Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 12 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 120
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    Ik denk niet dat muzikanten significant beter zijn een paar eeuw geleden, laat staan dat genetica zich zo snel in een generatie kan veranderen. Meer resources, meer vrije tijd, een betere economische context om zich te bekwamen helpt veel meer.
    De grootste verandering komt waarschijnlijk uit het instrumentarium zelf. Een genre ontstaat omdat gitaren en amps veranderen en dat verandert de speelwijze weer. En you gain some you lose some. Vai is redelijk universeel maar een goeie Albert Collins lick moet je niet van hem vragen en zet hem tegenover een flamenco speler als Tomatio en dan is de koek al helemaal snel op.
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2011
    Locatie
    Voorburg
    Berichten
    238

    Standaard

    Ik ben van de jongere generatie(17) en wat hier gezegd word is meer dan waar. Ik heb uren in met zolderkamertje doorgebracht om beter te worden en avonden gejammed. Dat iemand talent heeft is bullsh*t. Heb er gewoon elke dag keihard voor moeten oefenen. Ik begon ook slecht maar het plezier heeft me verder geholpen. Jongeren waaronder ik hebben gewoon teveel vrije tijd en uit verveling gaan ze maar gitaar spelen. En nu ik werk is het voor mij een gewoonte geworden om als ik thuis ben nog steeds mijn gitaar te pakken. Er gaat zelden een dag voorbij dat ik niet gitaar heb gespeeld.

    Als tip geef ik oefenen oefenen oefenen niet opgeven en er plezier in hebben. Speel je nu een kwartier of een half uur gitaar en je word niet beter? Maak er dan 1 uur of 2 uur van. Word je nog steeds niet beter 4 uur enz... Zet je mooie gitaar in de kamer waar je het meest bent. Op een gegeven moment nodigt die je uit en roept die speel alsjeblieft op me! Koop pedalen en amps daardoor krijg je ook zin om te spelen.

    En kwa bandjes, Zoek de lokalen jamsessie's op en ga langs met je gitaar. Vraag of je mee mag spelen ook al bak je er niks van (dat deed ik ook in het begin). Van de betere muzikanten kan je leren tijdens het meespelen en kijken. Je word beter en gaat mensen leren kennen en dan word je vast wel eens gevraagd voor een bandje. Zo heb ik verzoeken gekregen en nummers uitgewisseld en ben ik nu al een half jaar bezig in de studio voor een albums op te nemen voor een producer.

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 mei 2005
    Locatie
    Utrecht
    Berichten
    14.669

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HouseMetalJazz Bekijk bericht
    Vlgs mij ook een typisch generatieprobleem: de volgende generatie is vaak beter dan de voorgaande. Dat zie je ook met internet, games en computers. Dat wordt ze met de paplepel ingegoten. Onze generatie (rond de 35 - 45) heeft soloos moeten uitzoeken door bandjes steeds heen en weer te spoelen. De huidige haalt alle tabs van het internet. Die slaan zo een zeer bewerkelijk (maar voor de oren uiterst leerzaam!) stukje werk over.

    Je ziet het ook door de geschiedenis heen gaan: het begint (qua rock) met Jimi, dan evolueert dat naar de behendigheid van Van Halen, en het resulteert in de duivelskunstenarij van Vai. Daar ben ik gestopt, maar ik kan me voorstellen dat er nu lui rondlopen die om Vai lachen...
    Sorry, maar dat is echt onzin! Ik ben nog net van voor het tijdperk dat je alles op internet op kon zoeken (Youtube was er nét toen ik een jaar of 16-17 was) maar ik doe nog steeds alles op gehoor! Ik snapte tabs nooit (was er toen al wel in veelvoud), deed het liever op gehoor omdat dat sneller ging. Was ook heel normaal. Als je iets wil leren spelen ga je het uitzoeken op de gitaar.
    M'n gehoor is er zeker niet op achteruit gegaan merk ik
    The Guitar Express Podcast! Interviews met Leif de Leeuw, Vedran Mircetic, Arnold van Dongen, Bert Meulendijk...
    http://gitaarpodcast.nl/

  4. #24

    Standaard

    technische speelkwaliteit heeft niets met muziek te maken. Het uitdrukken van je emotie is muziek maken. of je dat nu met 1 noot doet of met 1000 is bijzaak. een gitaar is een instrument net als een hamer of een fornuis. Een tool om blijheid en verdriet uit te kunnen drukken.
    De enige vraag is "vind je het leuk om te doen?" Als dat zo is heb je een hobby.

    Ook als je geen talent hebt is het leuk om gitaar te spelen, te klussen of te koken. Afhankelijk van jouw gevoel erbij. En waar de een als ie blij is prachtige taarten gaat bakken. Daar gaat de echte gitarist er geluid bij zoeken.

    Blijken er uiteindelijk mensen interesse te hebben in je kunsten? Dan zou je van je hobby een beroep kunnen maken. Maar dat is een bijzaak. Geld verdienen zitten zorgen aan. Dat combineerd slecht met liefhebberij. De pret gaat er van af.

    Ik weet zeker dat ook steve vai soms bij bepaalde gitaristen denkt "wtf. ik wou dat ik zo kon spelen!" omdat elke oprecht geinteresseerde muzikant tegen dingen aan blijft lopen die hij/zij nog niet kan. Moeilijk of makkelijk. Maar dat hij meer noten in zijn vingers heeft zitten dan jij maakt nog niet automatisch dat hij jouw muzikaal verhaal zou kunnen vertellen. Integendeel, dat kan alleen jij.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Luke-wannabe Bekijk bericht
    Sorry, maar dat is echt onzin!
    Vlgs mij bevestig je juist wat ik schreef... ??? Nl., dat je je gehoor zo perfect ontwikkelt. Maar voor die 99,9% die TABs wel begrijpen blijkt dat een errug handig hulpmiddel dat je direct aanwijst welke noten je moet spelen. Zoals gezegd: Dat scheelt een hoop uitzoekwerk met - wat wij vroegah hadden - bandjes. Die jonkies kunnen meteen aan de slag met de techniek.

    Plus dat ik geloof dat dingen evolueren door de generaties. Zeker het jonge rock-gitaarspel was de afgelopen decennia volop in ontwikkeling qua techniek. En je ziet dat qua rock-techniek elke generatie weer verder gevorderd was.
    Laatst gewijzigd door HouseMetalJazz; 6 mei 2013 om 12:33

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    25 april 2011
    Locatie
    Waddinxveen
    Berichten
    5.739

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HouseMetalJazz Bekijk bericht
    Vlgs mij bevestig je juist wat ik schreef... ???
    Hij is 24...

    Nou, ik ben ook van de generatie voordat internet gemeengoed was, maar gemak dient de mens (lees: ik ben gewoon lui..) Waar ik vroeger alles uitzocht, speel ik het nu van tabs. Ook tabs kan je sneller leren lezen...
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door macwilliams Bekijk bericht
    Zolang niemand ze quote zijn het net goudvissen achter een glasplaat. Je ziet ze spartelen maar je hoort niks.

  7. #27

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Pepe Bekijk bericht
    Ik denk niet dat muzikanten significant beter zijn een paar eeuw geleden, laat staan dat genetica zich zo snel in een generatie kan veranderen.
    Misschien heeft het met genetica niets te maken:

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Honderdste_aap

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    17 juli 2002
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    30.487

    Standaard

    ah... paranormaal... magie...... da's mooi!
    Die Hard is geen Kerstfilm!

  9. #29

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door HouseMetalJazz Bekijk bericht
    Vlgs mij bevestig je juist wat ik schreef... ??? Nl., dat je je gehoor zo perfect ontwikkelt. Maar voor die 99,9% die TABs wel begrijpen blijkt dat een errug handig hulpmiddel dat je direct aanwijst welke noten je moet spelen. Zoals gezegd: Dat scheelt een hoop uitzoekwerk met - wat wij vroegah hadden - bandjes. Die jonkies kunnen meteen aan de slag met de techniek.

    Plus dat ik geloof dat dingen evolueren door de generaties. Zeker het jonge rock-gitaarspel was de afgelopen decennia volop in ontwikkeling qua techniek. En je ziet dat qua rock-techniek elke generatie weer verder gevorderd was.
    Dat was niet echt wat je schreef, de opmerking over het perfect ontwikkelen van het gehoor was een terzijde, een voetnoot tussen haakjes.
    Bovendien weet je met tabs niet welke noot je moet spelen maar welk vakje je op welke snaar moet indrukken; of het de juiste noot is hangt er vanaf of je je gitaar weet te stemmen en of je techniek in orde is. Noten zijn genoteerde tonen, bijvoorbeeld een f door het bovenste lijntje van een notenbalk met een G-sleutel of een c met één hulplijntje boven een balk met een F-sleutel.
    Tabs bevatten over het algemeen ook geen of ondoorzichtige informatie over het ritme waarin de opeenvolgende tonen gespeeld moeten worden. Het is handig voor vingerzettingen maar verder waardeloos waar het gaat om het weten welke noten je speelt en hoe je dat ritmisch moet doen.

    Ik heb aardig wat leerlingen op het moment en leergierige mensen tref ik in alle leeftijdscategorieën aan; maar ik heb geen enkele indicatie dat de jongere generatie het beter doet dan de oudere of de nog oudere.

    Dat wiki-verhaaltje laat weinig ruimte voor een paranormale verklaring; de apen leerden het van elkaar.
    Aaron Stonebeat
    Mijn nieuwe band: Eddy Current & The Field
    Stonebeat's gitaargeknutsel in beeld: http://aaronstonebeat.mijnalbums.nl/

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    13 januari 2009
    Locatie
    Thuis
    Berichten
    384

    Standaard

    Ach, tabs zijn wel prettig soms. Om je een beginnetje te geven. Maar zoals Aaron schrijft, geen ritme. Soms (of meestal) zelfs niet duidelijk waar de de maten precies vallen. En daarbij staat er ook nog eens heel veel foute junk op de tab websites.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top