Ik had het resultaat al eens gepost in het " wat ligt er op je werkbank" topic.

Maar er waren wat geïnteresseerden in het hoe en wat ...

Dus binnenkort: wilt u ook een bijpassende bril bij uw gitaar ?


Het idee ontstond bij het zien van een houten bril op een designers blog.
Ik wil al langer een nieuwe bril, maar een goed montuur is duur, bij hans anders en pearl krijg je mij niet meer binnen, dat is in mijn ogen echt rommel en smakeloos.
Dus wat beginnen rondsurfen en filmpjes bekeken op youtube en vimeo.
Waarna het idee ontstond: wat die skate en surfer boys kunnen, kan ik ook, en beter ...


Ik sta nog niet ver, en het topic zal groeien met de ervaringen en stappen die ik onderneem.

Het ontwerp:

Een goedkope zonnebril uit elkaar gehaald en telkens 1 kant overgehaald, daarna gespiegeld in Gimp:



Daarna de contour van de oren uitgeknipt, om het tegen de smalle kant van een stuk berken multiplex te lijmen, zodat ik de vorm kon uitzagen, raspen, bijlen en schuren:




De mal:






6 lagen fineer maken 3,6mm:




En na wat geschuur, gevijl en andere houtbewerkingshandelingen:




Het was eigenlijk de bedoeling dat de buitenkant uit coromandel bestond, en niet de binnenkant... Maar in de rush het fineerstapeltje omgedraaid.

Dus daarom maar ineens een nieuwe set oren gemaakt:


Zo komt het pakketje uit de mal:




Overbrengen van de contour:





Ik heb een telefoonnummer gekregen van een groot bril ontwerp bureau, zij kunnen mij verder helpen met het vormen van het frontale deel: de glazen zitten in een groef, die gefreesd wordt in het montuur. Maar waar moet je op letten ?

En ik heb een idee voor de scharnieren, maar ik ben benieuwd wat er nog allemaal bestaat, en wat zijn de manieren om ze te bevestigen.

TBC !



s.