Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 3 van 8 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 21 t/m 30 van 77
  1. #21
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woml Bekijk bericht
    Het zijn dure krengen, maar ik weet dat ze bestaan, van Schertler. Hier bijvoorbeeld.
    Dank u voor de tip, maar is dat nu écht 147 € voor 1 mechaniekje?
    x8 =1176 €uri ...
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  2. #22
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 februari 2004
    Locatie
    Braboland
    Berichten
    4.011

    Standaard

    Laatst was ik naar hetzelde op zoek.

    Grover Sta-Tite is los, maar kweenie of die los te krijgen is. Ergens vond ik iets een week terug maar die pagina heb ik toen niet gebookmarked.

    http://www.stewmac.com/Hardware_and_..._Machines.html


    Gotoh heeft ze ook, moet je in 't ergste geval 2 setjes van 6 kopen. Hou je er 4 over om een keer een 4 snarige gitaar mee te maken... (je wil natuurlijk ook rare dingen hé :wink

    http://www.g-gotoh.com/international...product=sep700
    Laatst gewijzigd door RS-Rik; 8 februari 2015 om 23:45
    Gezocht: SD '59 Brug, SD Pearly Gates Brug, Tele Neck- Element
    Aangeboden: Sperzel Tuners 6 x 1 Chrome

  3. #23
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 december 2011
    Locatie
    Deventer
    Berichten
    13.605

    Standaard

    Krijgt tekening A niet een heel erg raar verloop van de snaren?

  4. #24
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Nee, die Schertlers zijn zo-en-zoveel per setje. Ik was inderdaad even kwijt dat je er 8 nodig hebt, dus aan één setje heb je dan niet genoeg, maar die prijs keer 8 wordt het niet Ik dacht dat het er vooral om ging dat ze niet met z'n drieën op een plaatje zaten, maar afzonderlijk gemonteerd moesten worden.

    De Grovers en Gotohs die RS-Rik noemt, hebben een metalen asje. Ik weet niet of je dat op een nylonsnarige gitaar wilt. Geen idee waarom klassieke gitaren altijd kunststof asjes hebben. Zou het niet werken met metaal? Dat dat sneller ontstemt of losglipt of zo?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  5. #25
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tabula Rasa Bekijk bericht
    Krijgt tekening A niet een heel erg raar verloop van de snaren?
    Ja, de bovenste snaren gaan door het hout onderaan, moet nog één of andere geul in, of het bovenste deel van de kop minder laten naar achter kantelen en eerder weer naar voor, ben er nog niet echt uit.

    @Woml:
    Denk dat folk gitaren metalen assen hebben omdat de dunne stalen snaren anders in het plastic (vroeger hout?)zouden insnijden door de spanning. De metalen cilinders zijn ook veel smaller van diameter, dan vermindert de afgelegde weg per omwenteling en dus fijner te regelen. Waarom dan geen metalen op klassieke? Weet ik niet zo. waarschijnlijk willen we die hogere omtrek om snaren die meer rekken sneller te kunnen bijstellen? Zie echter geen reden om het niet in metaal te doen dan, behalve historische "gewoonte"
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  6. #26
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2012
    Locatie
    Mechelen
    Berichten
    290

    Standaard

    De keuze metaal / kunststof is idd gebaseerd op fijnstemmen op kracht wat stalen snaren betreft, en een kunststof hulsje rond een stalen asje om het rekken van nylon snaren te overbruggen, en het geheel toch redelijk licht te houden.

    Misschien is het interessanter om een deftige set stemsleutels te versnijden en de grondplaatjes terug te laten verchromen, als chroom tenminste in je beoogd kleurschema past.

    Qua sterkte zitten beide koppen ongeveer in hetzelfde segment.
    Anderzijds moet aan de kracht die op een kop/verbinding zit ook niet te zwaar getild worden.

    En dan nog een klein belangrijk berekeningetje ;
    als we vertrekken van een snaarspanning van 50 kg over acht snaren,
    en je gebruikt een "staartstuk", dan is de vertikale druk op je losse kam/bovenblad :
    bij een snaarhoek van : 171° : 2,62 kg
    bij 173° : 5.23 kg
    bij 177° : 7.85 kg
    de snaarhoek (en dus ook de spanning op je bovenblad) kan verminderd worden door het staartstuk iets hoger zetten bmv een zadelblokje.

    En ik vind het een mooi ontwerp; 2 maal vier zou misschien handiger zijn, maar die geschrankte kop straalt zeker iets uit, en benadrukt de individualiteit.
    F.

  7. #27
    Senior Member
    Geregistreerd
    10 oktober 2008
    Locatie
    antwerpen
    Berichten
    3.862

    Standaard

    Rubner heeft ook losse klassieke gitaartuners, maar tot hiertoe enkel setjes van 6 gevonden.



    s.
    If I can't fix it, you better bin it !!!

    stijnkenens.eu en Stijn Kenens Luthier @ facebook

  8. #28
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    O ja, die van Rubner lijken ook grappig! Ik krijg bij die site trouwens de indruk dat je de boel in allerlei variaties bij elkaar kunt klikken, en dat ze het dan voor je in elkaar sleutelen zoals je het wilt. Met al die verschillende rollertjes en knopjes en afwerking en zo.
    Kan me dus ook heel goed voorstellen dat ze best genegen zullen zijn om een setje van 8 bij elkaar te rapen als je daarom vraagt.

    Nog een hele andere optie: zou het een idee zijn om twee sets ukulele-tuners te gebruiken?
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

  9. #29
    Senior Member
    Geregistreerd
    8 september 2006
    Locatie
    Zele, Oost-Vlaanderen
    Berichten
    655

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stijnkenens Bekijk bericht
    Rubner heeft ook losse klassieke gitaartuners, maar tot hiertoe enkel setjes van 6 gevonden.

    s.
    bedankt voor het meezoeken (of weten)
    Die maken echt knappe dingen
    http://www.rubnertuners.com/

    @woml: vrees dat uke's wat klein zullen zijn maar het setjes van twee concept is aardig.
    Ze lijken inderdaad wel bereid tot knutselen. en ze tonen goed de afmetingen
    http://www.rubnertuners.com/hauser-s...gle%20Machines
    I can let you play my guitar... But then I would have to kill you

  10. #30
    Senior Member
    Geregistreerd
    19 maart 2008
    Locatie
    Amsterdam
    Berichten
    2.045

    Standaard

    Hee, een Amerikaanse site! Ik had alleen deze gezien.
    Op die Amerikaanse site kun je de boel wat beter bekijken, maar ik geloof dat je daar wat minder vrijheden hebt dan op hun Duitse site. En ik kan me zomaar voorstellen dat het in de kosten scheelt als de boel niet heen en weer de oceaan over moet.

    Maar op de Amerikaanse site is wel duidelijk dat je de individuele tuners ook per stuk kunt bestellen!

    En of uke-tuners echt veel te klein zijn, vraag ik me af. De afstand tussen de pootjes is ook 35 mm. De lengte van de asjes is wat kleiner, zo te zien:



    Maar misschien is dat juist wel handig, als je zo'n ingewikkelde kop van plan bent.
    En wie weet zijn ze er zelfs wel voor te porren om gitaarknoppen en -asjes op plaatjes voor uke-tuners te schroeven!
    I've got an inferiority complex - but it's not a very good one...

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top