Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 118

Discussie: Snaren-sticky

Hybrid View

  1. #1
    Moderator
    Geregistreerd
    30 juli 2010
    Locatie
    Rotterdam-Zuid
    Berichten
    10.444

    Standaard Snaren-sticky

    Plaats hier je recensies van snaren!
    Ik buig voor niemand. Ik heb een slechte rug.


    Te koop: Cort Actionbass , zie advertentie!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2005
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    10.209

    Standaard

    Inmiddels gebruik al best lang Elixirs. Gaan niet zo lang mee als ik zou willen (ongeveer een maandje, hooguit 2), maar vind ze fijn spelen (lekker smooth) en zijn consistent van klank, ook al is de laklaag na een paar weken wel versleten op de plaats waar ik aansla.

    Maar soms koop ik als reserve en voor de studio D'addario's. Op de een of andere manier krijg ik het tegenwoordig voor elkaar (is lang niet altijd zo geweest!) dat een setje na een dag spelen al dood is. Laatst in de studio voor een demo, waar we 3 nummers in 3 of 4 takes erop zetten ('s avonds opgenomen, 's middags opgebouwd en gesoundchecked, de dag ervoor snaren ververst). Na het inspelen leek het erop dat ik ergens een overdub moest doen. Was uiteindelijk niet nodig, maar de D-snaar klonk toen alsof hij afgedempt werd.

    Daarnaast laatst een weekje geleden nog eens setje D'addario erop gedaan omdat ik nog maar 1 setje Elixirs in huis had. Na een half uur rekken bleven de snaren maar teruglopen - normaal is het met een keertje of 3, 4 echt wel goed. Toen iets harder getrokken...

    Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de snaren. Bij de één breken D'addarios als je ernaar kijkt, bij de ander zijn Ernie Balls binnen 2 uur dood. Bij mij werken Elixirs het fijnst. Alleen op mijn Jackson heb ik wel D'addario Chromes (flatwound), die werken heel fijn omdat ze wat scherpte missen en omdat flatwounds nu eenmaal fijner zijn als je met strijkstok speelt. Daarnaast is het simpelweg zo dat die gitaar veel minder speeluren krijgt én ik er veel minder lomp op speel.

    Tot slot: tot mijn grote verbazing heb ik van de week veel Elixirs (en wat D'addario chromes) gekocht bij Schreeven in Nijmegen. Laten we zeggen dat bevriend zijn met het personeel erg lekker voordeel kan opleveren...

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Heb jarenlang ernieball gespeeld. De regular slinky. Totdat ik een keer bij de muziekzaak kwam en de slinky's waren uitverkocht. Op aanraden van de verkoper heb ik toen een setje Curt Mangan geprobeerd. Dit schijnt een exwerknemer van ernieball geweest te zijn.
    Sindsdien ben ik over op Curt Mangan. Spelen gelijk aan ernieball alleen zijn vanaf de eerste seconde stemvast. Het is opleggen, stemmen en spelen. Bij ernieball had ik de eerste paar uurtje nog regelmatig wat bijstemming nodig.

    Voor de studio wil ik nog weleens naar DR snaren pakken. Geweldig klinkend en spelende snaren alleen vind ik de klank er snel afgaan.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    7 maart 2010
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    498

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door FruscianteFan Bekijk bericht
    Inmiddels gebruik al best lang Elixirs. Gaan niet zo lang mee als ik zou willen (ongeveer een maandje, hooguit 2), maar vind ze fijn spelen (lekker smooth) en zijn consistent van klank, ook al is de laklaag na een paar weken wel versleten op de plaats waar ik aansla.

    Maar soms koop ik als reserve en voor de studio D'addario's. Op de een of andere manier krijg ik het tegenwoordig voor elkaar (is lang niet altijd zo geweest!) dat een setje na een dag spelen al dood is. Laatst in de studio voor een demo, waar we 3 nummers in 3 of 4 takes erop zetten ('s avonds opgenomen, 's middags opgebouwd en gesoundchecked, de dag ervoor snaren ververst). Na het inspelen leek het erop dat ik ergens een overdub moest doen. Was uiteindelijk niet nodig, maar de D-snaar klonk toen alsof hij afgedempt werd.

    Daarnaast laatst een weekje geleden nog eens setje D'addario erop gedaan omdat ik nog maar 1 setje Elixirs in huis had. Na een half uur rekken bleven de snaren maar teruglopen - normaal is het met een keertje of 3, 4 echt wel goed. Toen iets harder getrokken...

    Ik weet niet of het aan mij ligt of aan de snaren. Bij de één breken D'addarios als je ernaar kijkt, bij de ander zijn Ernie Balls binnen 2 uur dood. Bij mij werken Elixirs het fijnst. Alleen op mijn Jackson heb ik wel D'addario Chromes (flatwound), die werken heel fijn omdat ze wat scherpte missen en omdat flatwounds nu eenmaal fijner zijn als je met strijkstok speelt. Daarnaast is het simpelweg zo dat die gitaar veel minder speeluren krijgt én ik er veel minder lomp op speel.

    Tot slot: tot mijn grote verbazing heb ik van de week veel Elixirs (en wat D'addario chromes) gekocht bij Schreeven in Nijmegen. Laten we zeggen dat bevriend zijn met het personeel erg lekker voordeel kan opleveren...
    Ik heb dezelfde ervaringen met D'addario vs Elixir. D'addario's gaan bij mij niet langer dan een week mee (een uur tot twee per dag), en hebben dan een hele range aan toonverandering gehad. Ernie Balls valt de coating er binnen twee uur vanaf en dan haal ik mn vingers open (wellicht heb ik bijtend hand-zweet?). Elixirs blijven bij mij een maand of twee goed, en zijn ook veel stabieler. Daarnaast speelt nanoweb gewoon ontzettend lekker! Ik hoef in ieder geval niets anders meer!
    Gitaren: Skervesen Swan Fanned 7
    Gear: Laney Ironheart Studio/TC-GMajor/Mesa5050/CarvinLegacy2x12
    Band: Progressive metal in aanbouw..
    Te koop: Carvin Legacy 2x12 V30 - PM voor info

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    14 mei 2005
    Locatie
    Prinsenbeek
    Berichten
    6.966

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Thyrif Bekijk bericht
    Ik heb dezelfde ervaringen met D'addario vs Elixir. D'addario's gaan bij mij niet langer dan een week mee (een uur tot twee per dag), en hebben dan een hele range aan toonverandering gehad. Ernie Balls valt de coating er binnen twee uur vanaf en dan haal ik mn vingers open (wellicht heb ik bijtend hand-zweet?). Elixirs blijven bij mij een maand of twee goed, en zijn ook veel stabieler. Daarnaast speelt nanoweb gewoon ontzettend lekker! Ik hoef in ieder geval niets anders meer!
    Gewoon ongecoate ernieball's nemen Ik vind coating op snaren sowieso troep.
    Gitaren: Gibson SG 50th Anni. 24
    Amp: Engl Blackmore, Marshall 1960AX
    Band: Shabby Harrys https://www.facebook.com/shabbyharrys/?locale=nl_NL
    Te koop: niets

  6. #6

    Standaard

    Meestal DR, d'addario of dean markley (vooruit, een set zonder D: Gibson britewires). Maakt me niet heel veel uit, die spelen altijd wel (moet eerlijk zeggen dat ik me nu bedenk dat mijn setje d'addario 011 nu na een week al niet meer zo fris klinkt).

    Ernie ball slinkys ook vaak geprobeerd, maar nee. Dat voelt net of je elastiekjes op je gitaar hebt zitten, te rubberig voor bluesy bends naar mijn mening.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 augustus 2007
    Locatie
    Veurne - België
    Berichten
    3.117

    Standaard

    Ik ben niet zo gek van D'Addario, die snaren klinken nogal blikkerig als ze er pas opstaan en na een tijd beginnen ze in mijn vingertoppen te snijden. Vervolgens Elixir Nanoweb geprobeerd: dat vond ik erg leuke snaren, gaan lang mee, hebben niet dat blikkerige van D'Addario en voelen beter aan. Helaas zijn ze ook prijzig. Daarom overgestapt naar 2 andere merken: Dean Markley Blue Steel en GHS (Medium) Boomers. Vooral de DM Blue Steel ben ik erg blij mee: gaan - bij mij - haast even lang mee als Elixirs, klinken zo mogelijk nog beter en spelen heerlijk en kosten de helft van zo'n nanoweb-setje.
    “Lean your body forward slightly to support the guitar against your chest, for the poetry of the music should resound in your heart.” - Andres Segovia

    GuitarPlansCollection

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 juni 2007
    Locatie
    Enschede
    Berichten
    216

    Standaard

    Noem mij eigenwijs, want ik was er jarenlang van overtuigd dat goedkope snaren voor mij goed genoeg waren. Bij Thomann kocht ik altijd die spotgoedkope Harley Benton snaartjes van € 0,99 per setje. Gezien de herrie die ik met mijn bandje maak, hoorde ik het verschil met duurdere snaren toch niet vond ik. Doordat ik laatst door mijn voorraadje Harley’s heen was geraakt, was ik genoodzaakt een setje D'Addario’s aan te schaffen. Wat bleek? Na het opzetten van de D'Addario’s en een paar keer stretchen, bleven de snaren prima in tune. De Thomann-snaartjes kreeg ik altijd met moeite goed gestemd, ook al zaten de snaren er al een paar weken op en moest ik tijdens het spelen vrij vaak bijstemmen. De D'Addario’s bleven dus veel beter in tune en dat zal bij andere merken waarschijnlijk net zo zijn. Ik ben om: voor mij dus geen goedkope snaartjes meer. Ik zag trouwens dat Thomann ook wat duurdere snaren onder het merk Harley Benton verkoopt, deze kosten € 3,50. Heeft iemand daar toevallig ervaring mee?

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 maart 2004
    Locatie
    in de jungle
    Berichten
    2.953

    Standaard 010 0f 011 voor slide gitaar? (met foto)

    Ik wil een elektrisch gitaartje (strat-achtige) gaan optimaliseren speciaal voor slide gitaar.
    Kan ik 'beter' dikkere snaren gebruiken, of gewoon 010 blijven gebruiken en dan de snaren iets hoger zetten? Normaal speel ik met lage tot gemiddelde actie.

    Er is natuurlijk geen 1 goed antwoord, maar ik vroeg me af wat jullie ervaringen zijn. Of wat de meer bekende slide gitaristen prefereren.

    Verder wil ik de onderste 'hoorn' van de gitaar misschien nog wat dieper uitzagen zodat ik nog beter bij de hoogste frets kan.
    En ook nog de brug pickup vervangen door wat anders. Ideeën hierover zijn ook welkom...

    Dit is hem trouwens:
    Laatst gewijzigd door apekop; 14 juni 2013 om 10:48

  10. #10

    Standaard

    Is het de bedoeling om er ook echt alleen slide op te spelen. Dan zou ik zonder meer voor dikte gaan (waarom niet meteen 0.13 of zo). Hoe dikker, hoe meer tone terwijl je er bij het spelen toch nagenoeg niks van zult merken. Als je echter ook nog akkoorden e.d. wilt pakken zul je een beetje het optimum moten zoeken tussen sound en speelcomfort. Zelfde geld wat mij betreft voor de actie: in principe zo hoog mogelijk, tenzij...

    Uiteindelijk is zo iets natuurlijk altijd persoonlijk, dit klinkt een beetje als een bij-project dus dan zou ik gewoon lekker expirimenteren om te ontdekken wat voor jou werkt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top