Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard vijsjes stemmechaniek

    Ik vond een oude gitaar, niet veel bijzonders, maar wil ze meenemen op vakantie.
    Ik mis twee vijsjes die de stemmechanieken vastzetten - tandwiel op tandwiel - van een oud formaat. De gitaar dateert van 1969.
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    [IMG][/IMG]
    De vijsjes die ik zoek hebben een heel fijne draad en een sleukop.
    Recentere vijsjes ( ook op foto) hebben een grovere draad, zijn wat langer en hebben een kruiskop.

    Waar kan ik oude vijsjes vinden van de juiste afmeting voor het bevestigen van de tandwielen van de stemmechaniek?
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

  2. #2
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Je hebt dat kleine boutje (zo heten ze hier) nodig en zo te zien is dat een M 2.5. Die heb je met verschillende draadspoed dus wat je moet doen is een moertje zoeken dat op jouw boutje past en daar een paar passende boutjes bij zoeken.

    Kijk hier: http://www.tribologie.nl/calculators/metric-iso.htm

    Dat grotere schroefje dat je hebt zou zomaar een whitworth maatje kunnen zijn met die grove spoed.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Nieuw ga je dat niet zomaar vinden.
    Ik heb hier een 20 tal oude stemmechanieken liggen, die ik gebruik als spareparts voor zo'n gevallen.
    Een kruiskop is het laatste waar ik mij dan zorgen over zou maken, als het past ben ik al gelukkig, net omwille van die rare maten.
    Soms vervang ik dan ook ineens heel de cilinder waar de snaar op draait, dat is vaak het gemakkelijkste, zolang het tandwiel maar past op de worm !


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 november 2006
    Locatie
    Landen
    Berichten
    663

    Standaard

    Dank voor de reacties,

    @Hans: dank je voor de specifieke informatie, nu kan ik gericht op zoek bij ijzerwarenhandelaars die nog dozen staan hebben met vanalles en nog wat oude vijsjes.

    @stijnekens: dank je voor de tip; ik heb echter zelf nog geen stock aan oude stemmechanieken; de kruiskop vijsjes komen van een instrumentenhandel in Leuven die me ze meegaf voor het geval ze zouden passen, maar dat doen ze dus niet. En juist: kruiskop of klassieke gleuf, dat maakt niet uit. Alleen: ik probeer zo dicht mogelijk bij het origineel te blijven, ook al zoek ik dan wat langer. We zien wel wat er uit de bus komt ( of in de bus valt ;-))
    Yamaha G90-1 1976, Albert+Muller S3 1999, F Hashimoto W350 1976, F Hashimoto W315, F Hashimoto T520, F Hashimoto G216, Suzuki Three S W5025 1977, Furch JV-61 1996, Harmony Sovereign 1203 1962, Yamaha APX 8A 1991, Marshall as50r, Seagull 6+ CW, LR Baggs M1, LR Baggs Paracoustic DI, Fishman RE, EB 6166, Traynor AM standard

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top