Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 22
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard Bouw distortion pedaal Das Plus

    Bouwverslag Das Musikding – das Plus.

    Ik ben Robin, echt een amateur op gitaargebied. Ik ben eigenlijk bassist die het leuk vindt om gitaar te spelen. Ook ben ik erg geïnteresseerd in de techniek van buizenversterkers en fx pedalen. Ik ben een complete leek op elektronica gebied, maar ben bereid te leren.

    Ik heb enige tijd geleden een complete kit gekocht bij das Musikding in Duitsland. Het gaat om das Plus – een MXR Distortion + clone. Op het internet kan je de tekeningen vinden hoe het schema is en hoe alles moet worden aangesloten in de behuizing. (www.musikding.de). Das Plus draait op de ua741 opamp/chip, en distortion draait op twee diodes. De potmeters in de kit zijn van Alpha.

    De bouw:

    Ik ben begonnen met de stuklijst uit te vergroten tot A3 fomaat, om zo alle losse onderdelen op de stuklijst te kunnen leggen, en na het bevolken van de printplaat te kunnen afstrepen met een marker. Op de printplaat staan de componenten aangegeven en het bevolken levert dan ook niet echt problemen op. Het solderen heb ik gedaan met mijn nieuwe Velleman soldeerstation die digitaal instelbaar is. Na wat uitproberen met een proefstukje kwam ik tot de conclusie dat het soldeerwerk op 350 graden moest gebeuren. Het solderen leverde niet echt problemen op. Wel is de printplaat wel wat klein uitgevoerd, en mijn handen zijn niet echt klein...

    Ik had waterdecall mee besteld, maar dat werkt niet echt voor mij, dus de definitieve afwerking volgt later.

    Na het avontuur met de sticker ben ik de behuizing gaan opbouwen met een input en output, dc in, twee pots (output en distortion), de statusled en de switch.

    Op de printplaat heb ik hierna de bedrading gesoldeerd. De tijd om alles samen te bouwen was nu aangebroken. Met behulp van de duidelijke tekening is dit met een uurtje werk gedaan. Ik heb eerst een batterij er ingezet en op de input en output gemeten of er geen gekke hoge spanningen opstonden. Toen even uitgeprobeerd op mijn Line6 podv2. Een laatste test met een adapter wees uit dat ik twee draden verkeerd om heb gesoldeerd. Deze omgedraaid en de adapter werkte ook.

    De test op mijn oude Silverface Champje was bemoedigend. Weinig ruis bij ingeschakeld e ffect en helemaal geen ruis in bypass mode. Voorbij twee uur op de distortion knop wordt hij scherp, en bij lage standen klinkt hij als een mooie romige overdrive.

    Al met al een leerzaam project, en wellicht op naar het volgende!!!!

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    18 mei 2009
    Locatie
    Eindhoven
    Berichten
    16.917

    Standaard

    Huh !? Geen foto's !?
    "Meten is weten, gissen is missen"

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 maart 2012
    Locatie
    Assendelft
    Berichten
    1.727

    Standaard

    Sorry, even geen camera voorhanden, foto's volgen nog......

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Plant Bekijk bericht
    Huh !? Geen foto's !?
    En wat het nog erger maakt......geen problemen.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Als beginnende bouwer (ook ik) moet je natuurlijk wel wat zelfvertrouwen krijgen, dus het is wel prettig als een eerste projectje meteen goed werkt
    Ik ben nu ook op zoek naar een wat uitdagender project. Dus een complexer pedaaltje of wellicht een 5E3, maar misschien is dat toch wat te hoog gegrepen. Lastig...
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Als je eerste project direct werkt heb je voornamelijk je sodeer skills getrained. Zit je project vol fouten en moet je af en toe het zweet van je lip vegen dan ben je pas echt aan het leren. Als je project in een keer goed werkt zegt dat natuurlijk wel iets over je nauwkeurigheid.

    Een 5E3 is heel simpel en makkelijk zelf te bouwen. Zeker als je stap voor stap tewerk gaat en de afzonderlijke blokken test leer je goed waar je mee bezig ben. Als je een 5E3 gaat bouwen gaat deze ook werken, links of rechtsom.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    23 april 2006
    Locatie
    South Denmark
    Berichten
    7.756

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als je eerste project direct werkt heb je voornamelijk je sodeer skills getrained. Zit je project vol fouten en moet je af en toe het zweet van je lip vegen dan ben je pas echt aan het leren. Als je project in een keer goed werkt zegt dat natuurlijk wel iets over je nauwkeurigheid.

    Een 5E3 is heel simpel en makkelijk zelf te bouwen. Zeker als je stap voor stap tewerk gaat en de afzonderlijke blokken test leer je goed waar je mee bezig ben. Als je een 5E3 gaat bouwen gaat deze ook werken, links of rechtsom.
    De voldoening is zelfs groter als je hem aan de praat krijgt , nadat hij eerst niet goed werkte . Tenminste dat is mijn ervaring.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Rijnmond
    Berichten
    563

    Standaard

    Ook dit is weer erg leuk om te lezen. Ben eigenlijk veel te laat lid geworden van GN maar heb er al zo veel van geleerd mbt die diy topics. Mijn 5f1 en 5e3 aan de praat gekregen met de opgedane kennis van hier, mijn schoonvader mbt digitale multimeter gebruik en de opgedane soldeerervaringen. Niet te klein wattage, niet te kleine pook etc. Moet ook echt beamen dat ik het meeste geleerd heb van mijn eigen slechte soldeerverbindingen en het werkje wat je dan hebt. Ook ik zit met een zaklamp op mijn bureau klaar om in een donker huis in de winter althans af te dalen tot in de kelder om de aardlekschakelaar weer effe om te halen...

    En de voldoening die zich vervolgens van uit je tenen meester maakt tot de kruin op je kop als die lieve schootpoes (5f1) begint te spinnen van tevredenheid of als die kudde hongerige wolven (5e3) begint te huilen. Schitterende herrie uit een paar draadjes en lampen met wat knopjes en een metalen omhulsel! Elke keer weer vanaf het moment dat je project er op zit. Zit nu te denken aan een 18 watt of superchamp / champ ultra ivm een gewenste tremolo. Maar ik lees overal dat die 18 watter nog luider zijn dan een 5e3 en die zorgde erzondag al voor dat een visite direct afscheid nam ipv het geplande half uurtje later

    Veel plezier je diy keuzes en bouw. We worden er allemaal beter in dankzij de alwetende diy goeroes hier.

    PS: mijn werkjes zijn nog niet GN fotowaardig ivm mijn nog in ontwikkeling zijnde bouw- en soldeervaardigheden! Komt nog een keer goed, heus .

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door cluseau Bekijk bericht
    Als je eerste project direct werkt heb je voornamelijk je sodeer skills getrained. Zit je project vol fouten en moet je af en toe het zweet van je lip vegen dan ben je pas echt aan het leren. Als je project in een keer goed werkt zegt dat natuurlijk wel iets over je nauwkeurigheid.

    Een 5E3 is heel simpel en makkelijk zelf te bouwen. Zeker als je stap voor stap tewerk gaat en de afzonderlijke blokken test leer je goed waar je mee bezig ben. Als je een 5E3 gaat bouwen gaat deze ook werken, links of rechtsom.
    Forumlid Buzzel heeft onlangs een 18 Watt Marshall kloon van ToneFactory gebouwd. Die is voor mij dan weer een stuk bruikbaarder dan een 5E3. Tenslotte bouw je geen amp om hem vervolgens stof te laten happen. Is die 18 Watter voor een beginnend, maar geduldig en nauwkeurig, bouwer te doen?
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.183

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door JohnLord Bekijk bericht
    Forumlid Buzzel heeft onlangs een 18 Watt Marshall kloon van ToneFactory gebouwd. Die is voor mij dan weer een stuk bruikbaarder dan een 5E3. Tenslotte bouw je geen amp om hem vervolgens stof te laten happen. Is die 18 Watter voor een beginnend, maar geduldig en nauwkeurig, bouwer te doen?
    Tuurlijk, kom je er niet uit zal ik er persoonlijk op toezien dat het ding gaat werken
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top