt ongetwijfeld een schitterende gitaar!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Zeker al n tijdje op MLP te lurken? Daar is dit model (en de romeinse-cijfer inlays) al ns voorbij gekomen.


    Ik zocht de links naar de threads maar ik kan ze ff niet vinden.

    Leuk idee, de goeie mensuur ook (naar mijn smaak)
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #13
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2013
    Locatie
    Gent
    Berichten
    26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hedge Bekijk bericht
    Hele vette inlay. Heel mooi gemaakt. Wat komt erin aan material?
    Dankjewel ! Aangezien ze zo klein zijn - vooral vanaf de 15e fret - vul ik ze op met een mix van lijm en palissander poeder. 't Is wel uitkijken voor luchtbelletjes, maar retoucheren achteraf kan.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    In de eerste plaats welkom op het forum!

    Het werk ziet er netjes uit. Is dit je eerste bouw? Veel succes met de bouw

    Ik zag dat je Filtertrons wilt gebruiken. Misschien heb je ze al, maar ik zag dat guitar supplies nog Filtertrons in de blowouts heeft liggen (met korting): http://www.guitarsupplies.nl/index.p..._id=47&lang=NL
    Dank, ook voor de link ! Had de pickups nog niet zien staan bij GS. Ik heb inderdaad al 2 paar liggen (ben alweer bezig aan een volgende) maar een Filtertron heb je eigenlijk nooit teveel...

    Dit is idd niet m'n eerste bouw maar wel m'n eerste eigen ontwerp.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Javaca Bekijk bericht
    Mooi project.

    Is er een reden dat je gekozen hebt voor een dosse toets?


    Net even de O'brien methode opgezocht op Youtube. Gave manier van werken.
    Dosse gezaagd maple is zooo veel mooier dan kwartiers imho en met de stabiliteit zit het wel goed; het blijft een toets hé.
    En ja, O'Brien doet het 'm voor mij. Je moet er wat geduld voor hebben, en zien dat je je "freesbit" goed scherp houdt, dan loopt het lekker.
    "The sweet ain't the sweet without... euh... the sweet..."

  4. #14
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2013
    Locatie
    Gent
    Berichten
    26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RS-Rik Bekijk bericht
    Zeker al n tijdje op MLP te lurken? Daar is dit model (en de romeinse-cijfer inlays) al ns voorbij gekomen.


    Ik zocht de links naar de threads maar ik kan ze ff niet vinden.

    Leuk idee, de goeie mensuur ook (naar mijn smaak)
    Potverdorie ! Weet je 't zeker ? En ik die dacht dat ik origineel uit de hoek kwam. Heb 'm iig nog nergens gezien maar nu ga ik wel zoeken natuurlijk. Waarvoor staat MLP precies ?
    "The sweet ain't the sweet without... euh... the sweet..."

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Guitar Tech 3 Bekijk bericht
    Potverdorie ! Weet je 't zeker ? En ik die dacht dat ik origineel uit de hoek kwam. Heb 'm iig nog nergens gezien maar nu ga ik wel zoeken natuurlijk. Waarvoor staat MLP precies ?
    Stijn heeft al eens romeinse cijfers gebruikt al inlay voor z'n Vie Bass: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...Vie-Bass/page6

    Handgetekend, ook leuk!
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

  6. #16
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    My Les Paul forum neem ik aan?
    Leuk project, maar waarom niet iedereen massaal aan de roller bridge gaat bij een tremolo is omdat het niet alleen maar voordelen heeft. Simpel gezegd: hoe steviger de brug/zadel constructie, des te steviger de sound en des te hoger de sustain. Hoe losser of hoe kleiner, des te minder stevig de sound en des te minder sustain. Dit alles met allerlei uitzonderingen natuurlijk, maar als grove regel kun je dit wel aanhouden.
    Twee Bigsby's in huis, géén rollerbridge, one happy camper
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  7. #17
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2013
    Locatie
    Gent
    Berichten
    26

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ike57 Bekijk bericht
    Stijn heeft al eens romeinse cijfers gebruikt al inlay voor z'n Vie Bass: http://www.gitaarnet.nl/forum/showth...Vie-Bass/page6

    Handgetekend, ook leuk!
    Je hebt gelijk (dank voor de link Ike57). Z'n cijfers zien er wel volledig anders uit dan de mijne maar stijn had het idee blijkbaar al in 2009. Ik heb het topic eens doorgenomen, alle lof, knappe bouw !

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mitch Bekijk bericht
    My Les Paul forum neem ik aan?
    Leuk project, maar waarom niet iedereen massaal aan de roller bridge gaat bij een tremolo is omdat het niet alleen maar voordelen heeft. Simpel gezegd: hoe steviger de brug/zadel constructie, des te steviger de sound en des te hoger de sustain. Hoe losser of hoe kleiner, des te minder stevig de sound en des te minder sustain. Dit alles met allerlei uitzonderingen natuurlijk, maar als grove regel kun je dit wel aanhouden.
    Twee Bigsby's in huis, géén rollerbridge, one happy camper
    Ik begrijp wat je bedoelt Mitch, voor sustain heb je massa nodig, maar een gemiddelde TOM brug heeft mijns inziens op dat vlak niet veel méér te bieden dan een brug met rolletjes. Ik heb ondertussen 5 gitaren voorzien van een roller bridge, geen één kwam sustain of stevigheid in de klank te kort, ook niet in vergelijking met TOM brug gitaren. Als daar dan het voordeel bij komt dat de gitaar niet ontstemt...
    Heb je zelf al eens een 1-on-1 test gedaan?

    Ik heb de search eens even gebruikt op het My Les Paul forum (bedankt voor de tip) maar kon niks vinden. Ik blijf zoeken...
    "The sweet ain't the sweet without... euh... the sweet..."

  8. #18
    Junior Member
    Geregistreerd
    3 januari 2013
    Locatie
    Gent
    Berichten
    26

    Standaard

    Anyhow, verder met het verslag, edoch met het volgende probleem: ik zou gezworen hebben dat ik meer foto's van het bouwproces had genomen dan wat ik kan terugvinden, vandaar dat ik ter illustratie een paar foto's neem van de gitaar die ik op dit moment in de stijgers heb staan. Die is quasi identiek, alleen zal de grain verschillen.

    Toets op de hals gelijmd:
    [IMG][/IMG]
    Ik maak gebruik van de spijkertjes-methode om verschuiven tijdens het lijmen tegen te gaan.

    Zo ziet het er dan uit met de inlays opgevuld. De bovenste 2 zijn al 's even geschuurd. Het fretboard zelf moet natuurlijk nog getrimd worden.
    [IMG][/IMG]

    Met geschuurde, geradiuste en gefrette toets ziet het er zo uit:
    [IMG][/IMG]

    Fretten doe ik altijd vóór het aanbrengen van het halsprofiel. Geeft je een stevige "ondergrond" voor het hameren.

    Verder met de body:

    Hals pocket uitfrezen, ook weer met de O'Brien methode:
    [IMG][/IMG]
    De mal zit met 4 kleine schroefjes vastgeschroefd op de body op de plaats waar de Bigsby komt. Zo zit de mal goed vast en heb ik meteen ook de gaatjes om de Bigsby te monteren. Ik gebruik liever geen dubbelzijdige tape als het anders kan voor dit soort werkjes; door de "rek" die de tape soms kan hebben kan je mal een mm verschuiven.
    "The sweet ain't the sweet without... euh... the sweet..."

  9. #19
    Moderator
    Geregistreerd
    1 maart 2002
    Locatie
    Schiedam
    Berichten
    28.728

    Standaard

    Ik heb er inderdaad wel eens achteruit horen gaan in klank en er ook wel eens bespeeld waar ik niet een A/B mee kon doen, maar die dezelfde 'tekortkomingen' had als die eerdere ervaring. Maar goed, als jij nu met de door jou gebruikte roller bridge bij herhaling goede resultaten heb zou je gek zijn als je het niet deed.

    Jazzmaster bodyvorm, Gretsch styling, Bigsby style tremolo, volgens mij heb ik ook ooit eens zoiets laten bouwen

    Alleen zat er bij mij nog een dikke Les Paul knipoog doorheen.

    Ik vraag me alleen af waarom je de body hebt verkleind. Om 'm zo makkelijker uit één stuk te halen? Die JM body is namelijk wel zo ongeveer perfect qua verhoudingen en ergonomie...
    "Het is maar een spelletje" - Confucius

  10. #20
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Ik kon het ook niet vinden waar die gretschomasters stonden. Zeker weet ik wel dat je niet de eerste bent. Maar hey, er zijn honderdduizenden die gitaren bouwen en maar zo veel stijlen om te combineren. De meeste stijlen zijn al eens gemixt en gematched. Dat is heus geen schande. Eerder een eerbetoon.
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top