Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard Probleempje met tele-brug

    Ik heb gisteren mijn brug vervangen door een Wilkinson Compensated 3-saddle brug. Maar blijkbaar is mijn hals te hoog of zo, want om de boel rammelvrij te krijgen, moet ik de zadels zo hoog opdraaien dat de zadels te ver achterover komen, zodat de snaar weer rammelt op het vlakke stukje van het zadel.

    Het liefst breng ik de brug iets omhoog met een millimetertje hout, maar ik ben bang dat ik de halspocket wat moet uitdiepen.

    Iemand een idee?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Is je hals per ongeluk niet geshimmed voor de vorige brug?
    Haal hem er eens af en zie of er een stukje hout in de pocket zit, of tegen de hals voet gelijmd, dat stukje zou dan richting de nek pickup moeten zitten.

    Als dat niet is, zou je bijvoorbeeld je hals kunnen shimmen, door een stukje hout / fineer aan de andere kant van de pocket, dus tegen de buiten rand, te plaatsen. hierdoor komt de kop nar voor, en kan je de brugzadels laten zakken.

    Neckpocket uitdiepen is ook een mogelijkheid, maar vaak zo ingrijpend, en shimmen wordt wel meer gedaan, ook van fabriek uit, daar is helemaal niets mis mee.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Nee, er is verder niks aan gebeurd, hij is verder volledig origineel. De originele brug stond ook zo hoog, maar dat waren gewone ronde zadels, dus dat maakte verder niet uit. Maar omdat die Wilkinson zadels die schuine kanten hebben, levert dat nu ineens problemen op.

    Shimmen is idd wel een optie. Dat hoeft maar heel weinig, zeker? Een halve millimeter scheelt bij de brug zomaar 3 mm, denk ik. Ik zal eens kijken of er al wat in de pocket zit, maar ik verwacht het niet.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Nee, er is verder niks aan gebeurd, hij is verder volledig origineel. De originele brug stond ook zo hoog, maar dat waren gewone ronde zadels, dus dat maakte verder niet uit. Maar omdat die Wilkinson zadels die schuine kanten hebben, levert dat nu ineens problemen op.

    Shimmen is idd wel een optie. Dat hoeft maar heel weinig, zeker? Een halve millimeter scheelt bij de brug zomaar 3 mm, denk ik. Ik zal eens kijken of er al wat in de pocket zit, maar ik verwacht het niet.
    Als de hals te hoog is gewoon de ruimte dieper frezen.Zo`n brug heb ik ook op een tele en is geweldig goed en laag af te stellen...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2007
    Locatie
    Apeldoorn
    Berichten
    2.331

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    ....
    Het liefst breng ik de brug iets omhoog met een millimetertje hout, maar ik ben bang dat ik de halspocket wat moet uitdiepen.
    ...
    Ik heb het gevoel dat je het liefst van je hals afblijft. Waarom probeer je dan niet inderdaad eerst of het net voldoende is om juist je brug te shimmen? Als je geen fineer hebt of zo dan stuur maar een PM en ik stop wel wat in een envelop. Of een stukje hout van bijvoorbeeld 1mm. Ik kan me wel voorstellen dat het natuurlijk ook er nog mooi uit moet blijven zien, dus als je toch meer dan fineerdikte nodig hebt is het misschien (te) zichtbaar.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    ...om de boel rammelvrij te krijgen, moet ik de zadels zo hoog opdraaien dat de zadels te ver achterover komen, zodat de snaar weer rammelt op het vlakke stukje van het zadel
    Even expres (omdat het leuk is ;-)) een paar heel andere insteken, hoewel ik beken dat het waarschijnlijk niet genoeg is :
    - als je de schroefgaatjes waar de zadels aan je brug vastzitten iets hoger zou kunnen boren dan zou je dus het hogere zadel weer vlakker kunnen krijgen. Maar daar heb je waarschijnlijk te weinig ruimte voor en ik kan me wel voorstellen dat je niet meteen gaat boren in je nieuwe brug.
    - Misschien is je oude brugplaat wel net iets dikker of zitten de gaatjes daar iets hoger, dan zou je de oude plaat kunnen combineren met de nieuwe zadels.
    - Voor cnc gefreesde radius dishes , gitaarmallen of JIGS kijk op http://www.TemplatesAndJigs.com Nieuw : Firebird, Hamer Sunburst, Les Paul Jr double cut, Jazzmaster bass, Stingray, Blackmachine, en meer...[/B]

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.578

    Standaard

    Nee, de oude stonden ook zo hoog, maar dat was geen probleem omdat die helemaal rond waren. Deze zadels hebben van die schuine vlakjes, en dan wordt het opeens wel een probleem.

    Maar ik wil jullie bedanken voor de adviezen. Ik heb met een mesje een paar plakjes van verschillende diktes van een vuren latje afgesneden. Ik heb eerst de dunste geprobeerd, en dat was gelijk goed. Het valt bijna niet op, maar het is precies genoeg. Dus nogmaals dank!

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top