Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 6 van 6
  1. #1

    Standaard Ervaringen Leslie speaker voor gitaar

    Hallo iedereen,

    Ik zat wat rond te kijken naar een leslie speaker op marktplaats. Nu heb je dure, minder dure, met versterker, zonder versterker, etc. Stel ik zou een leslie 120 kopen. Goedkoop, zonder ingebouwde amp. Dan zit je met een 6 polige kabel. Heeft iemand ervaring deze kabel om te bouwen? En zou dit goed klinken, aangestuurd door een gitaar amp. Of is de roterende hoge tonen speaker een must voor een sound zoals David Gilmour zijn leslie gebruikt.

  2. #2

  3. #3

    Standaard

    Ja, dat heb ik! Maar het is niet alleen de sound, het lijkt me eigenlijk wel tof om zo'n ding te hebben staan haha! Het is ook nog maar een plan hoor. Maar ik dacht ik bekijk eerst de mogelijkheden.

    Ik heb net gezien dat de leslie 18 en de leslie 16 al voor gitaar is gemaakt. Klinken deze anders dan bijv. de Leslie 120 die nu op mp staat?
    Laatst gewijzigd door hugo123; 26 maart 2013 om 17:09

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door hugo123 Bekijk bericht
    En zou dit goed klinken, aangestuurd door een gitaar amp. Of is de roterende hoge tonen speaker een must voor een sound zoals David Gilmour zijn leslie gebruikt.
    Ik heb geen idee wat betreft gitaarsound, maar voor orgels weet ik dat er een groot verschil is tussen een leslie zonder en één met roterende hoorn. Naar mijn mening klinken die met hoorn (veel) beter.
    Maar nogmaals: da's voor orgels, niet voor gitaren.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Buzzel Bekijk bericht
    In het gaatje.

  5. #5
    Moderator
    Geregistreerd
    5 december 2004
    Locatie
    Stedebroec
    Berichten
    35.709

    Standaard

    Dat geldt ook voor de gitaar hoor, een echte Leslie is de ultieme chorus. De Leslie 760 is de meest voorkomende, transistor en 110 watt. De schema's voor de meerpolige connector staan online en je maakt er makkelijk een line input op en een aansluiting voor een pedaaltje waarmee je de rotoren stil kunt zetten en snel en langzaam kunt schakelen. Ik heb er een gratis gekregen en omgebouwd zodat je met een gitaar of een keyboard via de Leslie kunt spelen. Je moet dat echt horen in de ruimte, opnemen is ook niet zo eeenvoudig. Je hebt twee effecten: bij elke omwenteling 180 graden fasedraaiing en he bekende Doppler effect wat we kennen van de langsrijdende brommer.

    Dat maak je niet na met een pedaaltje.

    Ik heb eens een Leslie 142 (buizen) met een groot Hammond orgel kado gekregen en ook een keer een klein Hammond spinet toonwielorgel met een Leslie 760. Sommige mensen willen die zooi kwijt.
    youtube youtube 2 youtube 3 youtube 4 youtube 5

    Het licht aan het eind van de tunnel kan ook een idioot met een lamp zijn.

  6. #6

    Standaard

    Maar Han, jij zegt dus ook dat je beter een model met de hoorn kan nemen?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top