Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 7 van 7
  1. #1

    Standaard Stemming fretless 4-string gitaar

    Hoi,

    Ik heb een fretless 4-string elektrische gitaar/ukelele gebouwd.
    Zou hem in open akkoord willen stemmen.
    Heb daar zelf nog geen ervaring mee dus zou graag van jullie weten wat jullie aanraden
    Welk open akkoord? Hoe de snaren stemmen? Welk voordeel geeft deze tuning tov een andere tuning?...


    Bedankt!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 februari 2007
    Locatie
    Hasselt, België
    Berichten
    14.107

    Standaard

    fretless, dus ik veronderstel dat je in open akkoord wil stemmen om slide te spelen, daar heb je meteen je voordeel tov een standaard tuning.

    slide spelen op zo'n hele korte scale is wel niet evident

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    4 maart 2007
    Locatie
    Puss Creek (Brussels)
    Berichten
    11.637
    Blog Entries
    1

    Standaard

    Je hebt tenorgitaren, dat zijn 4-strings gestemd in DGBD (open G-tuning). Maar inderdaad, fretless op zo'n minimensuur is geen evidentie, of je moest ervaring hebben met violen.

    Als we nou met z'n allen Brad niet citeren of zelfs op de negerlijst zouden zetten dan maakt dat dit forum al een stuk mooier. Het is een internettrol/drol die we niet moeten voeren. Dank voor uw aandacht!
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Het orakel heeft gesproken, dit topic kan dicht.

  4. #4

    Standaard

    Om een beter idee te geven, het is eigenlijk eerder een soort van cigar box guitar dan een echte gitaar/ukelele
    http://www.youtube.com/watch?v=ScmGIjETdUM


    Iemand raadde mij D F# A D aan maar zou graag nog andere meningen horen. Liefst van mensen met ervaring in slideguitar
    Als er geen andere suggesties komen ga ik waarschijnlijk bovenstaande tuning nemen.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 mei 2011
    Locatie
    zandvoort
    Berichten
    376

    Standaard

    Er is geen algemene 'beste' open tuning. Het is afhankelijk van je eigen voorkeur en een beetje van het soort nummers die je wilt gaan spelen. Je kunt trouwens de stemming gemakkelijk wijzigen toch?

    Kijk bijv. eens hier: http://www.cigarboxnation.com/forum/...st-open-tuning

  6. #6

    Standaard

    Kijk ook eens naar Indiase instrumenten; deze hebben naast de melodiesnaren ook zgn chikari-snaren; deze staan gestemd in de grondnoot (soms met een kwint erbij). Deze worden tussen de melodielijnen gespeeld en zorgen voor een soort "drone". Ik weet dat de slide gitaristen uit India hun gitaren aanpassen met die chikari-snaren. In jouw geval zou ook een sarod als voorbeeld kunnen dienen:

    http://youtu.be/TAxnmwlOHqM

  7. #7

    Standaard

    Ik stem mijn 4 snarige cigar box guitar GDGB. Open G. Voor blues werk vind ik t t fijnste om de grondnoot op de laagste snaar te hebben.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top