Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 4 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 37
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    vraagje Bandcontract, belasting en zo...

    Hallo,

    ten eerste, ik hoop dat dit het goeie subforum is.

    De band waar ik in speel begint serieus te worden Er is mij gevraagd door een zomerfeest of we ook een contract hadden. Dat hebben we nog niet, maar om wat professioneler over te komen lijkt me een standaard contract erg handig. Nu ben ik bezig een contract te maken (ik heb wat voorbeelden van contracten die wij moesten tekenen), maar dingen rond het betalen zijn mij toch niet helemaal helder.

    bijvoorbeeld. Wij spreken een bedrag van 500,- af. Dit is exclusief BTW. Maar daarna wordt het mij al wat wazig. Ik heb wel dit eens doorgelezen http://www.w2popcollectief.nl/client...e-invullen.pdf maar dat maakt het eerder waziger dan duidelijker. Ik heb dus eigenlijk geen idee hoe ik dat aanpak.

    Kan iemand mij dit duidelijk uitleggen?
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Kijk om te beginnen op de site van Showband. Hier zal niet direct het antwoord staan dat je zoekt, maar is wel leerzaam.
    http://members.ziggo.nl/showband/artikelen.htm
    en in het bijzonder hier.
    http://members.ziggo.nl/showband/papierwerk.htm
    Laatst gewijzigd door Martin_; 19 mei 2013 om 00:21

  3. #3

    Standaard

    Volgens mij kan je alleen een factuur sturen als je band een rechtspersoon is (BV, vereniging, stichting, of zelf als zelfstandige)
    Heb je dat niet geregeld, dan kun je het beste werken met een gageverklaring. Zeer gangbaar. http://www.belastingdienst.nl/wps/wc...beroepsporters

  4. #4

    Standaard

    Stichting Raakvlak kan de verloning voor je regelen: http://www.raakvlak.nl/nl/pages/mainpage.php

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Bedankt voor de input heren. Ik heb wel een aardig voorbeeldje nu. wij moeten inderdaad werken met een gage formulier aangezien onze band geen rechtspersoon is. Ik heb nu wel een aardig wat.

    alleen hoe werkt het kwa betalingen nu precies als je gage formulier gebruikt? De opdrachtgever betaald ons het bedrag exclusief BTW en de opdrachtgever betaald btw aan de belastingsdienst zelf? maar waar moet nu precies dat gageformulier heen en wat moeten wij en de opdrachtgever er verder mee?
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  6. #6

    Standaard

    Bij een gageverklaring is er geen sprake van BTW, dat geldt alleen voor ondernemingen; het is een onkostenvergoeding die een werkgever mag uitkeren zonder dat hij daarover loonbelasting en premies hoeft af te dragen (maximaal €163 per persoon per dag). Formeel ben je dan een dag in dienst geweest bij je opdrachtgever.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  7. #7

    Standaard

    Inderdaad, zo'n gageverklaring is een manier om een dag in dienst te treden bij je opdrachtgever. Er is geen sprake van btw dus. Wel van loonbelasting als je boven de 163 euro per persoon komt. Op basis van de gageverklaring zullen ze je gegevens verwerken in hun loonadministratie. Formeel is (was?) het dus zo dat je ook een jaaropgave opgestuurd krijgt die je weer kan gebruiken bij je belastingaangifte. Echter, in al die jaren dat ik gageverklaringen heb ingevuld is dat slechts een paar keer daadwerkelijk gebeurd.

    De gageverklaring is echt heel gangbaar. Ook kleine kroegjes weten er mee om te gaan, en anders hun administratiekantoor wel. De verantwoording ligt dan ook bij je opdrachtgever. Als je een deal met je opdrachtgever aan het sluiten bent zeg je dat je wilt werken met een gageverklaring omdat je geen factuur kan sturen. Je opdrachtgever zal dat zeker accepteren. Of je gewoon het bedrag uitbetalen zonder naar papieren te vragen. Dat gebeurt in de praktijk toch ook nog wel regelmatig.

    Dus zoals gezegd, de opdrachtgever is verantwoordelijk voor het verstrekken van het gageverklaring formulier en de afhandeling ervan. Wat ik meestal doe is dit voorbereiden als een soort service. Ik print het formulier zelf, vul het in, laat het ondertekenen door mijn mede bandleden, doe het in een envelop samen met de kopieën van de ID's, en neem het mee op de avond van het optreden.
    Laatst gewijzigd door Baker; 20 mei 2013 om 18:39

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.021

    Standaard

    tjeetje marijntje ,.....wat een gezeik voor 100 euro'tjes per man

  9. #9

    Standaard

    Tja, niks aan te doen, als je het betaalde circuit ingaat krijg je er gewoon mee te maken.

  10. #10

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 7ender Bekijk bericht
    tjeetje marijntje ,.....wat een gezeik voor 100 euro'tjes per man
    Eens.
    Da's het grote nadeel van onze belastingwetgeving. Het is zo totaal ingericht op bedrijfsmatige activiteiten dat alle regelgeving voor particulieren met een sporadische schnabbel van de ondoorzichtige en complexe lapmiddelen aan elkaar hangt.
    „…were you born that stupid? Or did you have to study?“

    — Robert A. Heinlein: Tunnel in the Sky

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top