Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 16
  1. #1

    Standaard Bijgeluid Arion SCH-1 Chorus (met scope video)

    Ik heb een oude MIJ Arion SCH-1 chorus. Leuk ding, maar hij heeft nogal last van bijgeluid.
    Iemand bekend met dit pedaal? Misschien is het bijgeluid wel 'normaal' bij deze Arion? Het lijkt me niet, maar ik heb geen idee, want ik heb geen vergelijk.

    Hoe dan ook: er is een licht oscillerend geluid hoorbaar als het pedaal niet is ingeschakeld. Dat is erg vervelend en weerhoudt mij ervan het pedaal te gebruiken. Zeker als de versterker ook nog op het boostkanaal staat dan is het bijgeluid helemaal niet leuk meer.

    Ik heb de boel even aangesloten op mijn toongenerator en scope en een kort filmpje gemaakt. Zoals op het laatst te zien is gaat de golf in z'n geheel ongeveer 1 streepje (5mv/div; vijf streepje/div; dus zou ca. 1mV moeten zijn) op en neer terwijl het pedaal is uitgeschakeld. Hij reageert dus (uitgeschakeld) ook volledig op de speed en depth regelaars. Iemand een idee wat dit kan zijn? D-H misschien?

    Hier het filmpje: http://youtu.be/OkG7Ts4QAIg

    Schema en info heb ik hier gevonden: http://www.hobby-hour.com/electronic...ch1-chorus.php
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Ik neem aan dat je op uitgang B meet? Zo ja, check de voeding of die wel voldoende stabiel is.
    Nico


  3. #3

    Standaard

    Nico, het is op beide uitgangen exact hetzelfde; ook onafhankelijk van de 'uitgangsschakelaar'.
    Het fenomeen is ook exact hetzelfde als ik een batterij gebruik of een voeding (boss).
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Maar zit die rimpel ook op je voeding?
    Nico


  5. #5

    Standaard

    De voeding is echt zo glad als een aal
    Kleine nuance op bovenstaande: op uitgang 1 is het altijd.
    Op uitgang 2 alleen als de schakelaar op '2' staat. Staat de schak op '1' dan is er alleen de inputgolf, maar uiteraard ook geen chorus effect bij inschakeling.

    Het lijkt mij uit de schakeling te komen omdat intensiteit en snelheid van het op-en-neer gaan van de gehele golf gewoon met de regelaars te regelen is. Dit is dus als het pedaal niet is ingeschakeld.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Zo te zien klopt het wel:
    De 4027 (flip flop schakelaar) schakelt de 2 mosfets Q4 en Q9 die als een solid state switch moeten werken. die torren niet voldoende "open" zijn komt er altijd een beetje signaal door. Je zou evt. kunnen meten op de die torren
    Nico


  7. #7

    Standaard

    Dank je, Nico! Ik begrijp je geloof ik wel. Ik was idd net aan het meten. Ik zie de 'wobble' door heel de schakeling heen. Bij Q1 al.

    Interpreteer ik het goed als ik zeg: de flipflop schakelt het effect in en uit (bediend door de voetschakelaar) en deze schakelt de mosfets Q4 en Q9. Deze mosfets echter zijn niet 'hard' aan/uit maar 'lekken' in de open stand wat oscillatie door?

    Mag ik hieruit concluderen dat het geen defect is, maar eigenlijk een kleine tekortkoming van de schakeling? Of is er iets aan te wijzigen?
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Agent_Smith Bekijk bericht
    ....gaat de golf in z'n geheel ongeveer 1 streepje (5mv/div; vijf streepje/div; dus zou ca. 1mV moeten zijn) op en neer
    Dit is op zich niet erg en ga je toch niet horen. Ten eerste is de frequentie veeeeel te laag om te horen en je amp zal deze lage frequentie niet eens weergeven.

    Kun je daarom een soundfile maken waar in te horen is waar je last van hebt. Waarschijnlijk hoor je iets anders wat in deze lage frequentie varieerd. Ik kan het niet goed zien omdat je de camera zo snel beweegt maar ik meen te zien dat het sinus signaal stabiel van amplitude is. Alleen het hobbelt een beetje op en neer, so what.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  9. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Dit is op zich niet erg en ga je toch niet horen. Ten eerste is de frequentie veeeeel te laag om te horen en je amp zal deze lage frequentie niet eens weergeven.

    Kun je daarom een soundfile maken waar in te horen is waar je last van hebt. Waarschijnlijk hoor je iets anders wat in deze lage frequentie varieerd. Ik kan het niet goed zien omdat je de camera zo snel beweegt maar ik meen te zien dat het sinus signaal stabiel van amplitude is. Alleen het hobbelt een beetje op en neer, so what.
    Okee, dat neem ik direct aan Ik zal proberen vanmiddag een soundfile te maken, in de hoop dat dat meer helderheid geeft.
    My Róisín Dubh is my one and only true love

  10. #10

    Standaard

    Gelijk maar even gedaan. Ik heb het maar even gewoon dmv een filmpje gedaan.
    De tonepot kraakt een beetje (had ik op de scope al gezien), maar het gaat uiteraard even om het bijgeluid.
    De versterker staat zacht, want op bandvolume is het op het cleane kanaal ook nadrukkelijk aanwezig. Op het lead kanaal is het het op lage dit volume goed hoorbaar. De chorus staat dus uit.

    Zie hier: http://youtu.be/WIUyAJ0FiH4
    My Róisín Dubh is my one and only true love

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top