Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 11
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Music Samson Q8 V.S. Shure sm58

    Onlangs heb ik een Samson Q8 aangeschaft. En aangezien ik weinig info vind over deze microfoon dacht ik, laat ik voor wat het waard is mijn bevindingen hier posten. In het studiotje wat we huren ligt toevallig een Shure SM58 dus ik kon hem mooi even vergelijken. Alle instellingen op de mixer natuurlijk even gelijk gezet. Wat ons op viel is dat ten opzichte van de Shure de Samson wat helderder mn stem weer gaf zonder van schel te spreken. De Shure leek een beetje een dekentje over te liggen. Ook kwam de hele zachte zang wat gearticuleerder over waar je bij de Shure toch iets harder moet zingen om verstaanbaar te zijn. We hebben ook even samen gezongen en van microfoon gewisseld en dan blijkt dat de Shure wel lekker opvult. Waar je bij de Samson krijgt wat je er in stopt, bedoel. Kun je zingen klink je cristal clear en zing je iel of dun word je niet geholpen is de Shure meer een allemans vriend. De bassist die niet zo goed kan zingen krijgt er toch nog een prettige 2e stem uit. Ze gingen allebij niet rondzingen, leek bij alle 2 goed in orde. De Samson zong even rond (heel zacht) maar dat leek enkel te komen omdat hij wel erg richting monitor stond. Eenmaal omgedraaid niets meer gehoord (bij echt hard spel). Omdat dat vrijwel zeker het eufel was hebben we dat met de shure niet eens meer geprobeert.

    Welke zou je kiezen? (onze concluzie)

    Ik zou als ik opnieuw mogt kiezen zeker weer voor de Samson gaan. Hij klinkt in de mix erg helder en toch genoeg warm. Heb het idee dat ik veel minder hard hoef te zingen om prettig door de mix te komen. Ondanks de lagere prijs is het in mijn optiek toch een kwaliteitsmicrofoon. Net zo degelijk en zelfs iets zwaarder als de Shure.

    De bassist en drummer waren het met me eens dat de Samson (voor mijn stem) met vlag en wimpel de betere microfoon was. Toch zou de bassist voor zichzelf voor de Shure gaan. Deze is iets aardiger en begripvoller voor zijn zangtalent :-). Je klinkt door deze microfoon veel minder snel schel of iel. Wel Kom je iets moeilijker door de mix waardoor je harder moet zingen.

    In een van de weinigen refiews die ik wel kon vinden sprak men over dicht slaan bij harde zang. Nou dat lijkt me heel sterk want ik zing behoorlijk hard en dat leek hij prima te trekken. Mogt ik weer meer ervaringen hebben zal ik die bij intresse nog wel eens posten. Voor zo ver. De allerbeste 70,- die ik in tijden heb uitgegeven.

  2. #2

    Standaard

    altijd leuk dit soort tests, bedankt voor het delen!

  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    nabij Antwerpen
    Berichten
    1.461

    Standaard

    Zo'n SM58 kan je ook als amp micro gebruiken, gaat dat ook met die Samson?

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Dit soort microfoons moet je beoordelen op oorlogssterkte met monitors en een luide drummer. Iedereen is gewend aan de Eq en compressie die de SM58 biedt. Zelf gebruik ik al jaren Superlux microfoons en ben daar zeer tevreden over. Ik heb ook 3 SM58's en een SM57, een draadloze Sennheiser en een Beyer Dynamic. En ook wat studio microfoons. Ik heb ook een aantal vintage AKG microfoons (o.a. wat beatles microfoons). Ook daarmee vergeleken zijn de huidige Superlux microfoons heerlijke werkpaarden.



    Pas geleden 4 microfoons voor de band gekocht. De PRA D1. Prima zang microfoons... Iedereen blij...
    (De PRA-D1 is 19,95 euro... En zeer solide. Voelt net zo zwaar aan als een SM58..)
    Laatst gewijzigd door muziekschuur; 11 april 2013 om 12:02
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    28 juli 2009
    Locatie
    Ede (gld)
    Berichten
    1.532

    Standaard

    He... Ik dacht er reageert zo lang niemand ik ga niet meer kijken. Nu zie ik toch een paar reacties.

    Harrie: Graag gedaan. Daar is het forum voor :-).

    Ellis: Heb ik niet geprobeerd maar op de site van Samson beweren ze van wel. Heb een review gelezen over dat de microfoon dicht zou slaan wanneer je er heel hard in zingt. Ik heb een harde stem en het lijkt me een onzin verhaal. Ik zou het in de winkel gewoon proberen. Ik heb wel het idee dat hij heel weinig omgevingsgeluid oppakt dat is al een goed teken.

    Muziekschuur: Een microfoon voor geen 20 euro.. Kan dat wel wat wezen. Heeft die helemaal geen last van rondzingen?? Dat zou natuurlijk helemaal te gek zijn. Van het merk heb ik nooit gehoord. Kun je er ook mee gooien? Op zijn minst laten vallen?

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.021

    Standaard

    Samson heeft best GOEIE spullen ! ,.......maar:

    Het komt uit China ,....en als je er een onderdeeltje voor moet hebben ( ná je garantie-periode ) , dan heb je een probleempje .

    Uiteindelijk komt 't dan best wel voor mekaar ( als je tenminste een JAAR op zo'n lullig onderdeeltje wilt wachten )

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    27 augustus 2006
    Locatie
    Hoofddorp
    Berichten
    1.021

    Standaard

    Zelfde geldt voor Ashdown ,.....ook zo'n lekker merkkie wat dat betreft

  8. #8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rooker Bekijk bericht
    Een microfoon voor geen 20 euro.. Kan dat wel wat wezen. Heeft die helemaal geen last van rondzingen?? Dat zou natuurlijk helemaal te gek zijn. Van het merk heb ik nooit gehoord. Kun je er ook mee gooien? Op zijn minst laten vallen?
    Tja, dat is precies ook mijn mening over die Samson microfoon van 60 euro.

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    26 november 2002
    Locatie
    Stavenisse
    Berichten
    5.191

    Standaard

    Ik heb sm58, sm57, sennheiser, beyer dynamic, diverse akg microfoons. Ik heb gewerkt met diverse neumann en dpa microfoons. De superlux van 20 euro is beter dan mijn sm58.

    Verstuurd van mijn GT-I9100 met Tapatalk
    Ik ben gek op het maken van muziek.... Met bas gitaar en synthesizers. Ik neem op en mix.... Ik doe het allemaal en al heel lang.... Misschien dat ik ooit er goed in wordt...

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    15 oktober 2002
    Locatie
    South of Heaven
    Berichten
    404

    Standaard

    Wat versta je precies onder beter? Minder last van overspraak? Gemakkelijker te mixen in een bandsetting?

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top