Door een tip in het 2ehands vintage topic ben ik in het bezit gekomen van een Bassman 10. het verhaal was dat de verkoper de versterker jaren geleden over genomen had van een bassist van z'n band, maar dat hij er destijds nooit nieuwe buizen in had gezet. Ik kocht de versterker afgelopen week dan ook zonder buizen en zekering. Na enige inspectie bij de verkoper bleken 3 van de 4 eigenlijk wel zwaar aan vervanging toe te zijn, maar verder leek het versterker gedeelte nog wel in redelijke staat. Uiteindelijk toch maar besloten om hem mee te nemen.

Afgelopen middag dan de hele boel open gehaald, gekeken of alle verbindingen volgens tekening nog klopten en vervolgens de versterker voorzien van een setje buizen die ik nog had liggen plus een nieuwe zekering. Wat betreft de pre-amp buizen heb ik er 3 ecc 83 buisjes in gestopt. Ja, ik weet dat er eigenlijk ook 1 ecc81 buis in de voorversterker moet, maar om even te testen of de versterker verder werkt leek me dat niet zo'n groot probleem (toch?). Uiteindelijk toch de versterker even voorzichtig aan gezet om te kijken of ik er geluid uit kon halen.

Conclusie: door de speakers van de Bassman zelf komt absoluut geen geluid meer. door een externe speakerkast wel, maar op laag volume en zwaar overstuurd. De pots lijken te werken, al moeten ze even schoon gemaakt worden, en alle buizen branden, maar de 2 eindbuizen, 6l6, lichten blauw op op het moment dat de standby schakelaar om gaat en bij een aanslag op gitaar gloeien ze telkens opvallend veel op.

Er blijken toch nog even een paar dingen niet helemaal te kloppen bij deze amp. Waar moet ik dit probleem zoeken?