Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 8 van 8
  1. #1

    Standaard Zelfbouw 4x12 bedrading

    Ik sta op het punt om mijn zelfbouw 4x12 cabinet te bedraden. Maar ik kom er niet echt uit.
    Er komen 4 celestion v30 speakers in van 16 ohm. Ik heb een plug and play jack plate via tonefactory.

    Er zitten wat schema's bij maar ik heb er te weinig verstand van om er zeker van te zijn dat het gaat werken. Ik vraag me af of het überhaupt mogelijk is om alle aansluit opties te laten werken.

    Het 2e schema rechts lijkt mij het meest voor de hand liggend. Hopelijk kan iemand mij hiermee helpen.
    Alvast bedankt!

    Verstuurd van mijn GT-N7100 met Tapatalk

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    Kan het niet 100% goed zien, maar dat schema lijkt mij correct. Het enigste verschil is: Dat schema geeft 2 8 ohm speakers aan... en jij moet dus 2 16ohm speakers in parallel zetten om 8 ohm te verkrijgen. Dus.

    Je sluit aan zoals dat schema. En dan trek je van die speaker - nog een draadje naar de andere speaker - en hetzelfde bij de plus. En natuurlijk ook hetzelfde bij de andere speaker.

    Oké. Dan heb je een multimeter zet die in de ohm weerstand stand. Je drukt een plug in de desbetreffende aansluiting, meet je tussen tip en ground... 4 ohm geeft iets van 3 ohm op je multimeter. 8 ohm iets van 6-7... en 16 ohm iets van 13-14 op je multimeter
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  3. #3

    Standaard

    Bedankt voor je reactie.
    Ik zie nergens hoe ik mijn bericht kan wijzigen dus ik post even een nieuwe met duidelijkere afbeelding.

    Ik heb 4 x 16 ohm dus ik ga van het middelste schema uit.

    Alleen de volgende afbeelding vind ik verwarrend omdat ze hier overal 2x 8ohm speakers gebruiken.

    Kan ik dit negeren en gewoon alles aansluiten zoals in de eerste afbeelding, of kloppen dan de ohm waardes niet meer zoals ze op de jack plate staan aangegeven.(zie onderste afbeelding)

  4. #4
    Member
    Geregistreerd
    20 augustus 2012
    Locatie
    Warnsveld
    Berichten
    40

    Standaard

    Je kan het volgens mij gewoon negeren en aansluiten, als je het middelste schema gebruikt om de speakers aan te sluiten. Eigenlijk moet je dan in de onderste schema's de 8 ohm enkele speakers vervangen door het gebruikte schema (dus twee 16 ohm speakers parallel), dan klopt het helemaal. De waardes op de backplate kloppen dan ook helemaal.

    Succes

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 september 2012
    Locatie
    Assen
    Berichten
    109

    Standaard

    ja alles klopt gewoon: de 2 x 16 ohm speakers in parallel uit jouw 2e plaatje komen overeen met de 1x 8 ohm uit je drie onderste plaatjes

  6. #6

    Standaard

    Bedankt voor jullie input!
    Ik ga het zo aansluiten en zal nog wat fotos plaatsen van het eindresultaat.
    Nu eerst tolexen

    Verstuurd van mijn GT-N7100 met Tapatalk

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    1 februari 2006
    Locatie
    Drenthe
    Berichten
    3.535

    Standaard

    juist.

    Je ziet het plaatje waarbij 2 speakers in parallel gezet worden. Hierdoor wordt het ohmage gehalveerd. Gewoon twee speakers waarvan de min met min in verbinding staat. En de plus met plus.

    Je sluit het schema aan, maar trekt dus van één speaker nog twee draadjes naar de andere speaker. IN parallel, dus min bij min en plus bij plus. En dit doe je ook bij de andere speaker. (N.B. trek je tussen twee speakers een draad van + naar - en een draad van - naar + dan zet je de speaker in Serie waardoor het ohmage verdubbelt wordt, maar jij moet parallel doen dus).

    Zorg dat die aansluiting goed is. zorg voor een lang vertint uiteinde.. buig dit uiteinde om een schroevendraaier.. haal hem door de aansluiting, knijp hem aan met een tang zodat er een goede mechanische verbinding is en soldeer hem goed vast met een hete bout. Neem de tijd hiervoor en leg een lap over de speaker. Zorg ook dat je draden niet te kort zijn en dat ze wat bungelen. Zorg dat je dus wat draadlengte over hebt voor als je de achterplaat eraf haalt. Je kan paartjes twisten met een boormachine voor extra stevigheid en het ziet er net uit (met de hand wil ook). Kabel kan gewoon stroomdraad zijn uit een stroomkabel.


    Daarna meten, want METEN IS WETEN!!!

    Succes met de tolex.
    Laatst gewijzigd door kassie; 26 maart 2013 om 17:27
    Te Koop:
    Tc Electronic Nova Dynamics Compressor, Furman PL-8 CE power conditioner, Stevig 6HE flightcase.
    Gevraagd: Delay, Chorus

  8. #8

    Standaard

    Bedankt voor de goede tips!
    Ik begin het zowaar te begrijpen.

    Verstuurd van mijn GT-N7100 met Tapatalk

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top