Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7

Discussie: Ewob 2013

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Music Ewob 2013

    Volgende week, hemelvaartsdag plus de vrijdag en zaterdag is het weer EWOB festival, de 16 editie.
    Americana, met de nadruk op Bluegrass. Je weet wel, van het snelle snarenspul en de messcherpe, meerstemmige zang.

    Er zijn 's middags en 's avonds continue optredens van bands uit heel Europa, USA en zelfs Australie.
    Parallel daaraan een tradeshow waar alles voor deze muziek wel zo'n beetje te verkrijgen is, iedere dag minstens twee workshops waarvan een aantal interactief (banjo's, dobro's en mandolines meebrengen)
    Dat doet trouwens een heel groot deel van de bezoekers: Bluegrassfestivals hebben, anders dan de meeste andere muziekfestivals, een hoog doe-het-zelf gehalte. Laat je gitaar, dobro, mandoline, banjo, fiddle of contrabas dus niet thuis! En vergeet je stem niet....
    Wees niet verbaasd als je overal groepjes menzen ziet die lekker staan te jammen.
    Dat is meteen ook het oneindige voordeel van akoestische muziek, je kunt het overal mee naar toe nemen en je stoort er niemand anders mee.
    Er zijn zelfs individuele lessen op gitaar (nog een reden om hem niet thuis te laten), mandoline, banjo en dobro van 20 min. (voor het oplosssen van 1 probleem per keer) tegen een symbolische vergoeding (die overigens in de pot gaat, niemand verdient hier iets op het festival).
    Laatst gewijzigd door RB-1; 1 mei 2013 om 13:59
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  2. #2
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    Allen daarheen!
    En wie komt er uit Australie? Ik in ieder geval niet Zullen wel weer de Davidson Brothers zijn zeker? Heb ze 2 maanden geleden hier nog bezig gezien (we stonden in hun voorprogramma) en daar was een puntje aan te zuigen. Erg goed die mannen.
    Hopelijk is de organisatie met de jaren wat beter geworden? Dan doel ik meer op de mensen achter de balie... Daar viel toch wel wat aan te verbeteren. De keer dat wij er waren (enkele jaren geleden) werden we nogal erg argwanend bekeken, als "buitenstaanders". De dames achter de balie weigerden gewoon elke vorm van gesprek (ze waren te druk onder zichzelf bezig en als ik banjoles wilde, dan moest ik maar gewoon mijn naam even noteren op een blaadje en zouden ze wel zien wat er mogelijk was...). Ook de mensen van de "bewaringskamer" hadden het blijkbaar niet op getatoueerde mensen. Leek wel de gestapo. En we lieten nogwel ons bonnetje netjes zien voordat we binnengingen. Moesten we nog gaan zeggen wat er in de koffer zat voor we hem opendeden ook...pffff.

    Maar buiten dat was er een fijne sfeer in het gebouw. Leuke markt met instrumenten, bladmuziek en heeel veel CD's. En dan natuurlijk niet de muziek te vergeten die was ook optimaal!
    De Jam's vond ik dan weer iets minder. Dat leek meer op kliekjes die elkaar goed kenden en weer geen buitenstaanders dulden, dan iets anders, maar het kan ook zijn dat we net bij de verkeerde jam stonden
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Party

    Als je me het jaartal geeft en de dag, dan kan ik proberen na te gaan wie je zo slecht behandeld heeft/hebben.
    Je bent de eerste die zoiets meldt, maar elke slechte ervaring is er een te veel. Kunnen we kort over zijn: mag niet.

    Dat van die lessen en die inschrijflijsten klopt helemaal, anders weet niemand wanneer wie aan de beurt is.
    Dat men vervolgens dan 'wel ziet' weer (helemaal) niet. Ingeschreven is ingeschreven.
    Als je je voor een bepaald tijdstip hebt aangemeld, word je kort tevoren door de leraar bij de balie opgehaald.

    De infostaf heeft wel eens gerapporteerd dat iemand interesse in de lessen toonde, maar niet (op zijn beurt) wenste te wachten en vervolgens schijnbaar beledigd wegliep omdat hij niet meteen geholpen werd.
    Met dat soort overspannen gedoe gaat natuurlijk geen zinnig mens rekening houden.

    In jouw geval houd ik het, zonder het ook maar een moment goed te willen praten, op een noodlottig misverstand.

    Bij de staf die op de instrumenten past heb ik bij nog niemand ook maar bij benadering de gedachte aan gestapo praktijken gehad.
    Kan ook niet, want ik heb die tijd gelukkig niet meegemaakt.
    Wel stond ik, zelfs als oud-Amsterdammer, soms met de bek vol tanden bij het aanhoren van hun gortdroge humor.
    Kortom, als je ooit weer eens komt zal ik persoonlijk op je spullen passen, gaat dat ook goed.


    Tja, jams....
    Een jam is zo leuk als de mensen die 'm spelen.
    Op zich is iemand die bij een -al lopende- jam komt staan en overal dwars doorheen speelt ('stepping on an other man's toes' heet dat in het Bluegrass jargon), zonder naar de interactie in de groep te luisteren en daarin te integreren -lees: de jam 'gebruikt' als begeleiding voor z'n eigen gerommel-, voor mij voldoende reden om de banjo weer in de koffer te stoppen en eens een straatje om te gaan.
    In een ander geval hoor je al op 20 meter afstand wat de kernwaarden zijn (hard, snel en slordig), in dat geval gaat de koffer niet eens open.
    Beide situaties kom ik op ieder festival wel 1 keer tegen, dus statistisch gezien ook op de EWOB.
    Maar de meeste jams op het festival vind ik altijd heel uitnodigend. (dynamisch, luchtig, oorstrelend)

    Ik hoop tussen de bedrijven door ook zelf nog wat lekkere muziek te maken.

    Lachlan Davidson doet de mandoline workshop en speelt zaterdagavond met Christy Cox.
    Hamish is er -voor zover ik weet- dit keer niet bij.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    We hebben al twee succesvolle dagen achter de rug, morgen (zaterdag) finale.
    Om 14:00 geef ik zelf de banjo workshop.
    En om 18:00 gaat Bill Keith -jawel, de echte grondlegger van de melodische stijl en ooit lid vandde originele Blue Grass Boys van Bill Monroe,in op de wortels van de muziek.
    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    30 oktober 2008
    Locatie
    Blue Ridge Mountains
    Berichten
    3.033

    Thumbs up

    Begin langzaamaan weer wat bij kennis te komen....

    Kreeg net een paar foto's van mijn banjo klasje:


    Er groeit zelfs Bluegrass in mijn voortuin.

  6. #6
    Banned to "Zelfbouw-Mod"
    Geregistreerd
    1 maart 2006
    Locatie
    Wonthaggi - VIC - Australia
    Berichten
    1.278

    Standaard

    wat een coole koffer die gele!
    ɹǝpun-uʍop ɹǝʍnoqɹɐɐʇᴉƃ

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 januari 2005
    Locatie
    Voorthuizen
    Berichten
    817

    Standaard

    leuk, ik ben ook nog even geweest. goede sfeer, en geweldige muzikanten

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top