Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22

Discussie: Stofafzuiging

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard Stofafzuiging

    Ik ben hard toe aan een fatsoenlijk stofafzuiging. Na veel zoeken op internet overweeg ik nu zelf een stofafzuiging te gaan maken. Het idee is als volgt:
    Van een tandarst heb ik een radiaal afzuiger gekregen. Gisteren het ding getest. Werkt perfect. Veel luchtverplaatsing en weinig herrie.

    Een foto van het gevaarte:


    Aan deze afzuiger wil ik een Thien Cyclone Dust Collector hangen. Door de pijp in het midden wordt de lucht aangezogen. Door de pijp met de bocht wordt een soort cycloon veroorzaakt waardoor alle stof naar beneden wordt geperst en de lucht richting de motor praktisch schoon blijft. Meer info op http://www.jpthien.com/cy.htm



    De vraag is, zou dit gaan werken en moet ik ergens een filter inbouwen tussen de cycloon en de motor of na de motor.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2009
    Locatie
    Haarlem
    Berichten
    3.492

    Standaard

    Ik zou in ieder geval een filter tussen motor en de cycloon plaatsen.Eventueel de afgezogen lucht naar buiten leiden, scheelt toch weer fijnstof in je werkplaats.

  3. #3

    Standaard

    Ik zat te denken om zoiets te maken voor aan een gewone stofzuiger. Het grootste werk zal waarschijnlijk zijn uitkijken naar een geschikte trechtervorm.



    K

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Voor die trechter kon ik geen goede oplossing vinden. Vandaar dat ik het model van Thien wil gaan gebruiken. Gepoogt een tekening te maken van mijn idee. Ik wil twee filters maken. Een voor het grovere stof voor de motor. Deze komt vast op het deksel van de cycloon en een na de motor voor fijnstof. De filters worden vierkante houten doosjes met daar tussen een filter gespannen, eventueel met kippengaas als versteviging
    De motor hang ik vast aan de muur.
    Ik hoop dat de tekening duidelijk is. Het bruin ingekleurde zou de stroom moeten worden van het stof. De grijze delen worden van PVC rond 5 cm. Blauwe streepjes worden sluitingen om zo alles snel schoon te kunnen maken.

    Deksel wordt van 2 platen MDF 18 mm. De plaat in de emmer wordt ook van MDF en ga ik vastmaken met draadeind.


  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Ik ben ooit een keer iets tegen gekomen over een knaap die voor zijn CNC een soortgelijke stofafzuiginstallatie had gemaakt. Na enige moeite weer gevonden, misschien heb je er wat aan: http://www.arjan-swets.com/tekst_stofzuiger_N.html . Hij gebruikt bar-le-duc-flessen als trechters, best een grappige oplossing.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    Zwets heeft een mooie oplossing gebouwd. Ik was hem al tegen gekomen. Wat Zwets gemaakt heeft is een echte cyclone, maar je leest ook een aantal reacties met imploderende flessen. Het ontwerp van Thien niet een echte cyclone maar ik heb gekozen voor dit ontwerp, omdat deze heel eenvoudig is qua bouw.

    Vanmidag ga ik naar de kringloop om een stalen prullenbak te scoren.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Het ontwerp van Thien is absoluut een stuk eenvoudiger dan een 'echte' cyclone. Ik ben zeer benieuwd of het een beetje werkt!

  8. #8

    Standaard

    Weet jij Hedge, hoe belangrijk het dan nog is om je collector conisch te maken?
    Deze komt van http://www.jpthien.com/smf/index.php...ach=1276;image, en is gewoon cilindrisch.



    En hoe belangrijk is de precieze vorm van de uitsparing bij die separator?



    Op deze foto de onderste plaat.

    K

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Na wat rondsurfen kwam ik dit tegen.
    89 £ voor een grote en 55£ voor de kleine. Wat ik dan blijkbaar geen geld vind, als het moeilijk is om de juiste conus te vinden ...

    Maar ik heb eerst een stofafzuiging nodig, voor ik aan zo'n cyclone begin.

    Ik vind het een goed idee om dan die stofzak boven op een ordinaire stofafzuiging proper te houden, want dat is toch altijd een broeihaard van stofdeeltjes, die telkens het atelier invliegen als je de afzuiging aanzet !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 mei 2008
    Locatie
    Barneveld
    Berichten
    1.244

    Standaard

    De stofverzamelaar van Thien kan gewoon cilindrisch zijn. Vandaar ook dat het geen echte cycloon is. Op het forum dat aan de website van Thien hangt, wordt die onderplaat als belangrijk gezien. Het bredere deel van de onderplaat is 120 graden van de cirkel. De overig240 graden is de straal ruim 3 cm kleiner als ik het goed vertaald heb.

    Ik heb nog geen geschikte bak gevonden. Ik verwacht veel goedkoper uit te zijn dan dat ik een echte cycloon koop, hoewel ze wel echt mooi werken als je de filmpjes bekijkt.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top