Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 7 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 69

Discussie: Modeling verlaten

  1. #1
    Super Moderator
    Geregistreerd
    8 februari 2004
    Locatie
    Groningen
    Berichten
    6.213

    Standaard Modeling verlaten

    Ik gebruik 13 jaar modelers, tot 2003 was mijn JCM800 met EL34 groove tubes mijn hoofdversterker. Daarna alles met een modeler. Bij concerten haalde ik goede geluiden uit mijn gear, eerst POD XT PRO, toen de X3 pro en nu een POD HD pro. Heb u2 tribute concerten gehad en de vox simulatie is zeer behoorlijk van de line6. Heb altijd wel twijfels gehad maar niet veel. Vooral clean hoor ik bij modeling een soort hoog wat ik nooit mooi vond en besteedde veel aandacht aan het maken van patches en heb ook 800 euro uitgegeven aan eigen monitoren.
    Wat ik lastig aan modeling vond:
    1. Op sessies staat bijna nooit een backline voor modelers.
    2. De amp simulatie reageert niet natuurlijk op volume terugschroeven van gitaar.
    3. Iedere patch is een losstaand iets en vereist zeer veel tweaken. Vooral volume verschillen.
    4. De clean is niet mooi en heeft een hoog knispertje.
    5. On the fly even bijstellen is niet handig, je moet tig menu's door en dat voor iedere patch.

    Ik heb nu weer een buizenbak en een 4x12 kast besteld. Zal elders op het forum mijn ervaring posten ;-)
    Vriendelijke groet,

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    12 februari 2006
    Locatie
    Zwolle
    Berichten
    10.658

    Standaard

    Goeie stap. Heb de hele hype rond modellers nooit begrepen. Bruikbaar in de studio maar live totaal onbruikbaar voor mij. Heb ooit op een VOX Valvetronix 120 watt modelling amp moeten spelen nadat een van mn amps het begeven had. Wat me gelijk opviel is dat ik gewoon slecht door de mix kwam en ik miste iets in mijn sound, vooral dynamiek, laag en hoorde mezelf gewoon slecht.
    Nooit meer dus en gefeliciteerd met je mooie setje ! Nu nog een mooie Les Paul erin prikken en je kan rocken en bluesen als een gek !

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 april 2004
    Locatie
    Deventhur
    Berichten
    1.899

    Standaard aanmoddeling vs aanmodderen

    Begrijpelijke stap, heb zelf ook een haat liefde verhouding met modelling en ben het eens met de stappen 1-5 die je noemt. Vooral met 3 en 5 worstel ik veel (sinds 2005 ...)

    Aan de andere kant: bij gigs met eigen monitors met eigen mix is het ideaal: direct inprikken. Jezelf wat beperken tot basis presets (clean, crunch, drive en lead) eventueel nog even wat kleine details tweaken en gaan! Geen gezeul, geen stress over versterkers die je niet goed hoort of volgens iemand te hard staat etc, altijd goed geluid. Maar zonder PA en monitoring blijft het lastig.
    Idem m.b.t. opnames: ideaal: weinig meezeulen en veel verschillende en goede sounds onder de knoppen.

    Maar ja, buizenbakken en hun bijkomstigheden zijn ook niet ideaal. Zo kapte ik met modelling: onder het motto alles weer analoog (behalve wat delay). Maar ik werd die onetrick pony die op ieder podium net weer anders klonk ook zat. En binnen no time zat ik weer met een flink pedalboard en bijkomend gezeur: pedaalvolgorde, tonesuck, pedaaltjes die niet tot hun recht kwamen en verliepen etc. En in de studio hoort de technicus een rammeltje op 'tig hertz in het geluid dat naar zijn idee uit de constructie van het cabinet komt etc. Dus dat is ook maar aanmodderen.

    Eigenlijk bloeide de modelling liefde weer op toen ik een tijdje ben gaan bassen. Vooral in de sound van het laag van een bas kun je veel lol beleven als je kunt wisselen tussen verschillende versterkers en cabs. En het is wat fijn als je geen zware ampeg versterkers etc hoeft mee te zeulen

    Maar ja, nu weer geswitched naar gitaar en ik worstel ook weer met punt 1-5. Werk nu een tijd met een crate powerblock als versterker, maar heb maandag net de buizenbak weggebracht voor een line-out en line-in modificatie. Dat kan 2 kanten opgaan: of de eindtrap wordt gebruikt voor modelling, of de modelling gaat zich beperken tot de effecten en modulatiepedalen.

    Jij in ieder geval veel succes en plezier qua back to basic!
    Laatst gewijzigd door Noid; 1 mei 2013 om 16:26
    Beauty is in the eye of the beholder & Ignorance is bliss: welkom op de internetfora
    www.toegoenoise.nl

  4. #4

    Standaard

    ik gebruik gewoon een modeller voor een (1) patch.

    1. Op sessies staat bijna nooit een backline voor modelers.
    Ik gebruik gewoon een DI. Neem ik zelf mee. Als dat niet gaat gebruik ik de aanwezige amp. Dus gaat hetzelfde als anders

    2. De amp simulatie reageert niet natuurlijk op volume terugschroeven van gitaar.
    Andere modeler gebruiken? Je hebt ook slechte amps op dat gebied

    3. Iedere patch is een losstaand iets en vereist zeer veel tweaken. Vooral volume verschillen.
    Met een amp heb je toch ook geen patches? Doe dat met een modeler dus ook niet.

    4. De clean is niet mooi en heeft een hoog knispertje.
    Dat kan je met een amp net zo goed overkomen. Heet gewoon GAS.

    5. On the fly even bijstellen is niet handig, je moet tig menu's door en dat voor iedere patch.
    Alle draaiknopjes werken gewoon zonder menu's als je maar een patch gebruikt net zoals een amp.

    Ik heb nu weer een buizenbak en een 4x12 kast besteld. Zal elders op het forum mijn ervaring posten ;-)

    Kan ook. Maar amp met 4 x 12 heeft weer heel andere problemen. Die zijn in veel bands zeker qua volumeaspect niet aanvaardbaar.
    te koop: westone pantera en ibanez artfield AFD-40

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 juli 2008
    Locatie
    Antwerpen
    Berichten
    798

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door harrie-beton Bekijk bericht
    Ik gebruik 13 jaar modelers, tot 2003 was mijn JCM800 met EL34 groove tubes mijn hoofdversterker. Daarna alles met een modeler. Bij concerten haalde ik goede geluiden uit mijn gear, eerst POD XT PRO, toen de X3 pro en nu een POD HD pro. Heb u2 tribute concerten gehad en de vox simulatie is zeer behoorlijk van de line6.
    Niet slecht bedoeld maar van Line 6 kan je niet verwachten wat je wel krijgt van Fractal Audio en Kemper
    Het verschil in feeling is HUGE!

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 juli 2004
    Locatie
    Somewhere, over the rainbow
    Berichten
    3.577

    Standaard

    Ik vind zelf het verschil in feel tussen Eleven Rack en Line6 al significant, dus het punt van SloeGin zou ik graag willen onderstrepen.

    Ben benieuwd wat voor stack je hebt gekocht, denk dat je wel weer even zal moeten wennen qua wendbaarheid.
    DA - doet je goed!

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 februari 2003
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    437

    Standaard

    Ik zit ook weleens te twijfelen maar hou het met moddeling gewoon simpel, 2 amp type (1 voor clean en 1 voor crunch+lead) en gebruik een guitar cabinet om het hele IR gebeuren ook niet te gebruiken en dan vind ik de voordelen toch wel opwegen tegen de nadelen. Met name de snelheid van opbouw, de betrouwbaarheid, gebrek aan onderhoud, geen ruis/kabeltjes/voedingen etc. icm met de matrix poweramp en evm12l cab heb je altijd voldoende power en het hoeft niet keihard om lekker te klinken en toch super flexibel.

    Ik gebruik wel een AXEFX en de nadelen die je opnoemt herken ik veel minder, clean is prima (gebruik het niet veel) en gevoel op volumeknob werkt ook prima.

    Goede modelling voor een paar sounds is wel duurder dan buizenbak met een paar pedalen (al kan dat ook snel uit de hand lopen).

    Veel plezier met je nieuwe buizenbak!
    N O U K Ξ D


    WWW.NOUKED.COM

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.591

    Standaard

    Het verschil tussen Line6 en 11R / Kemper (Axe heb ik nooit getest) vind ik dus niet significant, in ieder geval niet groot genoeg om mijn POD te verkopen en er een Kemper voor terug te kopen. Sterker nog, ik vind de POD HD Pro beter reageren op terugdraaien van je volumepot dan de Kemper. Ach, en "feel" is ook al zo'n modeverschijnsel waar iedereen mee schermt, die mag je van mij in een vitrinekastje stoppen, samen met "mojo" en "klinkt analoog". Maar goed, het gaat hier niet om Line6 versus Kemper versus Axe versus 11R.

    Ik gebruik nou een jaar 100% de POD HD Pro, rechtstreeks ingeplugd op de PA, i.c.m. in-ears. Bandjes vóór mijn huidige band: onder andere Koch Pedaltone rechtstreeks op de PA, Boss GT-8 rechtstreeks op de PA en Mesa Triple Recto + 4x12" op de conventionele manier. De POD bevalt me prima en kan alleen maar onderstrepen wat Showband hierboven aangeeft. Wat betreft cleane sounds gebruik ik eigenlijk geen cleane models maar altijd crunch models waarvan ik de gain behoorlijk terugschroef en dat werkt gewoon goed. Om precies te zijn gebruik ik maar drie ampmodels voor in totaal vier kanalen (clean, crunch, overdrive 1, overdrive 2).
    En ja, de Mesa heb ik nog steeds maar staat nu al bijna een jaar ongebruikt in de opslag. Overigens is sjouwen geen issue omdat de complete backline in de vrachtwagen staat en door roadies wordt opgebouwd, dus de Mesa zou ik gewoon kunnen gebruiken. Maar met name het feit dat ik met een compacte alles-in-1-oplossing overal en altijd hetzelfde, meer dan acceptabele geluid heb, is voor mij voldoende om voor modeling te kiezen.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 juli 2004
    Locatie
    Hoogeveen
    Berichten
    2.359

    Standaard

    Ook lang getwijfeld of ik nou wel over een modeling ging spelen of niet omdat we in ear spelen. Het zou eigenlijk een 19" Kemper worden maar kon geen afscheid nemen van mijn rack. En guess what... volgende week mijn Furman powerconditioner en 14 HE flightcase binnen en alles overzetten plus eindelijk mijn pedaltray ook! Dat wordt dus sjouwen... nee ik niet maar wel onze roadies! Hahaha

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 augustus 2002
    Locatie
    Rotterdam
    Berichten
    3.591

    Standaard

    Dan koop je die Kemper er toch gewoon bij? Heb je ook nog wat te kiezen

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top