Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 46

Discussie: Floyd superstrat

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard Floyd superstrat

    Komende week ga ik beginnen met het bouwen van een superstrat. Het idee is om een soort EVH Charvel/ Kramer 5150 te bouwen. De mallen heb ik binnen en een groot deel van het gereedschap ook. Het is nu alleen nog wachten op het belangrijkste frees bitje.

    Het wordt mijn eerste zelfbouw waarbij ik de hals en de body zelf knutsel en een beetje een probeersel om in de toekomst echt een leuke gitaar te bouwen. Van mijn vorige (aftermarket) project heb ik veel geleerd en met de hulp van Melvyn Hiscock's Make your own elektric guitar hoop ik wat moois te maken.

    Spullen die ik al heb zijn dus de mallen (50's Strat), bitjes, fretzaag, dual action truss rod, 6105 frets en een esdoorn ( in het engels maple ik kan nooit onthouden of het elzen essen of esdoorn is) plank.

    Ik wil eerst de hals maken omdat dat mij het moeilijkst lijkt en het vast als een overwinning voelt als die af is. De hals lijkt me ook het deel waar je het meeste geduld mee moet hebben, wat ik niet heb en wat ook het moeilijkste is aan de bouw.

    Misschien vraagt iemand zich af waarom Floyd? De gitaar wordt een knettergek beest en daarom vernoem ik de gitaar naar onze in bad zittende, zwemmende en met water spelende kat.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Cool project. Maple is esdoorn, alder is elzen en ash is essen.
    147-c Guitars

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Het heeft 4 maanden geduurd maar ik heb eindelijk (met hulp van een aantal forumleden) het juiste gereedschap voor mijn bovenfrees en tijd voor het project. Hier zijn de eerste foto's. Ik heb tijdens de 4 maanden besloten om toch eerst met de body te beginnen.

    De eerste gaten.


    Laatst gewijzigd door Elric; 25 augustus 2013 om 19:04
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    Staat in het boek van Hiscock dat je de brug moet routen voor de neckpocket? Da's nochtans tricky hoor.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ja, vreemd lijkt me dat. Ik zou het liefst beginnen met de neckpocket en daarna, aan het einde de brug uitlijnen.
    147-c Guitars

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    16 november 2004
    Locatie
    Den Haag/Amsterdam
    Berichten
    22.114
    Blog Entries
    1

    Standaard

    ben het met de heren eens... eerst hals en dan de brug uitlijnen.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    A kijk, dat wist ik dus niet. Maar bedankt voor de tip. Het is mijn eerste zelfbouw dus voor de tweede zal ik zeker eerst met de neckpocket beginnen.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Het staat in het boek inderdaad op volgorde hals dan pickups en dan brug. Ik had het wel gelezen maar er niet bij stil gestaan dat de volgorde weleens van belang zou kunnen zijn.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Elric Bekijk bericht
    Misschien vraagt iemand zich af waarom Floyd? De gitaar wordt een knettergek beest en daarom vernoem ik de gitaar naar onze in bad zittende, zwemmende en met water spelende kat.
    Maar er kom ook een Floyd rose trem in?

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 april 2013
    Locatie
    Ergens
    Berichten
    210

    Standaard

    Helemaal waar. Die is ook al in huis gehaald.
    Yes, but you're aware that there's an invention called television, and on that invention they show shows?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top