Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard OT: Andere houtbewerkingsprojecten

    Het bouwen gaat wat traag, hoop binnenkort weer eens tijd (en zin) te hebben om enkele projected af te lakken, puntjes op de i te zetten. Ondertussen ben ik wel begonnen aan een tweetal meubelprojecten die al langere tijd zweven. Gitaren zijn immers leuk, maar vergen zeker in de laatste fase vrij veel saai schuurwerk, etc. Top tip: 7 gitaren die allemaal min of meer alleen nog maar gelakt hoeven worden = ellendig. Ik haat lakken.

    Enfin, ik dacht, laat ik eens kijken wat anderen aan het knutselen zijn als er geen gitaren gebouwd worden. Behalve brillen, dan. Mijn twee huidige projecten:

    1. Boekenkast. 3 meter breed, 3 delen, met verschuivende binnendelen (uitleg volgt als ik het goed heb uitgevogeld, ga goedkope CNC rails gebruiken om de 1m x 1.85m gevulde kastdelen te laten glijden). Materiaal wordt voornamelijk kersen, rail and stile panel constructie voor zijkanten, lades onderop. Zit nog in de ontwerp-op-papierfase, deel van het hout is gekocht, rest volgt in de komende weken als ik iets verder ben met ontwerp. Misschien post ik wel een schets voor de liefhebber.

    2. Eetkamertafel. Heb momenteel een lelijk ovaal ding. En ik zag met drie grote boomstamdelen indisch palisander van die recente aankoop die eigenlijk ongeschikt zijn voor de gitaarbouw - erg dosse, noesten, bastjes, en ongeveer 50-60% grijzig/wittig spinthout. Eerste paar (zeg 10) mm zijn wel mooi, maar voor instrumenten...nee. Dus ik dacht: eetkamertafel!

    Van het weekend dus van de stamdelen (nogal krom, toen 45-55mm dik) balken van 210 x 35 x 185 gemaakt (met lintzaag grof op formaat, over de vlakbank gehaald, daarna door de vandiktebank). Twee zijn netjes vlak en 35mm dik, het derde deel is ongeveer 30mm dik geworden omdat de plank wel erg krom was. Er zitten wat noesten en een paar scheuren in. Ben nog niet helemaal over de constructie van het tafelblad uit. Eigenlijk heb ik 5 delen van ongeveer 20-21cm breed nodig, en liefst minimaal 20 a 25mm dik. Huidige plan is om de buitenste twee planken op volle dikte te laten (of twee stroken van 10cm breed volle dikte), en van de andere planken dunne (4-5mm) stroken te verzagen (kan de zaag prima aan, Woodmaster CT widia tipped lint) en te lamineren op western red cedar balken (heeft ongeveer dezelfde krimpeigenschappen als palissander, is licht, en goedkoop. Aan de kopse kanten dan of een rand kersenhout, of weer palisander. Mogelijk ook een tweetal contrast stroken kersenhout aan de buitenkant. Moet nog even met photoshop spelen, kijken wat nou echt mooi zou zijn.

    Het onderstel word van kersenhout (vorige week gekocht, enkele delen grof op formaat gezaagd, acclimatiseren nu binnen), misschien met een fineerlijn pasliander in de poten om een soort 'negatief' te maken van het blad. Eventuele extra stroken palisander kunnen ook verwerkt worden in de boekenkast (beide zullen in dezelfde kamer staan).

  2. #2
    Ontoerekeningsvatbaar
    Geregistreerd
    18 augustus 2003
    Locatie
    Utrechtse Heuvelrug
    Berichten
    5.257

    Standaard

    Nice, boekenkasten heb je nooit genoeg.

    Hier vorig jaar een buitenkeuken gebouwd van een oude postkar.

    Omdat bouwen momenteel even niet gaat vooral bezig met onderzoeks- en ontwerpprojecten (waarover later meer).

    Heb een nieuwe slaapkamer ontworpen. Bed (hoogslaper) van balken en timmerpanelen, trapje wordt meteen een kast.
    Daarnaast een kast op basis van een Ivar-rek van Ikea, waar deuren voor komen van kraalschroten (geïnspireerd door de buffetkast die Gerrit Rietveld in zijn huis aan het Vredenburg had staan).
    Het doel is de vloer wat leeg te krijgen (geeft een gevoel van ruimte) en de paar kuub loze ruimte boven het bed beter te benutten. Verder wil ik af van de spaanplaten-bouwmarkt-kasten.
    "Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
    Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
    Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

    Franciscus van Assisi
    Het boek "Making Masonite Guitars"
    Blog --> "The Dutch Luthier"

    www.javaca.eu


  3. #3

    Standaard

    Konrad sauer (van sauer &steiner) heeft recent een eethoek gemaakt waarin hij met walnoot tegen zo'n soort probleem aanliep. en dat idd op deze manier opgelost.

    Je kunt hierover meer vinden op zijn blog.
    en daar gaat het overigens vnl over schaven maken (echt heeeeel mooie, en dure)

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door aramvroling Bekijk bericht
    Konrad sauer (van sauer &steiner) heeft recent een eethoek gemaakt waarin hij met walnoot tegen zo'n soort probleem aanliep. en dat idd op deze manier opgelost.

    Je kunt hierover meer vinden op zijn blog.
    en daar gaat het overigens vnl over schaven maken (echt heeeeel mooie, en dure)
    Nice! En die schaven zijn inderdaad om te smullen...prachtig werkmanschap.

    Mijn tafel wordt wat 'wilder' qua nerf, maar iets rustiger qua vorm (denk toch maar gewoon rechthoekig) dan die noten tafel van hem. Ben net terug uit Amsterdam met de balken WRC voor de 'onzichtbare' core, komend weekend maar verzagen (als ik een hulpje heb voor die lomp grote balken), eind mei/begin juni lamineren. Ga denk ik wel een vacuum zak kopen voor het verlijmen. Heb een kleine, maar niet eentje waar zo'n groot geval in past. Makkelijker opbergen en aanschaffen dan zandzakken :-D

  5. #5

    Standaard

    Hoi Mattia,

    Vooral die K serie! Alleen die prijs....
    De 26ste ben ik je man!
    Ben benieuwd hoe dat gaat op zo'n grote lintzaag.

    Groet Aram

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Een lounge setje om uit te rusten in de zon na gedane arbeid.


    En ik ben plannen aan het maken voor schuifdeuren en kamer en suite kasten van massief eiken.

  7. #7

    Standaard

    Een tuintafel.



    Uit ruw vurenhout (4/4 x 120 mm)



    Eigenlijk is het meer een testtafel.



    Omdat ik wel eens gewoon nieuwsgierig ben naar hoelang dit ding overeind blijft wanneer ik het door winter en zomer onbehandeld aan de weergoden overlaat.



    Voor de prijs kan ik deze tafel trouwens wel wat aan z'n lot overlaten, kost amper een fractie van wat ze bij de reguliere tuincentra aan exotische brol verkopen..

    En wie weet, mocht de zomer dit en de komende jaren helemaal uitblijven, dan zal deze tafel het ook prima doen in de kachel.



    Tee.
    Tee.

    Te koop: Continental resonator cone, 9 1/2 inch. Nieuw.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 april 2009
    Locatie
    Oosterwolde FR
    Berichten
    3.969

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door loose-fur Bekijk bericht
    En wie weet, mocht de zomer dit en de komende jaren helemaal uitblijven, dan zal deze tafel het ook prima doen in de kachel.
    Tee.
    Barbaar, zo ga je niet met zulk hout om

    Wél een mooie tafel trouwens
    Mijn website: Aiko Timmer's Guitar Pages :: Facebook
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door barno Bekijk bericht
    ..., je ben een kanjer maar "Ike lul" klinkt gewoon hééél goed

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top