Welkom op het GitaarNet.
+ Reageren op discussie
Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Weergegeven resultaten: 1 t/m 10 van 26
  1. #1
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard buizenversterker met brom (EL84)

    Beste medeforumleden,

    Ik heb onlangs een buizen versterker van 30 watt gekocht waar wat mee is. Deels heb ik het al opgelost, maar buizen is niet iets waar ik eerder mee heb gewerkt.

    Als ik de versterker op standby zet (dus de eindtrap staat dan aan) is de amp muisstil. Op het moment dat ik de versterker aanzet begint de hele boel te zoemen/brommen. Soms gaat het weg als ik een paar keer de standby-knop omschakel. Na een tijdje spelen wordt het geluid wat minder hard. De buizen (el84) (4 stuks) gloeien binnenin een beetje rood en vertonen verder geen rare kleuren. Er komt redelijk wat warmte vanaf, maar dat is geloof ik wel normaal met buizen.

    Het brommen komt uit de speaker. Als ik het volume voluit zet zonder te spelen verandert het in een soort knetterend geruis. Een geaard stopcontact heeft geen invloed hierop.

    Op zich klinkt de versterker mooi helder en vol. Ik heb wel het idee dat de buizen mogelijk aan vervanging toe zijn aangezien het geluid wat dunner wordt bij akkoorden. De versterker is van 1980 ongeveer.

    In de voortrap zitten (als ik het goed zeg) ECC83 buizen (3 stuks)

    Wat zou er aan de hand kunnen zijn? De elco's staan niet bol en de solderingen zien er allemaal goed uit.

  2. #2
    Senior Member
    Geregistreerd
    22 oktober 2008
    Locatie
    Heemskerk
    Berichten
    4.849

    Standaard

    Van binnen roodgloeien? heb je het over het grijze spul? Want dan staan ze veel te heet. Als alleen het centrum een mooi oranje gloeiend staafje heeft dan gaat het nog goed. En is het geluid een soort brom of meer een Hum. Anders ff een geluidsfragment maken. Zou best kunnen dat een van de buizen eruit ligt. Als de amp op standby staat is ook de eindtrap uit (meestal).
    Tijd voor een checkup bij een monteur?

    Suc6
    Nico


  3. #3
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Alleen in het centrum gloeit een oranje staafje. Het is duidelijk een brom geen hum. Als ik de amp op standby zet blijven de el84's gloeien (de oranje staafjes).

    De geluidsopname kan ik morgen wel proberen te maken.

  4. #4
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikH Bekijk bericht
    Als ik de amp op standby zet blijven de el84's gloeien (de oranje staafjes).

    Buizen gloeien altijd, zowel in bedrijf als op standby. Kan een rot preamp buisje zijn maar ook zoals
    Nico opmerkt een eindtrap die uit balans is. Erger zou het zijn als je lekke koppelcondensatoren hebt, dat zou je op termijn een eindtrafo kunnen kosten als je ermee doorsukkelt. Ook kunnen de voedingselko's uitgedroogt zijn wat een brom veroorzaakt.

    Als je hem tweedehands hebt gekocht is het altijd verstandig even een checkup te laten doen en zeker de eindbuisjes vervangen. EL84 staat meestal (in klasse A) hard te werken en gaan bij wekelijks gebruik maar een paar jaar mee als je geluk hebt.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  5. #5
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Weten jullie iemand die dat betaalbaar voor me kan doen in de buurt van Leeuwarden? Het is een amp die weinig waarde heeft en het moet dus niet de hoofdprijs gaan kosten.

  6. #6
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikH Bekijk bericht
    Weten jullie iemand die dat betaalbaar voor me kan doen
    Die weet ik wel maar zit in het zuidwesten .

    Wat is het eigenlijk voor amp?
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

  7. #7
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Het is een Custom Sound Cub 30 en dan dus de tube uitvoering. Naar het schijnt is het ee AC30 kloon.

    MOgelijk zit er een Fane speaker, maar of deze dat ook heeft weet ik niet. Ik denk dat ik 'm morgen even open schroef om te kijken.

    De opbouw van de print ziet er erg netjes uit en de bedrading is netjes allemaal samengebonden tot kabelboompjes. Heel net afgewerkt wel.

  8. #8
    Senior Member
    Geregistreerd
    3 oktober 2007
    Locatie
    Katlijk
    Berichten
    4.088

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikH Bekijk bericht
    Weten jullie iemand die dat betaalbaar voor me kan doen in de buurt van Leeuwarden? Het is een amp die weinig waarde heeft en het moet dus niet de hoofdprijs gaan kosten.
    In Bolsward heb je Scholte Service en Onderhoud. Anders Dr. Tube, is vanuit Leeuwarden ook goed te doen.
    Laatst gewijzigd door JohnLord; 16 maart 2013 om 21:30
    Te koop: ENGL Blackmore top + ENGL 412 Standard cabinet + Z5 footswitch

  9. #9
    Senior Member
    Geregistreerd
    29 juni 2011
    Locatie
    Leeuwarden
    Berichten
    355

    Standaard

    Ik ben voor mijn werk zeer geregeld in Emmen en dat is vlakbij Dr. tube. Ik zal hem eens een mailtje sturen.

  10. #10
    Senior Member
    Geregistreerd
    5 november 2008
    Locatie
    Den Haag
    Berichten
    8.182

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ErikH Bekijk bericht
    Het is een Custom Sound Cub 30 en dan dus de tube uitvoering. Naar het schijnt is het ee AC30 kloon.
    Is idd klasse A en wordt flink heet gestookt wat wil zeggen dat je eindbuisjes aan vervanging toe zullen zijn. Aangezien het een combo is zal opsturen een probleem worden tenzij je alleen het chassis kan versturen. Hierboven worden al voorstellen gedaan maar zal je ook een eindje moeten rijden.

    Ga er iig niet zelf aan klungelen als je niet weet wat je doet, ook na uitschakelen is de spanning dodelijk.
    www.amps-unlimited.nl

    Reparatie / Restauratie
    Tube & SolidState Amps.

 

 

Favorieten/bladwijzers

Favorieten/bladwijzers

Regels voor berichten

  • Je mag geen nieuwe discussies starten
  • Je mag niet reageren op berichten
  • Je mag geen bijlagen versturen
  • Je mag niet je berichten bewerken
  •  
Back to top