Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 8 van 10 EersteEerste ... 678910 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 71 t/m 80 van 99

Discussie: Snaren-sticky

  1. #71
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door woldhek Bekijk bericht
    Toch weer een hoop geleerd en dan heb ik volgens mij toch bewezen:

    - Het doosje van de Lidl met Western snaren, die zeer helder mooi klinken, bevat een hoge b en hoge e snaar die niet magnetisch is (getest met magneet) en dus niet met een gewone element versterkt kunnen worden. Waarschijnlijk gaat dat met een Piezo element, zoals de meeste Wester gitaren hebben, wel goed.
    - Het doosje met snaren voor electrische gitaren zijn te dun, of zoals Plant ook aangeeft "hebben een lagere tension" en dat klinkt niet goed op mijn gitaar.

    En ja, ik ben een persoon die zoveel mogelijk alles zelf uitzoekt en dat niet alleen met gitaar spelen.
    En ik vind de opties die anderen geven voor de oplossing wel ergens op slaan en helpen mij enorm tijdens het denkproces.
    Moi Sodommer!
    Eerst dank voor je testwerk, maar nu de definitieve conclusies?
    Het moeten dus snaren voor elektrische gitaar worden, en dan 0.11 of ga jij nog dikker?
    Heb hier nog een setje Ernie Ball Beefy Slinky 11-54 liggen, die gaan er eerst maar eens op, maar ik ben wel benieuwd of jij nog betere resultaten hebt gescoord.

    (Heb me gisteren ook een tweedehands TCM50-VBS aangeschaft, en de snaren zijn zo dood als een pier dus daar moet een nieuwe set op, kan ik gelijk de neck even rechttrekken.)
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  2. #72

    Standaard

    @ Midwolda , die Ibanez TCM 50 heb ik ook gespeeld als eerste gitaar, toen ik een andere gitaar kocht is me verteld dat je die gitaar op 2 manieren kan versterken.... elektrisch en/of Akoestisch.. wisten wij niks van hoor... ik heb die verkocht aan een zanger die vaak optrad. mijn man had voor mij op die gitaar elixirs phosphor bronze setje 011-?? opgelegd ..

    @ Rizz, ik lees hier dat je D'addario EXP16 crap vind.. dat mag hoor geen probleem. Ik heb een Takamine TLE-D1 LTD ( mmm jah nog steeds en die gaat niet meer weg ;-) ) en daar liggen heel fijne snaren op , geen idee of het die snaar is. de gitaar was van 2012 praktisch onbespeeld en klinkt heel goed.
    Omdat Takamine gitaren steeds geleverd worden met diezelfde D'Add.EXP 16 snaren zou ik er ook deze weer opleggen als de tijd daar is he..
    is er een reden waarom ik juist toch elixirs nanoweb phosphor bronze op zou leggen, heb er denk ik nog liggen....

    Klank van de gitaar is super vind ik, niet te hoog, heel harmonisch, veel sustain, ik geniet met volle teugen ervan!

  3. #73

    Standaard

    ik heb ook gauw last van groene aanslag op mijn snaren al een x elixer snaren te vroeg vervangen daardoor mijn gitaarleraar zei dat ze langer mee moesten gaan
    ik heb het al binnen een maand als het niet eerder is, maar laat ze nu langer zitten hoor mijn vorige zaten er bijna een jaar op

  4. #74
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 april 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.185

    Standaard

    Informatief artikel in het Engels over keuze voor een snaardikte:
    https://thehub.musiciansfriend.com/g...guitar-strings

    Overigens gebruik ik zelf ook wel "elektrische" snaren op een akoestische gitaar, o.a. omdat ze hun klank wat langer behouden dan akoestische
    Laatst gewijzigd door piezo; 4 november 2018 om 23:05

  5. #75
    Member
    Geregistreerd
    8 februari 2008
    Locatie
    Fryslân
    Berichten
    53

    Standaard Gibsonsnaren op een Epiphone Hummingbird?

    Oei, dit snarentopic is alweer een flinke tijd dood, maar ik waag het toch om een dingetje voor te leggen.

    Ik heb zo'n 'Inspired by Gibson' Epiphone Hummingbird gekocht na het lezen van een lovende recensie in het Duitse Gitarre&Bass. Echt een onweerstaanbaar instrument, met spruce top, all solid mahonie body, mahonie hals, 'Indian laurel' toets, benen kam en brug, inlays van echt paarlemoer en nog zowat aan mooie specs. De enige aanpassing die ik niet kon weerstaan, waren de plastic 'ivory' bridge pins. In Amerika vond ik brugpennen van gefossiliseerd mammoet. Klinkt geweldig interessant, natuurlijk, maar of ik er nou zo verschrikkelijk mee vooruit ging...mwoah.

    Enfin, de gitaar klinkt fantastisch, dat moet gezegd worden. Beetje gepiel met de b-snaar, maar dat euvel kennen we hier wel. Na een half jaar jeukten mijn vingers om de snaren te vervangen. Deze (Indonesische en voortreffelijk afgeleverde) Epiphones komen namelijk met Gibson 0.12-0.53 snaren en ik had steeds de verwachting dat dat nóg wel beter moest kunnen. Wie gebruikt er nou Gibson snaren?

    Nadat ik de voor mij vertrouwde D'Addario EJ-16 (Phosphor Bronze, zelfde dikte) had geplaatst, moest ik tot mijn schrik bekennen, dat de gitaar een stuk minder vol was gaan klinken. Blikkerig bij de hoge snaren. Dit was mij nooit opgevallen bij de voorgangers van mijn Epi (een Tanglewood met gelamineerde body en een compleet mahonie Guild Westerly). De enige verbetering was misschien die b-snaar.

    De vraag: kan het nou kloppen dat die Gibsonsnaren (ook Phosphor Bronze) zoveel beter zijn dan de D'Addario's?
    En wellicht heeft hier iemand nog een tip voor een nóg aantrekkelijker keuze voor op een Hummingbird?

    Dank voor het lezen, ik hoop dat er nog gereageerd wordt....
    Laatst gewijzigd door alvinus; 6 juli 2021 om 14:48

  6. #76
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Gibson snaren zijn prima, niks geen mindere kwaliteit maar wel met een bepaalde toon die je moet liggen en geoptimaliseerd voor een 24,75" mensuur. Nou is de Hummingbird toevallig een Gibson model dat door Gibson zowel in 25,5" als in 24,75" wordt gemaakt en ik heb geen idee wat Epiphone gebruikt.

    Ik heb zelf een Gibson met een 25,5" hals en daar gebruik ik meestal Martin snaren op (SP bronze) omdat ik houd van het heldere van die snaren. Nou zijn Martin snaren weer geoptimaliseerd voor 25,5" omdat Martin's dat meestal zijn maar het gaat vooral om de klank en wat je zelf mooi vind.

    Kort antwoord: als je de Gibson snaren mooi vind klinken gebruik je die toch, zijn ook prima snaren!

    Edit: die 2 lengtes is natuurlijk de Dove, niet de Hummingbird, die zijn altijd 24.75". Ik wordt oud!!
    Laatst gewijzigd door kwispelhond; 7 juli 2021 om 14:02

  7. #77
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Nieuwe snaren klinken altijd "blikkerig" als je ze vergelijkt met de oude snaren die je net vervangen hebt. Dat gezegd hebbende, ik leg op al m'n westerns (nu even drie) Martin Marquis 80/20 Bronze Light 012-054. Klinken van zichzelf al wat voller dan phosphor-bronze, niet iedereen kan dat waarderen, maar wellicht eens proberen?

    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  8. #78
    Member
    Geregistreerd
    8 februari 2008
    Locatie
    Fryslân
    Berichten
    53

    Standaard

    @ Kwispelhond: Dank voor je antwoord. De Epi Hummingbird heeft een mensuur van 24.72”, dus het zou kunnen dat die Gibsonsnaren daar optimaal bij passen, als ik je bijdrage zo lees. Nooit geweten dat snaren geoptimaliseerd kunnen zijn voor een bepaalde mensuurlengte, althans niet als het gaat om een minimaal verschil. Staat toch ook nooit op de zakjes eigenlijk. Waar haalde je deze specifieke kennis vandaan? Ik vind het razend interessant om te weten, ook voor een eventuele alternatieve snaarkeuze in de toekomst!

    @Midwolda: Wellicht een goeie tip, zo’n vol klinkende snaar. Zou die geoptimaliseerd zijn voor 24.72”?
    Laatst gewijzigd door alvinus; 7 juli 2021 om 13:56

  9. #79
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 juni 2009
    Locatie
    rechtsboven
    Berichten
    13.557

    Standaard

    Weet ik niet, maar ze doen het prima in mijn Gibson MK-53 met 25.3" mensuur.
    vrijheid blijheid - Vroeger was heel veel beter.

  10. #80
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2013
    Locatie
    wild-westland
    Berichten
    716

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door alvinus Bekijk bericht
    @ Kwispelhond: Dank voor je antwoord. De Epi Hummingbird heeft een mensuur van 24.72”, dus het zou kunnen dat die Gibsonsnaren daar optimaal bij passen, als ik je bijdrage zo lees. Nooit geweten dat snaren geoptimaliseerd kunnen zijn voor een bepaalde mensuurlengte, althans niet als het gaat om een minimaal verschil. Staat toch ook nooit op de zakjes eigenlijk. Waar haalde je deze specifieke kennis vandaan? Ik vind het razend interessant om te weten, ook voor een eventuele alternatieve snaarkeuze in de toekomst!

    @Midwolda: Wellicht een goeie tip, zo’n vol klinkende snaar. Zou die geoptimaliseerd zijn voor 24.72”?
    Gibson zet wel op de pakjes dat hun snaren ideaal zijn voor Gibson gitaren, en heel groot dat ze masterbuilt en premium zijn want ze houden van dat soort termen bij Gibson.

    Verder heb ik het ook nooit op een pakje zien staan maar binnen de zelfde dikte-maten merk je als je snaren probeert dat er toch verschil zit in hoe soepel ze voelen en ook hoe gemakkelijk ze indrukken bij het spelen. Je begrijpt het waarschijnlijk al: de wat stugger aanvoelende snaren zijn vaak erg fijn op een kortere mensuur en de wat losser aanvoelende snaren zijn vaak top op een langere mensuur maar alles is betrekkelijk en klank en smaak is doorslaggevend.

    Het advies is eigenlijk dan ook om gewoon zoveel mogelijk verschillende snaren te proberen en dan vind je vanzelf wat voor jou het beste klinkt en speelt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top