Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11

    Standaard

    Hmmm dank je barno en TeleK. Dat van aaronstonebeat had ik nog niet gezien. Zal hem eens benaderen...

  2. #12

    Standaard

    [QUOTE=Mattia;2980532]Paar vragen:
    1. Wat voor houtbewerkingservaring heb je? Beetje
    2. Wat voor gitaar zou je willen bouwen? Tja, uiteindelijk wil ik een framus studio custom panthera nabouwen
    3. Wat voor gereedschappen heb je tot je beschikking? Frees, decoupeerzaag, cirkelzaag, schuurmachine,
    4. Wat voor budget had je in gedachte? De eerste om te leren very low budget en tweede rond de 1000 euro

    Een leraar kan je valkuilen aangeven waar jezelf nog nooit bij stil hebt gestaan... Ik zoek zelf ook heel veel zaken uit via internet maar zien en doen werkt voor mij sneller. Dank je Mattia

  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Gewoon zelf bouwen met hulp van het forum. Is goed te doen. Maak eerst een plan:

    model, specs.
    welke onderdelen? Die onderdelen verzamelen zodat je de maten exact kan overnemen op je mallen. Dan voorzichtig van start.
    147-c Guitars

  4. #14

    Standaard

    Kijk, al iets meer duidelijkheid.

    Een Framus Studio Custom (moest ff googlen) is een vrij 'standaard' single-cut mahonie body gitaar, wel met een Ovangkol hals (kun je vervangen door bubinga of een échte rosewood hals) met een maple top. Op zich niet supermoeilijk te doen met een beetje hulp, zit heel erg in de stijl instrumenten (electrisch) die ik zelf graag maak. Ik denk dat je inderdaad voor de meeste zaken een heel eind komt met boeken en internet. Chris Verhoeven's youtube videos over carved tops en dergelijke kunnen ook helpen. Als ik meer tijd had zou ik het prima vinden om 1:1 een deel van de vragen aan te pakken, maarja, ik kom zelf nauwlijks aan bouwen toe. Bij prangende vragen of behoefte om bepaalde dingen 'first hand' te zien kun je wel in Groningen langskomen..

    Ik zou me niet verkijken op kosten - voor een cursus en simpele gitaar zul je gauw boven de 1000 euro uitkomen, denk ik.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 november 2011
    Locatie
    Backcorner
    Berichten
    846

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ELG Bekijk bericht
    Hmmm dank je barno en TeleK. Dat van aaronstonebeat had ik nog niet gezien. Zal hem eens benaderen...
    Ik zou zeker aaronstonebeat benaderen. Hij geeft volgens mij ook gitaarles, dus is gitaarbouwles misschien ook mogelijk.

  6. #16

    Standaard

    Dank je Mattia en Martin voor jullie reactie. Ik heb aaronstonebeat ondertussen benaderd en hij voelt wel voor een gitaarcursus. Dus ik zal hier eens een poll starten of er interesse is in het Noorden. Hoe meer zielen...

  7. #17
    Member
    Geregistreerd
    26 augustus 2011
    Locatie
    Papendrecht
    Berichten
    80

    Standaard

    Van voetballer bij Real Madrid, naar les geven in gitaartjes bouwen...mmmm.
    Laatst gewijzigd door Rob Groen; 16 mei 2013 om 20:51

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Voor gitaarbouw heb je niet per se een cursus nodig, het internet is je grootste informatiebron. Op YT zijn ook kanalen (en op fora fotosessies) van professionele bouwers die hun hele procede blootleggen. Fora als MyLesPaul en Telecaster forum hebben een archief met bouw-projecten van hier tot tokio. Daarnaast is er ook nog dit forum.


    Als je een bestaand model bouwt is dat wel makkelijker, alles is dan al voor je voorgekauwd. Je hoeft je dan geen zorgen meer te maken over bijvoorbeeld hoe hoog je fretboard bijvoorbeeld zal uitkomen boven de body en hoe hoog uiteindelijk de snaren over de brug zullen lopen. Dat soort dingen.

    Gitaarbouw an sich is geen rocket science, een zeer goed afgestelde en zeer goed afgewerkte gitaar afleveren, dat is weer andere koek


    Maar al doende leer je, en het is erg leuk. En geeft voldoening.

    Veel succes!
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top