Hoi

Na een rustpauze in het bouwen overweeg ik een 5de project.
Deze keer geïnspireerd door mijn zoon die ondertussen 190 cm groot is.
Als je bedenkt dat Torres en zijn collegae gitaren bouwden voor Spaanse grondsmaakjes van 1.60 of 1.70 m dan lijkt zo'n gitaar echt maar een gitaartje bij een grote noorderling. Daarom het idee opgevat om zelf een grote 8 snarige gitaar te ontwerpen. Om het allemaal nog wat moeilijker te maken ga ik niet gewoon een klassiek plan vergroten maar er een eigen draai aan proberen geven.
Het bouwen zou wel eens zeer lang kunnen duren wegens steeds minder tijd om dit te doen en wegens geen concreet plan.

Enkele ideeën waar ik mee speel:
* 8-snarig
* body 2 cm groter (langs alle kanten) dus 4 cm breder. Dit geeft een onderste heup van 41 cm
* spar bovenblad
* indische palisander achterkant
* zijkanten indische palisander +-2.2 mm ofwel gelamineerde zijkanten (+-1.6 mm)
* zeer dun bovenblad (1.2 mm?)
* vioolbrug om zeer dun bovenblad niet te breken
* balsa bebalkings rooster om dunne top te ondersteunen ipv fanbracing
* hoge dome (koepel) in het klankbord.
* hoge dome in de rug
* cutaway
* klankgat niet centraal maar tegenover cutaway. Kleiner dan normaal (+- 7 cm)
* eventueel trussrod
* Mahonie hals
* groef in hals om eventueel ruitertjes op de 2 bassnaren te kunnen zetten (capo zoals banjo:
http://www.frets.com/FretsPages/Musi...o/5thcapo.html
* eventueel piezo of condensator mic systeem
* eventueel een ziel zoals een viool om meer highs te produceren (maar dat kan er evt. later ook nog in)
* ...

Zoals je ziet heel wat gekke plannen.

Momenteel zitten we nog in de concept faze. Ik heb ze wel al gemaakt in piepschuim om de speler ze te kunnen laten vasthouden. De maat is prima.

Dit is mijn eerste steen in de poel, dus er kan nog bijgestuurd worden.