Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 7 van 10 EersteEerste ... 56789 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 61 t/m 70 van 99

Discussie: Snaren-sticky

  1. #61
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 maart 2014
    Locatie
    Ter Apel
    Berichten
    537

    Standaard

    @Louise2012

    "De nieuwe snaren klinken gestemd zelfs vals":

    Ik heb dat ook gehad met een setje snaren en toen ik bij deze snaren ze allemaal iets hoger stemde, klonk het wel goed.
    (dus zegmaar de lage E nog een toon omhoog (strakker) en dan de rest daar weer op stemmen)
    Je gitaar klinkt dan wel goed, maar je kunt natuurlijk niet (makkelijk) met andere muziek mee spelen.
    Dat zou je nog eens kunnen proberen.
    Als het dan wel goed klinkt, zijn ze waarschijnlijk te slap voor jouw gitaar en weet je dat dat setje niet geschikt is.....

  2. #62
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    @Louise2012

    "De nieuwe snaren klinken gestemd zelfs vals":

    Ik heb dat ook gehad met een setje snaren en toen ik bij deze snaren ze allemaal iets hoger stemde, klonk het wel goed.
    (dus zegmaar de lage E nog een toon omhoog (strakker) en dan de rest daar weer op stemmen)
    Je gitaar klinkt dan wel goed, maar je kunt natuurlijk niet (makkelijk) met andere muziek mee spelen.
    Dat zou je nog eens kunnen proberen.
    Als het dan wel goed klinkt, zijn ze waarschijnlijk te slap voor jouw gitaar en weet je dat dat setje niet geschikt is.....
    En dan heb je het over diktes van? Ik vermoed elektrische gitaar diktes: .009 oid. Vanaf .011 ga je daar echt geen last meer van hebben. En hoewel hoger stemmen een oplossing kan zijn, lijkt het me in deze niet echt het beste advies, no offence.. En hier gaat het om een .013 setje.. Als dat te slap is, dan is het een bariton gitaar.. Dit soort staalkabels staat onder een spanning van 80kg+.

    Het meest waarschijnlijke hier is of idd verkeerd gestemd, of een setje wat echt totaal niet bij deze gitaar past qua klank.. Heb dat zelf ook wel eens aan de hand gehad.. Een vreselijk klinkend gitaar met het ene .012 setje en dezelfde gitaar briljant klinkend met het andere .012 setje..
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  3. #63

    Standaard

    Hoi Rizz

    Ik heb de snaren gekocht die je me had aangeraden van C;F. Martin MFX775 Flexible core cust.light en heb ze er gisteren op gezet.

    Het klinkt al véél beter maar toch krijg ik m'n gitaar niet mooi gestemd, ik gebruik een Fender FCT-12 gitaar tuner in C key maar wat ik ook doe het klinkt niet helemaal goed.

    Ik denk dat ik binnenkort gewoon eens naar een gitaarwinkel ga gaan zodat de verkoper mij hier misschien mee kan helpen als ik de gitaar meeneem.

    Zou het ook aan de gitaar zelf kunnen liggen misschien?
    Is al een oud exemplaar en heeft al eens warmer dan weer kouder gestaan..

    Sowieso al bedankt voor je hulp!

  4. #64
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Het zou aan de gitaar kunnen liggen. Ik weet of je tuners erg loszitten? Op de meeste stemknoppen zit een schroefje welke je aan kan draaien:


    Als deze loszit, krijg je 'm niet goed gestemd, omdat de trekkracht van de snaar 'm weer lostrekt.

    Als laatste tip: Ik ga er maar vanuit dat je een smartphone hebt? Download de gStrings app maar eens.. Ik heb 3 stemapparaten in huis, deze is zuiverder en beter in mijn ogen.. ehh, oren.. https://play.google.com/store/apps/d...gstrings&hl=nl
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  5. #65

    Standaard

    Misschien ligt het aan de intonatie?

  6. #66

    Standaard

    Hee! Ik heb een vraagje over mijn snaren. Ik speel sinds een een maand of twee op een Takamine. Toen ik hem kocht zaten er d'addario snaren op, ik denk 0.12's. Ik heb deze vorige week vervangen voor 0.10's (phosphor bronze, ook d'addario) omdat het leren barren niet zo goed ging op de oude snaren. Nu merk ik alleen dat deze (nieuwe) snaren nu al helemaal viezig/roestig zijn.

    Is dat normaal na een weekje spelen? Hoe komt t dat de snaren die er bij verkoop op zaten veel minder snel viezig werden?

  7. #67
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sallie Bekijk bericht
    Hee! Ik heb een vraagje over mijn snaren. Ik speel sinds een een maand of twee op een Takamine. Toen ik hem kocht zaten er d'addario snaren op, ik denk 0.12's. Ik heb deze vorige week vervangen voor 0.10's (phosphor bronze, ook d'addario) omdat het leren barren niet zo goed ging op de oude snaren. Nu merk ik alleen dat deze (nieuwe) snaren nu al helemaal viezig/roestig zijn.

    Is dat normaal na een weekje spelen? Hoe komt t dat de snaren die er bij verkoop op zaten veel minder snel viezig werden?
    ,

    Even snel opgezocht op de Takamine site: Er zitten af fabriek gecoate snaren op: de D'addario EXP 16. Door die coating gaan ze wat langer mee.

    Je hebt blijkbaar wat agressiever zweet dan de meeste mensen en dat betekent simpelweg dat je snaren er sneller aangaan. Het beste koop je dan ook weer gecoate snaren. Van D'addario of Elixir of... Die zijn wat duurder, dat klopt, maar je doet er langer mee en bij jou is het ook nog nooodzaak blijkbaar.

    Succes!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  8. #68
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.914

    Standaard

    Tip: Veeg iedere keer als je de gitaar wegzet / -hangt na het spelen de snaren even af met een (schoon) doekje.
    "Meten is weten, gissen is missen"

  9. #69

    Standaard

    Ah oke, dankjulliewel! Vond het verschil zo groot tussen de setjes. Dan ga ik binnenkort gecoate proberen.

    Wel gek, ik heb niet het idee dat ik veel zweet als ik gitaar speel. Kan het ook komen doordat mijn kamer een vrij hoge luchtvochtigheid heeft?

  10. #70
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Het gaat om de zuurgraad van je zweet. Ik heb ooit 's een leerlinge gehad die niet zweette, maar toch binnen een uur een normaal setje snaren aan gort hielp. Goed, dat is een extreem geval, maar het punt is duidelijk, denk ik..

    Zij schaamde zich ervoor, maar dat is nergens voor nodig.. c'est la vie..

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top