Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 29

Threaded View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 mei 2009
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.159

    Standaard Diy mini amp (se el84) - 120hz brom tuurlijk....

    In de trend van de EPI's en Harley B's besloot ik een tijdje geleden zelf ook zo'n leuk "mini" ampje
    te bouwen, mede omdat het me momenteel even aan de benodigde doekoe ontbreekt..

    Als basis nam ik een van m'n eerste (reparatie) hifi versterkertjes, de Kontakt KT-7, die verder prima speelde
    maar waar ik in de praktijk eigenlijk niets meer mee deed. Kannibalisme van eerdere projectjes,
    ik denk hier wel een bekend fenomeen..

    Op basis van eerdere gebruikte schema's en mod's heb ik het volgende bekokstoofd,
    een aangepaste 2204 pre-amp, met een zo'n simpel mogelijk (1,5 watt) SE EL84 eindtrapje.



    Een paar avondjes knutselen later ;



    Eigenlijk maak ik nooit gebruik van die "aansluit T-stukjes" maar ik kreeg er met geen mogelijkheid een
    boardje in (hoogte chassis 1,5 cm), misschien dat hier het probleem al begint...

    Toen nog even een leuke "snake-skin" tas van m'n dochter geroofd for het frontje, decal voor de lettertjes,
    en zie daar het frontje begint al echt op een mini topje te lijken.



    en omdat ik de "knip en plak" slag aardig te pakken kreeg, ook maar het witte lijntje en heus biesje om
    het frontje heen. (biesje dat ik dat woord nu werkelijk een keer gebruik..)



    Maar zoals ik TN al aangaf, het ampje heeft een erg nare 120 hz brom, die onafhankelijk van het
    volume continu aanwezig is. Na het nodige google werk en de hierin verwerkte suggesties tevergeefs
    te hebben geprobeerd, weet ik het eigenlijk niet meer..

    Zonder de pre-amp buisjes bromt de versterker vrolijk verder, ook als ik de tonestack en master
    naar de el84 los haal. In mijn ogen moet het dus in de voeding en/of eindtrap zitten.

    Ik heb ook geprobeerd de OPT een eigen tap te geven via de eerste filter-C na de EZ80,
    de waarde van de cathode R verdubbeld, (datasheet = R220)

    Ik kan geen groundloops vinden, alles is eenzijdig geaard, en ook de speaker jacks loshalen
    van het chassis werkt niet.

    Pffff.... wie helpt me van m'n brommer af, want nogmaals ik heb geen idee meer..

    EDIT :

    de C's in de voedingslijn zijn inmiddels vervangen voor (nieuwe) JJ 50 + 50uf 500 volt,
    de brom is zo mogelijk nog erger geworden..
    Laatst gewijzigd door Dutch66; 6 mei 2013 om 17:44

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top