Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard Diy mini amp (se el84) - 120hz brom tuurlijk....

    In de trend van de EPI's en Harley B's besloot ik een tijdje geleden zelf ook zo'n leuk "mini" ampje
    te bouwen, mede omdat het me momenteel even aan de benodigde doekoe ontbreekt..

    Als basis nam ik een van m'n eerste (reparatie) hifi versterkertjes, de Kontakt KT-7, die verder prima speelde
    maar waar ik in de praktijk eigenlijk niets meer mee deed. Kannibalisme van eerdere projectjes,
    ik denk hier wel een bekend fenomeen..

    Op basis van eerdere gebruikte schema's en mod's heb ik het volgende bekokstoofd,
    een aangepaste 2204 pre-amp, met een zo'n simpel mogelijk (1,5 watt) SE EL84 eindtrapje.



    Een paar avondjes knutselen later ;



    Eigenlijk maak ik nooit gebruik van die "aansluit T-stukjes" maar ik kreeg er met geen mogelijkheid een
    boardje in (hoogte chassis 1,5 cm), misschien dat hier het probleem al begint...

    Toen nog even een leuke "snake-skin" tas van m'n dochter geroofd for het frontje, decal voor de lettertjes,
    en zie daar het frontje begint al echt op een mini topje te lijken.



    en omdat ik de "knip en plak" slag aardig te pakken kreeg, ook maar het witte lijntje en heus biesje om
    het frontje heen. (biesje dat ik dat woord nu werkelijk een keer gebruik..)



    Maar zoals ik TN al aangaf, het ampje heeft een erg nare 120 hz brom, die onafhankelijk van het
    volume continu aanwezig is. Na het nodige google werk en de hierin verwerkte suggesties tevergeefs
    te hebben geprobeerd, weet ik het eigenlijk niet meer..

    Zonder de pre-amp buisjes bromt de versterker vrolijk verder, ook als ik de tonestack en master
    naar de el84 los haal. In mijn ogen moet het dus in de voeding en/of eindtrap zitten.

    Ik heb ook geprobeerd de OPT een eigen tap te geven via de eerste filter-C na de EZ80,
    de waarde van de cathode R verdubbeld, (datasheet = R220)

    Ik kan geen groundloops vinden, alles is eenzijdig geaard, en ook de speaker jacks loshalen
    van het chassis werkt niet.

    Pffff.... wie helpt me van m'n brommer af, want nogmaals ik heb geen idee meer..

    EDIT :

    de C's in de voedingslijn zijn inmiddels vervangen voor (nieuwe) JJ 50 + 50uf 500 volt,
    de brom is zo mogelijk nog erger geworden..
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 6 mei 2013 om 18:44

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 november 2008
    Locatie
    HLMRmeer
    Berichten
    4.091
    Blog Entries
    243

    Standaard

    Ik kan alleen zeggen dat ik het een sexy topje vind. En dat ik hoop dat je het opgelost krijgt.
    vriendelijke groet, Olav
    Founding Member of the Gun Guitars Owners Association
    www.makeyoursongcount.com

  3. #3

    Standaard

    Randaarde te dicht bij de andere aardes aangesloten?
    Tijd zat....... toch??

    Mijn knutsel-stagram en knutsel-blog

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    Nop, direct bij binnenkomst aan het chassis, maar ook zonder randaarde bromt de boel vrolijk verder...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik zou inderdaad eerst het probleem probleem proberen te isoleren:
    - Een scope heb je zeker niet? dan :
    a) ff de 22nF loskoppelen naar de eindtrap. en verifieer dat de 1M weerstand van de grid naar de EL84 daadwerkelijk aan GND zit.
    Als hij dan nog bromt kan het zijn dat je EL84 niet echt lekker is. Je kan wel wat hum horen, maar dat zou niet zoveel mogen zijn.

    Als die metingen op het schema kloppen dan staat die EL84 veeeeeel te heet te stoken. 15W ruim.
    Ik zou die 100ohm weerstand eens vergoten naar rond de 220-300 ohm (ff zoeken). Je moet op een kathode spanning uitkomen van rond de 10-12V.
    Staat hij nog niet te roodgloeien?

    uitleg:
    B1 = 279B
    Op G2 staat 269V
    Verschil is 10V
    Stroom door G2 = 10 / 1500 = 6.6mA

    Op de kathode staat 6.7V
    R = 100 ohm dus 67mA loopt er door de kathode
    6.6 daarvan loopt door G2 dus de rest door de anode (what goes in must come out)
    de Anode stroom is dus 67mA - 6.6 = 60.4mA

    De spanning op de anode is 260V.
    De spanning op de kathode is 6.7V De Vak = 260 - 6.7 = 253.3V
    dissipatie van de anode : P = U x I = 253.3 x 0.0604 = 15.3W

    Een EL84 kun je beter in klasse A op max 11W zetten
    Laatst gewijzigd door nico verduin; 6 mei 2013 om 20:16
    Nico


  6. #6

    Standaard

    Ik heb net hetzelfde voor (ben er nog aan aan het werken), dus deze ga ik goed volgen.
    tegen mij zeiden de ervaren rotten dat je in een SE versterker best een choke in de voeding plaatst. Ligt het daar mss aan?

    Nog iets: als je deze opstelling in Duncan's power supply designer maakt, geeft hij een waarschuwing dat je over de specificaties van de rectifier gaat.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Hij gaat niet over die spec heen hoor. Een radio heeft vaak nog een EZ80 en daar worden een stuk of 7 preamps (in een diversiteit van soorten) voorzien van stroom. Die paar preamps gaan het niet uitmaken.
    De laatste hum kan hij kwijt raken door inderdaad bijv. die 100 ohm weerstand uit de gelijkrichter te vervangen door een choke van rond de 100mA 4-10H. Maar hij moet eerst die EL84 minder laten stoken.
    Nico


  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Is de netfrequentie tegenwoordeig 60 Hz in amsterdam


    Met dit formaat elko's moet het goed gaan hoor.

    Begin met alleen een eindbuis om die eerst bromvrij maken. Om te beginnen is het filter niet geschikt om het schermrooster te voeden. Maak je schermroosterweerstand maar eens los en knoop die aan B2.

    Doet dat nix dan kathodeweerstand 220 Ohm maken. Eventueel met een kleine regelbare voeding de buis even afknijpen. Neemt de brom dan af weet je in iig of hij teveel stroom trekt. SE trapjes moeten echt een nette voeding hebben en dat zou ook moeten kunnen met 2x50uF.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    kijk, gelukkig weer wat aanknopingspunten, word vervolgd!

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard

    ok, ik ben er (bijna)...

    Ik heb eerst geprobeerd de weerstand op de kathode op te voeren naar R220/3watt., maar toen hoorde ik dus helemaal niets meer... Er van uitgaande dat de EL84 was overleden, deze geruild voor een (oude) Telefunken buis, en inderdaad daar was de brom weer. De spanning op de kathode liep op tot zo'n 80 volt, en dus niet veel later een "rokende" R220..

    Toch maar even rekenen dan ;

    @Nico, als ik jouw uitleg goed begrepen heb, kom ik bij gebruik van B1 op een benodigde waarde van 134 Ohm, om precies op 11watt (dissipatie) uit te komen..

    Omdat ik even niets anders in huis had en toch verder wilde heb ik een R120/10watt met een nieuwe 22uf C gebruikt, vooralsnog even op B1, maar de brom bleef onverminderd aanwezig...
    Met de eerder "overleden" EL84 bleek nu overigens niets mee aan de hand te zijn..



    Vervolgens het advies van cluseau gevolgd, dus de eindbuis via B2 voeden, en ja hoor weg brom!!!
    Echt nagenoeg stil!!!

    Als ik na het meten nu dezelfde som weer maak ;

    B2 = 275V, G2 = 266V, (9V - 1k5 = 6 mA)
    Kathode = 6,23V - R120 = 52 mA, minus 6mA = 46mA
    Op de anode staat nu 269V - 6,23V (Kathode) = 262,77 x 0,046 = 12,07 watt

    Nog steeds aan de hoge kant, maar met een R130 moet ik dus nagenoeg op 11 watt uit komen!
    (Tenminste als ik jullie goed begrepen heb....).

    Ik vraag me alleen wel af of dit nu de beste oplossing is, ik bedoel, theoretisch zou ik nog een extra
    B+ specifiek voor dit buisje kunnen realiseren, of sla ik nu door...

    @psychomantics, ik volg ook inderdaad jouw topic hierover, leuk man !
    En over die choke kan ik weinig zeggen, ik heb hier gewoon (nog) te weinig verstand van, aan de andere kant
    als "de oude rotten" je dit adviseren...

    @cluseau, 60 Hz in Amsterdam, tja we zijn hier wel vaak de eerste, zo bleek ook vorig weekend weer,
    maar na mijn weten is het nog niet zover

    (Na het uitvoerig te hebben gegoogled, was ik even vergeten dat ik weer thuis was)


    Greetz
    Dutch
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 9 mei 2013 om 00:30

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top