Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 2 van 2 EersteEerste 12
Weergegeven resultaten: 11 t/m 18 van 18
  1. #11
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 september 2004
    Locatie
    Uithoorn
    Berichten
    774

    Standaard

    Ik gebruik hiervoor al een aantal jaren naar volle tevredenheid een forstnerboor.
    Heel gecontroleerd te gebruiken en geen splinters die je om de oren vliegen.

  2. #12
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 mei 2006
    Locatie
    Nijmegen
    Berichten
    2.315

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kim Wilson Bekijk bericht
    Zo'n stappenboor werkt niet in materiaal dikker dan plaatstaal, Cowboy.
    Daar heb ik het ook voor gebruikt !




  3. #13
    Senior Member
    Geregistreerd
    6 juni 2002
    Locatie
    Hasselt County, NL
    Berichten
    48.537

    Standaard

    Weet ik, daarom zei ik het ook. Maar zo'n boor werkt dus niet in hout.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mr.Fingers Bekijk bericht
    Wat Kim zegt

  4. #14
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 april 2006
    Locatie
    Aldeboarn
    Berichten
    1.741

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Marcel2 Bekijk bericht
    Ik gebruik hiervoor al een aantal jaren naar volle tevredenheid een forstnerboor.
    Heel gecontroleerd te gebruiken en geen splinters die je om de oren vliegen.
    Precies met zo een heb ik er veel gedaan. Ook met een frees van 22 mm moet het lukken, mits je een beetje geoefend bent met een bovenfrees....,desnoods het begin en dan verder met een speedboor...
    To Quo or not To Quo....The Status Quo will rock forever all over the world...again and again.

  5. #15
    Senior Member
    Geregistreerd
    20 juni 2007
    Locatie
    Delft
    Berichten
    1.179

    Standaard

    Ik heb dat altijd met een speedboor gedaan, maar dat gaat toch wel met het nodige geweld. Ik denk dat een forstnerboor een stuk fijner werkt.

    Mocht je het toch met een speedboor proberen, zorg dan dat je een extra blokje hout in de control cavity klemt waar de punt van de speedboor in kan eindigen. Anders gaat ie alle kanten op stuiteren zodra hij uit het hout komt. Uit ervaring weet ik dat dat best wat schade kan veroorzaken, gelukkig was dat niet bij een gitaarbouwproject. Zorg ook dat je een accuboor gebruikt met zo'n ratelmechanisme waarmee je het maximale koppel kunt beperken. Mocht de speedboor vastslaan dan gaat die ratel werken, in plaats van dat de boor het hout kapot wrikt.
    Laatst gewijzigd door KoenB; 24 maart 2017 om 15:24
    Te koop:
    Hughes & Kettner Duotone 100W buizentop
    Kool & Elfring 2 x 12" cabinet (Celestion Vintage 30)
    Blackstar DistX buizendistortion in goede staat, incl adapter

  6. #16
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    die forstnerboor kan je ieder geval goed gebruiken als eerste aanzet met minder kans op splinters dan met een speedboor, je hebt dan een mooi begin en kan dan met de speedboor verder.
    die forstnerboor is ook heel makkelijk als je een pickup cav nog iets verdiepen moet

  7. #17
    Senior Member
    Geregistreerd
    21 juni 2011
    Locatie
    haarlem
    Berichten
    2.586

    Standaard

    Als je die speedboor op een schroefboormachien zet en in het begin zachtjes de verkeerde richting op last draaien hen je in ieder geval een net begin

  8. #18
    Senior Member
    Geregistreerd
    31 augustus 2002
    Locatie
    drachten
    Berichten
    5.646

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Napoje Bekijk bericht
    Als je die speedboor op een schroefboormachien zet en in het begin zachtjes de verkeerde richting op last draaien hen je in ieder geval een net begin

    zoals je kunt zien heeft een speedboor in de normale draairichting, dus met de klok mee, een speciaal snijvlak.
    door heel voorzichtig, en daarmee bedoel ik niet te snel het hout in, daarmee een splintervrij begin te maken geeft je dan meer kans dan met de botte achterkant tegen de klok in te draaien.
    zeker door het gemis van dat snijvlak zal de boor meer 'stuiteren' omdat de weerstand te groot wordt.

    speedboor wil zich bij teveel druk naar beneden snel in het hout vreten, en dat te snel geeft meer kans op splinters.
    maar dat is mijn ervaring ;-)

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top