Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2002
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    102

    Standaard Versterker (stereo-installatie) aansluiten op gitaarcabinet?

    Is het mogelijk een versterker van een stereo-installatie aan te sluiten op een gitaarcabinet.
    Uiteraard er van uit gaande dat het cabinet 8 ohm heeft en en de versterker ook. Klopt het dan dat ik een kant van een gitaarkabel kan afknippen en dan de rode en zwarte draad aansluit achter op de versterker?
    Dit is geen vervanging voor mijn top en ik heb al een oefenversterker. Ik heb alleen een dergelijke versterker nog staan en een ongebruikt cabinet. Vervolgens nog de nodige pedalen die ik ervoor kan hangen. Ik stel geen hoge eisen aan het geluid, het is bedoeld als een goedkope oplossing voor thuis. Als het maar werkt zonder mijn cabinet stuk te maken.
    Zie ik iets over het hoofd? Alvast bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Ik denk niet dat de speakers goed om kunnen gaan met de lage bastonen.

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2002
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    102

    Standaard

    Oh dat is een goede. Om verwarring te voorkomen. Ik ga mijn gitaar er op aansluiten, het gaat niet om het afspelen van muziek.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 augustus 2007
    Locatie
    Doetinchem, NL
    Berichten
    2.761

    Standaard

    Ah op die fiets. tja als de impendantie en het vermogen overeenkomen zou het denk ik moeten werken. Maar of het klinkt....

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2002
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    102

    Standaard

    het zijn twee speakers van 100 watt ieder, dus dat lijkt me ruim. Maar idd goed om nog even te checken. Bedankt voor je reactie. Andere reacties als bevestiging of net om te waarschuwen zijn uiteraard nog meer dan welkom!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Twente
    Berichten
    537

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JaimeB Bekijk bericht
    Andere reacties als bevestiging of net om te waarschuwen zijn uiteraard nog meer dan welkom!
    Allereerst zal je versterker een ingang moeten hebben die geschikt is voor je gitaar (qua impedantie-voldoende hoogohmig, en qua gevoeligheid - paar 100mV). Misschien dat de line-ingang werkt als je er een booster voor zet? Of misscien heeft die versterker een mic ingang?
    Dan moet je nog van een mono gitaarsignaal naar de vermoedelijke stereo ingang van je versterker. Een monoplug in een stereo"gat" geeft maar op 1 kanaal een signaal. Even het goede kanaal opzoeken dus.
    Qua uitgang kun je gewoon je 8 Ohm cabinet aansluiten op de speakeruitgang van de versterker. Mss. even een passend speakerkabeltje maken; that's all.
    Het zal allemaal wel werken maar of het ook lekker klinkt?

    YMMV
    The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts. (Bertrand Russell)

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2002
    Locatie
    Maastricht
    Berichten
    102

    Standaard

    Er zit een mic ingang op. Ik ga dit weekend eens testen. Als het echt bagger klinkt, dan moet ik toch maar op zoek naar een goedkope tweedehands top. Budget is momenteel beperkt, vandaar dat ik dit eens een kans geef.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 februari 2006
    Berichten
    2.116

    Standaard

    Als je hifi versterker een transistor versterker is en te weinig vermogen heeft t.o.v. de gitaarspeakers kan de versterker overbelast raken en daar kunnen de speakers weer slecht tegen en die kunnen dan naar de kloten gaan...

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jerome Bekijk bericht
    Als je hifi versterker een transistor versterker is en te weinig vermogen heeft t.o.v. de gitaarspeakers kan de versterker overbelast raken en daar kunnen de speakers weer slecht tegen en die kunnen dan naar de kloten gaan...

    Kun je dat ff uitleggen?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2002
    Locatie
    Sleepless In My Grave
    Berichten
    12.074

    Standaard

    Een versterker die aan het plafond van zijn vermogen zit, begint te clippen en stuurt dan gelijkstroom naar je speakers.
    De spreekspoelen in de speakers branden dan door.

    Overigens heb ik vroeger een tijdlang met een preamp/multi-fx over een hifi stereo versterker en twee 2x12 cabs gespeeld. Zowel thuis, in het oefenhok als live. En dat ging prima.
    Laatst gewijzigd door MarkS; 26 mei 2013 om 00:14

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top