Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Amp ! 2X10 speakerkast constructie vragen.

    Hey gitaarnetters,

    Ik ben van plan om een 2X10 speakerkast te bouwen voor een Champ versterker die ik ook wil gaan bouwen. Ik heb laatst een bovenfrees gekocht, dus moet ik dat ding ook gebruiken ook. Ik wil wel wel zwaluwstaartverbindingen maken, maar als me dat te lastig lijkt misschien ga ik voor een vingerverbinding. En ook het tolexen wil ik zelf gaan doen, om de zelfbouwspirit hoog te houden.

    Ik heb al wel een aantal topic gelezen op dit forum en het geeft me al wel enige duidelijkheid, maar ik ben niet echt een houtwerker, dus ik wil alles graag duidelijk hebben.

    Nu is mijn grote vraag, bij het ontwerpen van een speakerkast waar op te letten? Wat heeft bijvoorbeeld de diepte van de kast voor invloed op het geluid. En wat voor baffle dikte. Ik kan wel een doos tekenen en in elkaar zetten, maar dat is natuurlijk niet verzekerd van succes.

    Ik wou er Eminence Lil Buddy speakers in gaan zetten.

    Voor het hout het bekende recept van 18mm. De dikte van de baffle en achterplaat heb ik nog niet bedacht.

    Eigenlijk om de vragen duidelijker te maken:

    - Wat voor afmetingen, en wat zijn de invloeden op geluid.
    - Diktes hout, wat zijn de invloeden.
    - Hoe maak ik mooi een zwaluwstaart verbinding (of hoe maak ik mooi een mal om ze te maken).

    Waarom doe ik dit? Omdat het kan!


    Alvast bedankt!
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Sorry, kan je vragen niet beantwoorden mbt afmetingen etc.

    Wel kan ik je melden dat ik voor mijn 5f1 in een topje een speakerkast wil hebben.Heb dus bij Tubetown topje type lemberg aangeschaft: zelf nog bekleden met tolex en een voorkantje met de bovenfrees afmaken omdat ik die afgeronde frontplaat wil. Weet niet of ik een speakerkast net als jij geheel zelf ga maken. Bij een speakerkast denk ik nog dat ik het zou kunnen, maar dan met deuvels.

    Heb nu dus echter al wel het voordeel mogen smaken van een kant en klaar halffabrikaat van Tubetown. Voor het geld, 40,- had ik noch het materiaal, de vaardigheid, expertise om een topje in huis te halen wat dus alleen nog getolext hoeft te worden een voorkantje nodig heeft. Het zag er subliem uit want het was al gelijmd en geschuurd en dus met de befaamde zwaluwstaart verbindingen! De tarieven voor een speakerkast liggne echter wat hoger en dan moet je hem ook nog betolexen en begrillen en behandvatten en berubbervoeten. De vraag is of ik vertrouwen heb in een net resultaat of liever wat meer betaal voor iets wat schitterend is. Je kijkt er toch best veel naar en een nader ook.

    zelf bedenken, timmeren en mogen gebruiken is het allermooiste!

    Veel plezier en succes Buzzel!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.608

    Standaard

    Ik heb ooit eens een topicje gemaakt van een combootje. De cab is met meubelpanelen van 18mm grenen gemaakt. Klikt heerlijk. In dat topic staat ook een freesmalletje voor vingerverbindingen.
    147-c Guitars

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juni 2010
    Locatie
    Neede (Ergens in niemandsland)
    Berichten
    3.569

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buxtra Bekijk bericht
    Sorry, kan je vragen niet beantwoorden mbt afmetingen etc.

    Wel kan ik je melden dat ik voor mijn 5f1 in een topje een speakerkast wil hebben.Heb dus bij Tubetown topje type lemberg aangeschaft: zelf nog bekleden met tolex en een voorkantje met de bovenfrees afmaken omdat ik die afgeronde frontplaat wil. Weet niet of ik een speakerkast net als jij geheel zelf ga maken. Bij een speakerkast denk ik nog dat ik het zou kunnen, maar dan met deuvels.

    Heb nu dus echter al wel het voordeel mogen smaken van een kant en klaar halffabrikaat van Tubetown. Voor het geld, 40,- had ik noch het materiaal, de vaardigheid, expertise om een topje in huis te halen wat dus alleen nog getolext hoeft te worden een voorkantje nodig heeft. Het zag er subliem uit want het was al gelijmd en geschuurd en dus met de befaamde zwaluwstaart verbindingen! De tarieven voor een speakerkast liggne echter wat hoger en dan moet je hem ook nog betolexen en begrillen en behandvatten en berubbervoeten. De vraag is of ik vertrouwen heb in een net resultaat of liever wat meer betaal voor iets wat schitterend is. Je kijkt er toch best veel naar en een nader ook.

    zelf bedenken, timmeren en mogen gebruiken is het allermooiste!

    Veel plezier en succes Buzzel!
    Ik heb thuis ook al een 1X12 speakerkast van Tubetown. Het zijn inderdaad goeie kasten voor de prijs. Ik wil echter een uitdaging om het zelf te maken. Goedkoper zal het wel niet zijn, wel leuk

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Ik heb ooit eens een topicje gemaakt van een combootje. De cab is met meubelpanelen van 18mm grenen gemaakt. Klikt heerlijk. In dat topic staat ook een freesmalletje voor vingerverbindingen.
    Bedankt voor de tip, ik zal even kijken.

    EDIT: Topic gevonden, alleen dat malletje dan weer niet.
    Laatst gewijzigd door Buzzel; 29 maart 2013 om 12:03
    upcoming gigs van Bareknuckle:
    Binnenkort wel weer eens een keertje ergens in de buurt.
    Te koop:PRS SE Santana | PM bij interesse

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top