Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Weergegeven resultaten: 1 t/m 4 van 4
  1. #1

    Standaard Oude Orange kast-speaker vraagje...

    Jaren terug kon ik een vintage Orange toren op de kop tikken, bouwjaar was volgens de verkoper eind de jaren 70. Toen ik bij de verkoper aankwam bleek het niet om een gitaarversterker te gaan, maar een zangversterker.
    Ik was eerder verbaast, een zangversterker met slechts één luidspreker, en dan nog een 4X12 inch. Maar heb de handel uiteindelijk wel gekocht, het was een prikje.

    Nadien heb ik opgevangen dat het in de jaren 60-70 wel gebruikelijk was om op zo'n combinatie te zingen, de zanger had dus ook zijn "toren" staan. Maar dat Orange die ooit uitgebracht had, is me nog steeds een raadsel. Zelf speel ik die kast onder mijn JCM800, de klank is echt vet! Indertijd heeft onze zanger die versterker nog gebruikt, maar daar was het beste al van de soep, die versterker kwam te kort op kleinere optredens en werd snel vervangen.

    Nu had ik onlangs een defecte speaker in die kast. Bleek dat er ooit al één van de speakers ooit vervangen was door een andere, niet hetzelfde type die er oorspronkelijk in zat. Het probleem is nu net dat we niet kunnen zien welk type van originele speaker er inzit, er staat niks op te lezen, is precies gemaskeerd of overschilderd. Als ik opzoek welke speakers er meest gebruikt worden bij die 4X12 inch Orange kasten, kom ik uit op de Celestion Vintage 30 speaker.

    Zou het kunnen zijn dat er bij die zangversterker-kast, totaal andere speakers zaten? Of weet er me iemand iets meer te vertellen over die zangversterkers van Orange? Is weinig info over te vinden... Of heb ik indertijd een rariteit op de kop kunnen tikken?

    Grtz
    Jeffrey

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    9 juli 2007
    Locatie
    Gat in de grond
    Berichten
    3.434

    Standaard

    Ik weet niet veel over Orange amps, laat staan over zangversterkers van Orange. Maar misschien maken foto's het één en ander duidelijk? Plaats er ook wat van de binnenkant en van de speakers.
    Emptyfield - coverband met Brabantse gezelligheid!

  3. #3

    Standaard

    De kans lijkt me groot dat die 4x12 een gewoon gitaar cabinet zal zijn geweest...

    In die oude orange kasten zaten vaak Greenbacks of Goodmans speakers.

    Ik heb zelf een vintage laney KLIPP cabinet met goodmans, klinkt superlekker.
    Zaten er soms ook Fanes in Orange kasten? (of enkel bij Hiwatt?)

    Ik zou er een greenback, creamback, eminence cannabis rex of zo in steken.
    Of eventueel celestion g12k100

    In elk geval iets met veel laag... ;-)
    because i love it!

  4. #4

    Standaard

    Foto's van de zangversterker zelf heb ik niet, of ik zou eens goed moeten neuzen... Foto van de open kast mag geen probleem zijn, maar die staat voor de moment nog bij m'n kameraad. Hebben er nu voorlopig een Celestion Vintage 30 in gestoken, en die klinkt volgens mijn maat wel weer vet, hij begrijpt niet dat er zo'n goeie sound uitkomt. Hij speelt er nu een Mesa Amp op, en krijgt die klank absoluut niet uit zijn speakerkast... Zal eens uitkijken om er een fotoke van te nemen, en die hier te posten.

    Een collega verteld me wel dat het vroeger wel eens voorkwam, dat ze speakers maskeerden, zodat er bij defect het moeilijk te achterhalen was welke er precies in zitten...om op die manier eerder naar de fabrikant te gaan om te herstellen...vind ik wat ver gezocht....

    Grtzz
    Jeffrey

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top