Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 5 123 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 77

Hybrid View

  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard Klassieke gitaar 8 snarig, groot model voor grote speler

    Hoi

    Na een rustpauze in het bouwen overweeg ik een 5de project.
    Deze keer geïnspireerd door mijn zoon die ondertussen 190 cm groot is.
    Als je bedenkt dat Torres en zijn collegae gitaren bouwden voor Spaanse grondsmaakjes van 1.60 of 1.70 m dan lijkt zo'n gitaar echt maar een gitaartje bij een grote noorderling. Daarom het idee opgevat om zelf een grote 8 snarige gitaar te ontwerpen. Om het allemaal nog wat moeilijker te maken ga ik niet gewoon een klassiek plan vergroten maar er een eigen draai aan proberen geven.
    Het bouwen zou wel eens zeer lang kunnen duren wegens steeds minder tijd om dit te doen en wegens geen concreet plan.

    Enkele ideeën waar ik mee speel:
    * 8-snarig
    * body 2 cm groter (langs alle kanten) dus 4 cm breder. Dit geeft een onderste heup van 41 cm
    * spar bovenblad
    * indische palisander achterkant
    * zijkanten indische palisander +-2.2 mm ofwel gelamineerde zijkanten (+-1.6 mm)
    * zeer dun bovenblad (1.2 mm?)
    * vioolbrug om zeer dun bovenblad niet te breken
    * balsa bebalkings rooster om dunne top te ondersteunen ipv fanbracing
    * hoge dome (koepel) in het klankbord.
    * hoge dome in de rug
    * cutaway
    * klankgat niet centraal maar tegenover cutaway. Kleiner dan normaal (+- 7 cm)
    * eventueel trussrod
    * Mahonie hals
    * groef in hals om eventueel ruitertjes op de 2 bassnaren te kunnen zetten (capo zoals banjo:
    http://www.frets.com/FretsPages/Musi...o/5thcapo.html
    * eventueel piezo of condensator mic systeem
    * eventueel een ziel zoals een viool om meer highs te produceren (maar dat kan er evt. later ook nog in)
    * ...

    Zoals je ziet heel wat gekke plannen.

    Momenteel zitten we nog in de concept faze. Ik heb ze wel al gemaakt in piepschuim om de speler ze te kunnen laten vasthouden. De maat is prima.

    Dit is mijn eerste steen in de poel, dus er kan nog bijgestuurd worden.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Wow, ambitieus !!!

    Mijn mening: geen ziel, een gitaar is niet hetzelfde als een viool, volledig andere krachten, volledig ander opbouw. Door de ziel maak je het instrument dood: als je op een viool tokkelt dan hoor je enkel een korte pizzicato. Daarom dat er een strijkstok bij zit !

    Bij een vioolkam komt er veel meer spanning op het klankblad, dus met een dun blad is dat af te raden.
    Enkel balsa gaat ook niet volstaan, ofwel afdekken met esdoorn fineer, of zelfs carbon vezels.

    Smallman heeft ook zeer dunne bladen gebruikt op zijn eerste instrumenten, die bleken na enkele jaren redelijk onstabiel, vertoonde zeer veel relief rond de brug en toets aansluiting, en er zijn er ondertussen toch een aantal gebarsten ...
    Een dun klankblad durft wel eens teveel trilling opslorpen, waardoor het volume van het instrument negatief wordt beïnvloed. Net als een te klein klankgat. Als je de kast vergroot, dan moet ook het klankgat meegroeien (waar dat ligt, maakt niet uit, als het er maar zit !)

    Torres heeft inderdaad kleine instrumenten gebouwd, maar er zijn ondertussen wel grotere instrumenten: fleta, hausser III, bouchet en nog modernere bouwers hebben redelijk grote instrumenten gebouwd.

    Maar die 8 snaar met extra capo, daar ben ik wel benieuwd naar !



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Wow, ambitieus !!!

    Mijn mening: geen ziel, een gitaar is niet hetzelfde als een viool, volledig andere krachten, volledig ander opbouw. Door de ziel maak je het instrument dood: als je op een viool tokkelt dan hoor je enkel een korte pizzicato. Daarom dat er een strijkstok bij zit !

    Bij een vioolkam komt er veel meer spanning op het klankblad, dus met een dun blad is dat af te raden.
    Enkel balsa gaat ook niet volstaan, ofwel afdekken met esdoorn fineer, of zelfs carbon vezels.

    Smallman heeft ook zeer dunne bladen gebruikt op zijn eerste instrumenten, die bleken na enkele jaren redelijk onstabiel, vertoonde zeer veel relief rond de brug en toets aansluiting, en er zijn er ondertussen toch een aantal gebarsten ...
    Een dun klankblad durft wel eens teveel trilling opslorpen, waardoor het volume van het instrument negatief wordt beïnvloed. Net als een te klein klankgat. Als je de kast vergroot, dan moet ook het klankgat meegroeien (waar dat ligt, maakt niet uit, als het er maar zit !)

    Torres heeft inderdaad kleine instrumenten gebouwd, maar er zijn ondertussen wel grotere instrumenten: fleta, hausser III, bouchet en nog modernere bouwers hebben redelijk grote instrumenten gebouwd.

    Maar die 8 snaar met extra capo, daar ben ik wel benieuwd naar !
    s.
    Bedankt voor de eerste reactie Stijn.

    Die ziel is inderdaad optioneel, heb het ook al eens vluchtig geprobeerd op een andere gitaar (en zonder succes, ze werd vooral stiller)

    Ik volg je echter niet dat een vioolkam meer spanning op het blad zou geven. De snaren worden dan namelijk aan de staartblok bevestigd die alle trekkracht van de snaar opvangt. het bovenblad krijgt alleen de resulterende neerwaartse kracht te verwerken. Bellucci doet het zo en de maakt het blad tot 1.3 mm met een rooster bebalking. Als ik kijk naar mijn banjo dat is ook een "vioolkam". Die is qua oppervlak een halve cm breed en 7 cm lang (en oefent dus 12 keer meer druk uit dan een gitaarkam) en die wordt alleen gedragen door een vel. Mogelijk bedoelen we niet hetzelfde met een vioolkam?

    De carbonvezels op de balsa zal inderdaad nodig zijn en was ik van plan. Esdoorn is wel een goeie tip!

    Het klankgat had ik gedacht te verkleinen zoals op de petit bouche. Ik dacht dat de toon dan wat meer treble zou bevatten. Als je zegt dat het gat moet vergroten samen met de gitaar zal ik me wat inlezen over akoestiek.
    Maar ik ben er toch ook al van aan het terug komen. Ik wil er mijn grote hand kunnen in krijgen


    Hans
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Nee hoor we bedoelen hetzelfde.
    Een banjo vel kan je niet vergelijken met een sparren blad van 1,3 mm dik.

    De druk op het klankblad is groot omdat de hoek van de snaren bij een vioolkam zeer groot is, dus de brug duwt zeer hard op het klankblad, zeker met die kleine pootjes, wordt alle druk daar op geconcentreerd.

    Bij bellucci is het helemaal anders, wat hij opvangt met dit systeem, is de trekkracht van de snaren. Ze trekken niet meer aan de brug, maar ze lopen erdoor, waardoor de snaren aan het staartblok trekken, deze constructie is helemaal anders. En volgens mij zit de brug nog steeds gelijmd op het klankblad.


    En je hebt het aan den lijve ondervonden: een stapel is niet bevorderlijk voor een tokkel instrument, met een strijkstok krijg je er weer wel volume en 'sustain' uit.
    Ik zou meer high eerder proberen te behalen uit je klankblad, en dan denk ik dat zeer dun niet de juiste oplossing is ...

    Je moet de juiste verhouding klankbladgewicht-stijfheid-sterkte versus bebalkingsstrekte-stijfheid-gewicht weten te bepalen voor een optimale sound. Raster bebalking is een goede stap richting dunne bladen. Je voegt meer lijmoppervlak toe, en door de balsa geen gewicht, maar wel stijfheid. Dus dat kan.

    Ik heb zelf een torres met redelijk dun klankblad, net onder de 2 mm, wat ik al tricky vond. Met daarop een zeer dunne / lage rasterbebalking. Met telkens een esdoorn fineertje over de open halfhoutse verbinding. Daar zie je nu na 3 jaar nog steeds niets van doorgedrukt. Zou ik het dunner maken, ik denk het niet, bebalking lichter, daarintegen: graag. Volgende idee is: balsa raster volledig bekleed met esdoorn fineer, of toch de balken die doorgezaagd zijn voor de halfhoutse verbinding !


    s.


    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Nee hoor we bedoelen hetzelfde.
    s.
    Ik denk dat we toch niet hetzelfde bedoelden :-)

    http://www.mangore.com/bellucci-cust...rt-guitar.html
    Ik heb de term "violin tie" overgenomen van Bellucci's site.

    Maar hij bedoelt hiermee blijkbaar alleen maar het aanknooppunt.
    De brug is inderdaad redelijk standaard, De vioolkam had ik het genoemd , maar dat is het dus niet.
    Samengevat: ik bedoelde dus het Bellucci systeem.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  6. #6

    Standaard

    Ik zou eerst maar eens kijken naar 'standaard' specificaties van 10 snarige klassieke gitaren (Ramirez, Bernabe), waar genoeg van bestaan. Argument van afmeting vind ik een beetje loos klinken - 190 is lang, maar niet absurd lang, en klassieke gitaren hebben vaak al een relatief lang mensuur dat de nodige inspanning van de speler vergt (660mm). Een paar dingen:

    - Grotere body is niet gelijk aan meer geluid. Een 15" lower bout wordt door velen als relatief optimum gezien. Genoeg oppervlakte en volume om de basnoten te ondersteunen, niet teveel onnodige oppervlak/massa dat door hele beperkte snaarenergie tot trilling moet worden gebracht. Ik bouw zelf ook wel (steelstring) jumbo's, maar neig steeds meer richting iets kleinere bodies omdat het makkelijker is om daar een mooi gebalaneerd geluid uit te kregen. Dit geld dubbel en dwars voor klassiek, lijkt me.
    - Waarom zo'n dun bovenblad? Ik zou dan eerder zeggen maak een double-top met lattice/Carbon fibre balken. 1.2 mm wordt superfragiel en op gegeven moment klinkt het ook niet echt meer. Ik zou ook 'gewoon' een traditionele brug gebruiken in plaats van een staartstuk.
    - Je kan ook overwegen op de 'smallman' manier te bouwen, dus zware, verstevigde kast/gelamineerde zijkanten en lichte lattice-braced top.
    - Truss rod kan altijd, maakt instellen actie makkelijker, maar voor de extra spanning van twee nylon snaren zou ik het niet doen. Wellicht een CF stang in de hals ipv ebben.
    - Als je toch een beetje 'off the wall' werkt en je hebt er budget voor, kan ik je ten zeerste de boekwerken van Gore & Gilet (google maar Gore Gilet guitar book) aanraden. Wel heel erg 'beta' in de aanpak, maar als je brein op die manier werkt echt wel de moeite. Ik vind ze beduidend beter dan de al mooie, maar iets 'wazige' werken Somogyi. Maar ik ben dan ook best een beetje wetenschapper...

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Hoi Mattia, bedankt voor de smallman naam! Ik had dit al eens gezien op foto maar wist de zoekterm niet meer.
    Dat is eigenlijk hoe ik de bebalking en versteviging zou willen doen. Het blad met een rooster maar geen balken doorlopend tot de zijkant.
    Dan de gitaar met een apparte constructie verstevigen.


    Dubbele nomex top zie ik niet zo zitten.

    De trussrod zou ik doen omdat het inderdaad gewoon de luxe toevoegt om in te grijpen op de curve.

    Carbon in de nek is ook wat ik wel wil. Ik heb eigenlijk geen idee of de nek dikker zou moeten zijn dan bij een gewone klassieke? Ik neem aan dat het feit dat de hals breder is ook al extra sterkte toevoegd.

    Die boeken die je aanbeveelt die zie ik wel zitten. Waren me volledig onbekend.
    Laatst gewijzigd door Dootch; 25 maart 2013 om 19:48 Reden: spelling
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Ik heb ondertussen het Gilet boek besteld, kost dik 200 € en is onderweg van Australie naar hier

    In ruil voor de tip geef ik dan deze link terug: (als je hem niet al kende). Deze is wel gratis
    http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/
    Ondertussen zit ik aan hoofdstuk 5 en heb ik gelezen dat het klankgat inderdaad groter moet als het volume toeneemt. (Helmholz)
    Maar misschien kan ik ook de gitaar minder diep maken?
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    hallo nog eens,
    Terug van weggeweest.
    Bijna 2 jaar heeft dit topic liggen slapen.
    Het echte leven heeft me even (twee jaar ) in een wurggreep gehad.
    (zowel professioneel als privé). Ga ik hier verder niet te veel over uitweiden...
    Waar ik nu behoefte aan heb is een project om mijn hersenen terug te laten freewheelen en mijn handvaardigheden te beoefenen.
    Ik heb wel wat minder tijd door een carriere wending, maar de goesting is er terug. Hopelijk kan ik de drive bewaren.

    Net als Mattia ben ik niet bang van een differentiaal vgl. en heb me zoals hij schreef de standaardwerken van Gore & Gilet gekocht.
    Het was een hele kluif. Heb er even te lang in blijven hangen vind ik (twee keer gelezen en samengevat , maar ik ben wel heel wat wijzer geworden.
    Ik heb besloten de gitaar toch maar niet te experimenteel te maken. Ik werk er zeer lang aan en zou graag een instrument hebben dat binnen een paar jaar als ze af is, ook wérkt

    Als eerste wijziging aan het originele concept: Het lengte probleem van mijn zoon is opgelost door een zijsteuntje (waar ik een ander topic heb over gemaakt). het wordt geen grote gitaar, maar een normale grootte!

    Tweede wijziging: het wordt waarschijnlijk een FLETA bebalking.

    Ben nu aan het tekenen en aan het dubben over de kop... wordt vervolgd...
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    twee mogelijke ontwerpen voor de kop

    ontwerp A



    ontwerp B



    graag jullie bedenkingen. Mijn eigen voorkeur gaat naar A.
    Zit nog wat met de vraag welke stemmechanieken. Heb duidelijk 8 aparte mechaniekjes nodig, maar nog niks gevonden... weet dus ook niet hoe groot ze zullen zijn. Vooral voor de 3de rij is dat belangrijk om te weten of de insprong langer moet zijn.
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top